• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

planningsbestand met behulp van Power Pivot of Power BI

Status
Niet open voor verdere reacties.

miso1995

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2018
Beste,

Ik heb een voorbeeldbestand opgenomen met daarbij een invoerscherm (dus de bron data) en een tabblad met de planningsweergave die daaruit moet volgen.
Beide tabbladen bevatten fictieve namen en klantnamen.

In tabblad planningsweergave, vind je de layout van de planning zoals wij die nu steeds opstellen. Echter hebben wij niet 1 maar tig medewerkers en per week kunnen er natuurlijk ook veel meer klanten gepland worden. Het opstellen van dit overzicht is redelijk arbeidsintensief en foutgevoelig. Maar zodra je iets wilt wijzigen is dit heel eenvoudig te doen. De groen gemarkeerde uren zijn goedgekeurde uren en de rood gemarkeerde totaal cellen geven aan dat er meer uren gepland zijn, dan dat er beschikbaar is.

Wat ik graag zou willen, is dat ik dit overzicht met behulp van visuals zowel in Power Pivot, als in Power BI kan namaken op basis van de gegevens zoals opgegeven in tabblad Invoerscherm.
Per medewerker en per week zou dit nog wel lukken, maar de bedoeling is, dat het overzicht wordt aangevuld zodra er nieuwe medewerkers in dienst komen.

Als je per medewerker en per week een tabel zou maken, dan gaat alles schots en scheef staan, omdat je in de ene week op 1 klant, en in de volgende week op 3 of meer klanten gepland kunt staan. Plus dat je bij een nieuwe medewerker een nieuwe tabel moet maken.

De uren die beschikbaar zijn per week, staan er nu los bij, maar zijn dan gerelateerd aan een andere tabel.

De voorwaardelijke opmaak heb ik ook niet werkende gekregen.

Iemand die een idee heeft hoe ik een dergelijk iets kan maken?

Het koppelen van de gegevensbronnen aan power pivot/power bi, dat is geen issue, maar de juiste visuals tonen/combineren, vind ik nogal lastig. Alvast bedankt!
Gr. michel

Bijlagen

Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Het is nu vrijdag (weeeeekend) ik wil maandag wel even kijken of ik wat tijd kan vrij maken om een opzet te maken in Power BI.
Mag ik er van uitgaan dat je wat je laat zien in tab planningsweergave de uitkomst is van wat je wil?
In PBI is het zaak dat je zoveel mogelijk zonder opmaak werkt, PBI regelt de rest.

dag Huijb,

Dat is correct. Ik ben redelijk handig geworden met Power Query, met tabelrelaties en DAX formules en de basis visuals, maar ik zou niet weten hoe ik een zelfde soort setup kan krijgen als tabblad Planningsweergave zoals in het voorbeeldbestand.

Om de gewenste output te krijgen, zat ik er zelf aan te denken om per medewerker een tabel te maken voor de huidige week, de volgende week en de 3 weken daarop, maar dan heb je per medewerker 5 tabellen en dan moet je voor iedere nieuwe medewerker apart weer 5 tabellen maken.

Het liefst zou ik het met 1 visual af kunnen, dan weet ik zeker dat het niet schots en scheef gaat staan.

Als jij een idee heb, dan ben ik je heel dankbaar.

Dit is het beste wat ik even snel naar voren kan halen met jouw tabel (planningsweergave) Met deze tabel kan je tot in de treurigheid spelen met conditional formatting.

Bijlagen

• Matrix.png
    Matrix.png
    17,1 KB · Weergaven: 26
Dank Huijb, maar zover was ik ook gekomen. Ik wil juist dat per week 2 kolommen zichtbaar zijn met daarin de klantnaam en de uren. Anders wordt het een veels te lange lijst om in te scrollen. En de voorwaardelijke opmaak krijg ik niet voor elkaar, zoals bedoeld. Mocht je daarin ideeën hebben, dan ben ik ook al geholpen. Een getal moet groen worden, per klant, indien alle uren die er onder hangen, de status "Goedgekeurd" hebben. Indien een deel is goedgekeurd en een deel niet, dan eventueel Geel en helemaal niet goedgekeurd, wit.

Ik had al een vermoeden dat je zover was gekomen. Heb je geen behoefte aan een filter / slicer (Werknemer / Klantnaam / Weeknummer) om de lijst binnen de perken te houden? Ik zal morgen nog even verder knutselen.

miso, ik mis in je invoerscherm hoeveel uren iemand betreffende week beschikbaar is of heb je die andere tabel ergens verstopt?. en is vba een optie? welke excel gebruik je?

Laatst bewerkt:
Datgene wat jij wil bereiken met een tabel zoals in je voorbeeld "planningsweergave" gaat volgens mij niet lukken in PBI. Mocht het je in de toekomst wel lukken hoor ik het graag.
Wat betreft Conditional formatting hier een voorbeeld. De filters er naast staan daar om te controleren of de formatting juist is en daar lijkt het wel op. Conditional formatting heb ik gedaan d.m.v. een extra column te maken en de status een nummer te geven. Met dat nummer kan je dan weer de formatting doen.

Bijlagen

• Cond formatting.png
    Cond formatting.png
    64,1 KB · Weergaven: 19
Dankjewel Sylvester en Huijb.

De beschikbare uren heb ik niet als tabel bijgevoegd.
VBA zou zeker een uitkomst zijn, maar is in dit geval niet handig.

Het idee van dit bestand is dat het een Microsoft Teams bestand is, die ongeveer door 40 gebruikers, gebruikt gaat worden.

Onze IT afdeling staat het niet toe om het als veilig bestand te markeren en de macro's standaard aan te zetten.

Ik ken deze gebruikers, die klikken de vraag gewoon weg of de macro's aangezet moeten worden en gaan dan vervolgens klagen dat het niet werkt.

Maar Huijb, ik ben heel erg benieuwd naar het technische deel van die voorwaardelijke opmaak, want mij is het nog niet gelukt. Ik begrijp het principe van het gebruik van een hulpkolom, maar ik heb niet helemaal scherp hoe. Zou je dat willen uitleggen? Alvast bedankt!

Helpt dit je verder?

Bijlagen

• Voorwaardelijke opmaak.png
    Voorwaardelijke opmaak.png
    68,1 KB · Weergaven: 18
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan