• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planningsfile/splitsen van uren van zaterdagen, zondagen, feestdagen, nachttoeslagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartTom

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2019
Berichten
12
Beste,

in bijlage heb ik een blanco file waarbij ik voor de facturatie de uren dien op te splitsen maar dit gaat net mijn petje te boven.

Is er een mogelijkheid dat excel automatisch de totaal aantal uren kan uitrekenen EN opsplitsen in enerzijds:
daguren (van 06u tot 22u) , nachturen (van 22u tot 06u) , zaterdag/daguren , zaterdagnachturen , zondag, feestdag, etc... en die ook in de desbetreffende kolom plaatst?

De moeilijkheid is wel dat bvb bij een prestatie van vrijdag start 18u tot 04u dit opgesplitst moet worden in vrijdag dag 4u (18u tot 22u), vrijdagnacht 2u (22u tot 00u) en zaterdagnacht 4u (00u tot 04u) moet komen.


Is er iemand die zo'n formule kan opmaken of de manier van noteren kan doorgeven of is dit te ver gezocht voor excel?
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier.xlsx
    51,4 KB · Weergaven: 47
Wat is de maximale tijdspannne waarop de berekening moet worden toegepast? Wat is het verschil tussen ZOD ZON FD, Etc waar staan de feestdagen? Gaat het om nationale feestdagen zo ja van welk land? En zijn er ook uitzonderingen? Al met al een heel karig voorbeeld over een onderwerp waar zeer veel over te vinden is.
 
Beste VenA,

de maximale tijdspanne is normaal 12u maar dat kan af en toe wel eens 13 of 14u zijn afhankelijk van de shift.

ZOD = zondag overdag
ZON = zondagnacht
Feestdagen = Belgische / Vlaamse feestdagen

Alvast dank om te helpen.
 
Misschien geeft dit al een beter beeld weer van hoe ik wens dat de totaal aantal uren zich splitsen naar de kolommen.
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier.xlsx
    51,7 KB · Weergaven: 41
I'll have a look.

Wat ik bedoel beste VenA is dat wanneer ik de begin en einduren ingeef dat excel "automatisch" de uren opsplitst in de juiste kolom zoals ik ze nu manueel erin heb gezet.

En bij ons zijn de tijdroosters als volgt:

Daguren normaal : van 06u tot 22u
Nachturen normaal: van 22u tot 06u
Zaterdag "dag" uren : van 06u tot 22u
Zaterdag "nacht" uren : van 22u tot 06u
Zondag "dag" uren: van 06u tot 22u
Zondag "nacht" uren: van 22u tot 06u

VB: een shift die vrijdag start om 18u en duurt tot zaterdag 06u zou betekenen dat in kolom
dag: 4u komt (van 18u tot 22u de vrijdag)
nacht: 2u komt (van 22u tot 00u00 de vrijdag)
zaterdagnacht: 6u komt (van 00u00 tot 06u de zaterdag)

en bij een shift die start de zaterdagnacht om 18u tot zondag 06 u zou dit betekenen:
zaterdag dag: 4u (van 18u tot 22u de zaterdag)
zaterdagnacht: 2u (van 22u tot 00u00 de zaterdag)
zondagnacht: 6u (van 00u tot 06u de zondag)

Iets duidelijker op deze manier ?
 
Ik heb toch maar een poging gewaagd.
Ik ben niet zeker of alles foutloos is.
Testen maar!
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier.xlsx
    62,6 KB · Weergaven: 35
Echt wauw!

Thanks Wieter! Knap werk!!

Ik ga nog wat testjes doen maar op eerste zicht perfect!
 
Nog een kleine uitbreiding.
Automatisch datums voor gekozen jaar en maand.
Let op, de feestdagen passen zich niet automatisch aan, aan het gekozen jaar.
Het kan wel veranderd worden zodat de feestdagen op blad2 zich ook aanpassen aan het gekozen jaar.
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier.xlsx
    78,5 KB · Weergaven: 28
Mond vol tanden :D

Kan ik in blad 2 gewoon een feestdag toevoegen (11 juli wordt bij ons ook als feestdag beschouwd(Vlaamse feestdag) ) of zorgt dit voor een formule"stoornis"

Excel is toch een krachtig instrument (als je er zo goed kan mee omgaan als jou ;-) )

Nogmaals een dikke merci!
 
Ja dat kan.
Enkele formules moeten dan wel aangepast worden.
Nu geen tijd, mijne champetter wil gaan fietsen, zal het straks doen.
 
De tabel met feestdagen heb ik dynamisch gemaakt en er een echte tabel van gemaakt. Je kan nu feestdagen toevoegen zonder dat je formules hoeft aan te passen. De standaard feestdagen worden automatisch aangepast als je het jaar in blad1 wijzigt.
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier (3).xlsx
    75,9 KB · Weergaven: 38
VenA was mij voor, altijd vindt hij de meest logische strategie!!
Toch post ik mijn oplossing.
Na keuze van jaar en maand verschijnen de datums van die maand.
Ook de feestdagen op blad2 worden aangepast aan de jaarkeuze.
Ik heb ook een knop toegevoegd.
Op het einde van een maand, wordt die maand opgeslagen (zodat ze later nog kan geraadpleegd worden)
Blad1 wordt leeg gemaakt, en de maand wordt met 1 opgehoogd.
Blad1 is ook beveiligd, zodat de formules niet toevallig verwijderd worden.
 

Bijlagen

  • Blanco prestatieformulier.xlsm
    94,1 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Sla nooit gegevens op in losse tabjes. Zet deze in 1 tabel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan