• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planningsprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Beste helpers,

Ik houd zelf ook niet van re-posten maar ik kreeg op mijn vorige post geen reactie en ik kom er zelf echt niet uit. Dus misschien heb ik de vraag verkeerd gesteld of zoiets..
Maar in dit bestand Bekijk bijlage Probleem.xlsx
In cel U56 staat de formule zoals ik hem eerst gebruikte, echter nu bleek er in even- en onevenweken een verschil te zitten in de uren per werknemer. Dit heb ik met de formule in U57 proberen op te lossen maar die is tot mijn spijt niet goed :rolleyes:

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Als je de vorige keer geen reacties kreeg, dan krijg je die nu ook niet met exact dezelfde probleemomschrijving. Begin eens met een betere beschrijving: WAT probeer je precies te berekenen. Geef altijd aan wat je verwacht dat het goede antwoord is.

In de tussentijd probeer dit eens:
Code:
U50 e.v.: =ALS(U$6="";"";SOMPRODUCT(($A$8:$A$49=1)*($D$8:$D$49=$C50)*--NIET(ISLEEG($U$8:$U$49))*((VERSCHUIVING(E$8:$E$49;;--IS.ONEVEN(U$5)*5)))))
U57 e.v.: =ALS(U$6="";"";SOMPRODUCT(($A$8:$A$49=2)*($D$8:$D$49=$C57)*--NIET(ISLEEG($U$8:$U$49))*((VERSCHUIVING(E$8:$E$49;;--IS.ONEVEN(U$5)*5)))))

Haal die vervelende samengestelde cellen eruit! Dat voorkomt verwijzingsfouten, en voorkomt dat er 2 verschillende formules nodig zijn.

Laatst bewerkt:
Geef eens een volledige omschrijving van je probleem, om te beginnen: wat wil je berekenen?

@Alex en @JKpieterse jullie hebben gelijk ik had het probleem beter moeten omschrijven
Allereerst om antwoord te geven op Alex zijn formule. Dit gaat bijna goed echter (nu komt ook de probleemomschrijving) In de planning staan enkele cijfers (1 t/m7) Dit zijn verlofdagen ofwel de werknemer is op die dag niet aanwezig dus zijn uren moeten in dat geval ook niet meeberekend worden.
Ik heb het bestand even gewijzigd en in cel U57 ingevuld wat er uit de berekening zou moeten komen.
Bekijk bijlage Probleem.xlsx

Beide alvast dank voor het meedenken :)

Het is nu ook wel even handig om aan te geven HOE je aan die 54 uren komt...

Die 54 uur is als volgt: Rij 38 t/m 45 zijn mensen die in-uitslag werkzaamheden doen. de persoon van rij 42 werkt 6 uur de andere 7 werken 8 uur.
7x8=56, 56+(1x6)=62
Nu heeft de werknemer van rij 44 die dag 1 verlofdag (U44) die werkt 8 uur dus dit gaat van het totaal van 62 af ofwel 54 :)
Hoop dat dit wat duidelijkheid wekt

Helpt deze vooruit?
Code:
=SOM.ALS($D$38:$D$45;$C57;E$38:E$45)-SOMPRODUCT(($D$38:$D$45=$C57)*(U$38:U$45>0)*(E$38:E$45))

Cobbe

Deze werkt tot op zekere hoogte ik kan hem namelijk niet doortrekken. Nu heb ik proberen te zoeken naar waar dit aan kan liggen maar houdt de formule wel rekening met even en onevenweken?

Code:
=SOM.ALS($D$8:$D$49;$C57;E$8:E$49)-SOMPRODUCT(($D$8:$D$49=$C57)*(U$8:U$49>0)*(E$8:E$49))

Deze kan je als het goed is wel doorvoeren...

Abe

Klopt maar die houdt geen rekening met de afdeling (1 of 2 ) en met de even en onevenweken. Alsnog bedankt voor het meedenken :thumb:

Wellicht al een gestelde vraag, maar zijn de afdelingen altijd op dezelfde rijen gescheiden?

Volgens mij begrijp ik je vraag niet helemaal maar als je bedoelt of het voorbeeld bestand zoals die nu is "precies" hetzelfde is qua opbouw als mijn "eigen" planning dan ja.

Dit is geen planningprobleem maar een "hoe zet ik een planning in Excel op zonder samengevoegde cellen' probleem.

Dit is je formule:

PHP:
=SUMPRODUCT((D8:D59="In-/Uitslag")*(U8:U59="")*OFFSET(D8:D59;0;WEEKDAY(U6;2)+5*ISEVEN(WEEKNUM(U6;21))))

Laatst bewerkt:
Mijn dank is groot Abe,
Het werkt en ik kom tot nog toe geen fouten tegen dus dankjewel hiervoor :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan