• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planningfile

Status
Niet open voor verdere reacties.

eliebaele

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2011
Beste helpers,

ik ben bezig aan een planning file te werken in excel:

situatie: we hebben een 20tal machines die worden bediend door 6personen.
de personen kunnen we onderverdelen in:
1-instellers die de machine klaar zetten (kunnen max1 job tegelijk doen)
2-- operators(kunnen soms tot 4 machines tegelijk"opereren")

wat ik graag zou willen is een excel blad dat een overzicht geeft van welke job er op welke machine zit, en eveneens welke man welke machines moet bedienen of instellen... en ook een weergave van de bezetting per persoon (lees: zien wie ergens nog een gaatje heeft en wie niet)

ik maakte een ontwerp (zie bijlage)Bekijk bijlage planningnieuw.xlsx

even wat uitleg over mijn blad;

kolomen b-e (geel)geven de bezetting weer per man. Deze zouden moeten worden automatisch ingevuld door te zoeken naar rechts(vb in cel b3 word gezocht naar rechts naar insteller 1, die word gevonden in H1 dus deze cel mag worden gevuld) indien mogelijk met de tekst die staat in de rij voor de rij waar de naam is ingevuld(G). hier word dat dat "werkx"

indien 1 man operator of insteller in 2 verschillen de rijen word terug gevonden zou opnieuw de tekst in de rij ervoor moeten worden weergeven, deze van beide jobs dan. (zie cel E10)
.
GRaag had ik ook dan een vermelding van de machine gehad waar de persoon op bezig is (heb ik ook in men voorbeeld getoond en zou moeten worden opgehaalt door te zoeken naar boven(rij1 dan) wanneer een persoon is gevonden.

Problemen waar ik momenteel nog geen oplossing voor heb... ik zal wss gaandeweg de planning moeten aanpassen; uitrekken waade werktijd uitloopt... wat logisch lijkt is gewoon lijnen invoegen maar dan verschuift de hele planning... ik zou graag bepaalde jobs kunnen vastpinnen die niet worden verplaatst.
Alsook zie je in mn voorbeeld dat ik Vb 4 of 5 rijen voorzie voor instellen van een machine deze had ik ook graag ergens "vastgehad" zodat ik deze makkelijk kan slepen van hier naar daar (maar dat heeft niet zo n prioriteit)

ik dank alvast iedereen die de tijd neemt dit te lezen en nog meer zij die me eventueel kunnen en willen helpen!!!!

gr

Een beetje veel tekst waardoor ik mogelijk de kern van de vraag gemist hebt.

Met deze UDF kom ik denk ik in de buurt.
Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range)
ar = r2
For J = 1 To UBound(ar, 2)
    If LCase(r1) = LCase(ar(1, J)) Then
      c00 = c00 & "-" & "Machine " & J - 1
      c01 = c01 & "-" & ar(1, J - 1)
     End If
Next J
VenA = Mid(c00, 2) & IIf(Len(c00) > 0, "_", "") & Mid(c01, 2)
End Function

Bijlagen

beste, dit werkt bedoelde!!! kan u aub voor mij even toelichten wat er juist gebeurt zo leer ik er ook mee werken... ik zou graag de eerste rij automatisch willen invullen met de gegevens op de andere tabs in de file kan dat? want als ik dat nu doe dan werkt je functie jammergenoeg niet meer.

alvast heel erg bedankt.

Volgens mij werkt het niet geheel correct. Maar dit heb je zelf denk ik wel gezien. Hoe je het wil inpassen in jouw andere tabs geen idee. Daar staan machines en namen van het personeel.

want als ik dat nu doe dan werkt je functie jammergenoeg niet meer.

Probeer een concrete vraag te stellen met wat er niet werkt. En plaats een voorbeeldje van hoe het bestand werkelijk in elkaar steekt.

wel, ik zou nu graag de cellen in rij 1 gaan automatisch invullen, als je kijke op de andere tabs zie je vb bij machines in cel b1 naast machine1 stan brother tc227 et zou de bedoeling zijndat brother tc227 komt te staan in de cel H-I-1 waar nu machine 1 staat. zelfde voor personeel maar dan uit de andere tab, naam personeel.voor zover ik het heb gezien werkt het wel ok zolang ik niets verander aan de benamingen. als ik me vb in de cel B1 zet en dan = doe en naar de tab van personeel ga om de verwijzing te leggen naar de naam van insteller 1 dan werkt het niet meer.

alvast bedankt voor de hulp!!

Beste V&A zou het mogelijk zijn me uit te leggen wat je code juist doet?

Bekijk bijlage planningnieuw2.xlsx

mmm...verbeter me als ik verkeerd ben maar volgens mij maakt hij ergens een telling in de rijen om dan tekst "machine" met een nummer er achter te plakken... zoals je al aangaf na wat meer te testen zit her en der nog een foutje, maar je snapt alvast waar ik naartoe wil!! bedankt hiervoor alvast!

zou het niet mogelijk zijn om hem gewoon te laten kijken naar deze kolom naar de 1ste rij en de tekst hiervan weer te geven? ik ga even mijn eerste bestand opnieuw hierbij voegen. als uitleg.

hierin ga ik da namen van de machines al reeds als voorbeeld laten ophalen uit de andere tabs, alsook de namen van het personeel. mijn doel blijft hetzelfde...

...

Het doel begrijp ik denk ik wel alleen het voorbeeldje niet. Je zet in jouw sheet toch geen insteller1 neer maar de naam toch? Moet onder Marnic machine 1 komen te staan of brother 1-tc227?

Plaats svp een representatief voorbeeld.

Bekijk bijlage planningnieuw2aangepast.xlsx

hallo,sorry voor de verwarring, ik heb het even aangepast hoop dat het duidelijker is zo. mijn excuses.

er moet idd gewoon marnic en tc...worden weergegeven. de reden dat ik wil werken met die verwijzingen en benamingen in andere tab is omdat als ik vb merk dat mijn lijst te groot word en niet overzichtelijk meer is kan ik makkeijk vd marnic vervangen door M en brother1tc227 vb door B1-227 of zoiets...

Je kan deze proberen

Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range, r3 As Range)
ar = r2
ar1 = r3
For j = 1 To UBound(ar, 2)
    If LCase(r1) = LCase(ar(1, j)) Then
      c00 = c00 & "-" & ar1(1, j - 1)
      c01 = c01 & "-" & ar(1, j - 1)
     End If
Next j
VenA = Mid(c00, 2) & IIf(Len(c00) > 0, "_", "") & Mid(c01, 2)
End Function

Deze zal je je zo moeten invoeren vanaf C1
PHP:
=VenA(C$1;$H3:$AQ3;$H$1:$AO$1)
en dan naar beneden en rechts slepen.

Of:
Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range, r3 As Range)
ar = r2
ar1 = r3
 For j = 1 To UBound(ar, 2)
  If LCase(r1) = LCase(ar(1, j)) Then c00 = c00 & " " & ar1(1, j - 1) & "_" & ar(1, j - 1)
 Next j
VenA = IIf(c00 > 0, Trim(c00), "")
End Function

heel erg bedankt, werkt op eerste gezicht zoals ik wilde, ga het nu uitgebreid testen.

kan je aub even verduidelijken hoe de code juist werkt? want is chinees voor me...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan