• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

planning voor verschillende jaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Schepers

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Beste helpers
ik heb een sheet waar verschillende bedragen van werkzaamheden in staan die ingeplant moeten worden over verschillende jaren.
de bedragen moeten worden verhoogd met de prijsindex, ook over de jaren dat ze niet worden uitgevoerd.
Dan is het de bedoeling dat je direct ziet wat de prijs zal zijn in het jaar van uitvoering.
Ik heb een voorbeeld gemaakt, zie bijlage
IK hoop dat het voorbeeld duidelijk genoeg is

Bijlagen

Henk,

Ik heb even een heel andere aanpak gekozen jou aanpak met codes boven de jaren gaat vastlopen.. tenzij je 100% zeker weet dat in 1 jaar maar 1 of 2 codes voorkomen. met meer werkzaamheden word het al snel een lange formule.

De indexen moet je gewoon oplossen door naast een jaarlijkse ophoging ook een cumulatief index te berekenen, in dit geval is 2010 2% hoger als 2009 omdat 2009 het eerste jaar is stel je die op 100% en word 2010 102%, als in 2011 de verhoging 1% is word 2011 ofwel 102%+1%= 103% of je doet 102%*101% en dan word de index 2011 103,02%

ik heb beide reeksen op tabblad index gezet, dan kun je ook het verschil zien. bij hogere percentages word het verschil heel snel groter..

Verder zou het het mooiste zijn als die werkzaamheden met een bepaald interval plaatsvinden, bijvoorbeeld elke 5 jaar vanaf 2012 als dat zo is dan kun je namelijk heel makkelijk met het startjaar de interval de hele komende 15 jaar doorrekenen wanneer er kosten komen, zo heb ik het ook opgebouwd als voorbeeld.
Als er geen vaste interval is dan moet is het denk het handigst om handmatig een formule in een jaar en rij te zetten met de juiste opmaak van de formule hoef je die niet steeds opnieuw te tikken maar alleen te kopieren en plakken (wat bijna net zoveel werk is als in kolommen boven de jaren nrs van werkzaamheden in te gaan voeren.
Maar eerst deze oplossing eens bekijken voordat ik in een dergelijke oplossing ga denken.. liefst is alles geautomatiseerd natuurlijk.

Bijlagen

Roel, bedankt voor het voorbeeld. Dit is inderdaad een betere oplossing. Het handmatig invoeren van een formule wil ik eigenlijk voorkomen, omdat het gaat om ± 13 sheets die allemaal verschillend zijn. Misschien kan het niet anders maar daarom had ik voor codes gekozen. dan kun je alle formules gewoon plaatsen en er boven een code zetten.
Dan hoef je voor alle sheets alleen een index percentage van het lopende jaar in te voeren en zijn alle sheets aangepast.
Ik loop tegen de beperking van de als formule aan van zeven voorwaarden. Ga eerst jou oplossing proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan