• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning

Status
Niet open voor verdere reacties.

SillyMelody

Banned
Lid geworden
23 apr 2007
Ik heb een planningsprogramma gemaakt, maar ben er niet geheel tevreden over.
Ik wil altijd de volledige maand op een blad hebben, dus als 1 januari op een donderdag valt moet het dus op maandag 29 december beginnen en ook de laatste volledige week van januari moet er dus op staan. Dit betekent dat de ene maand uit 5 weken bestaat en de andere uit 6 weken. Als februari 28 dagen heeft, en maandag valt op 1 februari heeft deze maand maar 4 weken. Doordat elk jaar de datum 1 dag opschuift en met een schikkel jaar 2 dagen blijft alles steeds verspringen. Dan heeft februari dus ook 5 weken.
Ik heb dit opgelost door steeds een vinkje te plaatsen bij de laatste week van de maand.
Hierna wordt de datum juist ingevuld in de volgende maand en ook de werktijden worden meegekopieerd.
Ook loopt je het risico om 2 vinkjes te zetten en dan werkt het niet goed.

Maar ik zou graag van die vinkjes af willen.

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen door één maal de startdatum in te geven waarna de weken bij alle andere 12 maanden goed zijn ingevuld in de tapbladen en de juiste gegevens worden doorgevoerd van de laatse week van de actieve maand naar de eerste week van de volgende maand.

Omdat de omvang van het bestand nogal groot is heb ik in het bijlagebestand maar 3 maanden toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Ik ben zo vrij geweest het wachtwoord te verwijderen zodat het beter te volgen is hoe het werkblad in elkaar zit. Ik heb een voorbeeld waarbij een soortgelijk probleem. Bij dit werkblad is enkel nodig het betreffende jaar eenmaal in te geven en vervolgens wordt het rooster ingedeeld. Het werkblad zoals ik dat hier heb is te groot voor bijlage en moet daarom even zien een klein voorbeeld te geven. Op het werk werden gegevens eerst per maand doorgegeven. Maand moest volledig zijn van de 1ste tot de laatste dag, ongeacht op welke dat de 1ste viel. Later moesten de gegevens worden aangeleverd in volledige weken, altijd beginnend met maandag.

Ik ga zien wat ik kan doen en mogelijk dat je al antwoord krijgt van een van de andere excellers.

Voorbeeld is niet de oplossing die je denk ik zoekt. Het voorbeeld waar meer in zit heeft wat tijd nodig om te verkleinen.

Groet,
deSmid.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad niet wat ik zoek.
Ik wil graag een maand uitprinten in weken van maandag tot en met zondag,
Eigenlijk zoals ik het nu heb.
Alleen wil ik graag van die vervelende vinkjes af.

Het ging hier om een voorbeeld om je op een idee te brengen hoe je de datum kunt gebruiken en daarmee eigenlijk ieder schema maken zoals je zelf wilt, dus ook te gebruiken in je eigen schema. Helaas heb ik nog geen tijd gehad voor het andere werkblad, dagje weggeweest A-dam.

Ik zal er eens mee gaan stoeien, maar laat dit topic nog op onopgelost staan om andere reacties af te wachten.

Hoi deSmid,

bedankt dat je zo met me mee denkt.

Maar er klopt iets niet. Als ik nu 2005 ingeef, begint het programma op maandag 3 januari 2005. Terwijl het zoals ik het wil hebben op maandag 27 december zou moeten beginnen.
Hoe krijg je dit nu automatisch werkend ?????

Het heeft mij ook al lang bezig gehouden en al vele oplossingen geprobeerd, voordat ik de vraag hier op het forum stelde.

Voor mij was van belang dat het weekend niet mee moest tellen als de eerste van de maand op zaterdag of zondag zou vallen, vandaar.

=ALS(WEEKDAG(DATUM(B1;B2;1);2)>1;DATUM(B1;B2;1)-WEEKDAG(DATUM(B1;B2;1);3);DATUM(B1;B2;1))

<Hierbij is B1 het jaar en B2 de maand>

Kun je hier wat mee of zal ik het in een voorbeeld meegeven.
Succes,
deSmid

Laatst bewerkt:
Natuurlijk lukt dit.
En het begint al ergens op te lijken wat de datum's betreft.

Ik begreep de formule in eerste instantie niet goed, omdat in A2 "week" staat, maar dit bleek dus maand te zijn. Toen werd het een stuk duidelijker.

Ik heb nu dit, zie bijlage, maar nu komt het probleem dat soms de ene laatste week en soms de andere laatste week met gegevens en celeigenschappen gekopieerd moeten worden naar de volgende maand.
Hoe weet de volgende maand welke cellen er van de vorige maand overgenomen moeten worden ?

Laatst bewerkt:
Waar ik zelf vaak gebruik van maak als gegevens die met elkaar te maken hebben en hetzelfde van opzet verdeeld over verschillende werkbladen is een verzamelblad. Dit blad krijgt bij mij de naam Cumulatief en worden alle gegevens verzameld.

De datum staat verticaal (in 1 kolom).
Omdat je te maken hebt met verschillende maanden van 30 en 31 dagen en vervolgens februari met af en toe een schrikkeljaar wordt het lastig.

Zet in een kolom 12 x de getallen 1 t/m 31. 12 maanden van 31 dagen dus.
In de volgende kolom kun je een datum maken met deze gegevens met gebruikmaking van DATUM(jaar;maand;dag). De waarde voor jaar haal je van die plaats waar je begint met het jaar in te voeren voor je gegevens. De maand vul je in met het maandnummer of je maakt in je werkblad nog een extra kolom met 31 x 1 vervolgens 31 x 2 enz. Op deze manier is het eenvoudig de datum te kopiëren d.m.v. slepen. De dag haal je uit de kolom met de nummering van 1 t/m 31. Nu ga je vervolgens de gegevens uit de verschillende werkbladen halen en test daarbij of de datum (cumulatief) past bij de maand. Waar, gegevens overhalen, onwaar, gegevens niet overhalen.
Als je werkblad Cumulatief goed werkt, dan haal je hier de gegevens weer uit voor de volgende maand d.m.v. ook weer een test op betreffende werkblad, daar kun je testen of de datum hoort bij de betreffende maand en zo gegevens dus wel of niet ophaalt.

Het lijkt me handiger een voorbeeld bij te sluiten maar mogelijk dat je hier al mee kan puzzelen. Vandaag geen voorbeeld maar wil proberen dit morgen bij te sluiten.

Succes,
deSmid.

Hoi deSmid

ik ben er nog niet veel verder mee gekomen.
Veel dingen geprobeerd, maar het werkt nog niet.

Ik moet het nu ook een poosje laten rusten, omdat het seizoen weer begonnen is en er weer werkroosters gemaakt moeten worden.
Ik zit momenteel tot m'n oren in het werk, dus het moet allemaal wat weekjes/maandjes wachten.

Tot zover in iedergeaval bedankt en ik zet deze discussie op opgelost, terwijl hij dit natuurlijk niet is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan