Platenspeler aansluiten op versterker

• Onderwerp starter Onderwerp starter safex
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

safex

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
hallo allemaal,

ik heb een vraagje/probleem:
ik had nog een aantal LP's staan en die wou ik weer gaan draaien/verzamelen. nu heb ik daarvoor de Ion quick play (link) gekocht, omdat deze RCA uitgang had. nu heb ik hem dus via de rood witte RCA kabel aangesloten en er vallen me gelijk 2 dingen op:
- de volume is heel hoog (versterker staat tussen en 1 en dan is het al hard genoeg)
- de geluidskwaliteit is heel slecht (klinkt heel schel en vooral de zang/spraak ruist enorm)

nu denk ik dat dit misschien komt omdat de LP een LINE signaal uit heeft, ik ik vermoed dat de versterker Phono is ? verder kan ik alleen nog maar bedenken dat de kabel van slechte kwaliteit is (maar zó slecht lijkt me onwaarschijnlijk) en dat de speler zelf slechte kwaliteit is, maar daar komt toch redelijk geluid vanaf (heel zachtjes) en hij is bedoeld om om te zetten naar mp3, maar dit is niet aan te horen.

ik heb er zelf niet zoveel verstand van dus hulp is meer dan welkom!

bij voorbaat dank!

normaal gesproken zou alleen usb aansluiting voldoende moeten zijn, anders via line-in
De RCA aansluiting zijn normaal gesproken voor het aansluiten aan een stereo installatie , omdat RCA een versterkt signaal geeft.

@djangoleone

dat is ook exact de bedoeling, dit had ik misschien iets duidelijker in mijn post moeten zetten: ik wil niet digitaliseren maar afspelen over mijn stereo (versterker).

maar het stuk over phono en Line is me niet helemaal duidelijk. ik snap dat line voorversterkt is meer ampères heeft etc. maar phono zou geaard zijn? op de versterker zit geen mogelijkheid tot het aansluiten van een aard draad, dus dit zou betekenen dat de versterker ook Line is.. maar dan zou er toch geen probleem mogen zijn?

RCA tulpstekker moeten in de phone van je versterker, daar waar je normaal ook een platenspeler aansluit.
Als er verder nog een aardekabel aan zit moet deze aan het chasis van de versterker geknupt worden, hiervoor zit er aan de achterkant van de versterker meestal een een boutje met een zwarte schoef

verder kan het geen kwaad om het even in andere ingangen te proberen, aux b.v

Laatst bewerkt:
Deze platenplayer heeft al een ingebouwde voorversterker, daarom zou het ding op de aux, CD of Tuner ingang van je versterker moeten worden aangesloten... dus niet op PHONO...

@djangoleone Dat is uiteraard ook wat ik gedaan heb, maar er hoeft dus geen kabel van de platenspeler naar de versterker want de platenspeler is LINE (voorversterkt)

@ErpCity Ik had aux volgens mij al geprobeerd, maar zal het nog een keer gaan proberen. Volgende stap is andere versterker proberen met betere kabel neem ik aan?

Maar een aux is dus nooit PHONO?

En anders usb om te kijken of het apparaat misschien gewoon niet deugt

Bedankt voor de reactie

Laatst bewerkt:
op De aux of CD moet ie idd gewoon werken,
Dat je slecht geluidskwaliteit hebt is omdat ie overgemoduleerd is.

Als je geen last hebt van "brom" (50Hz) hoeft er geen aardkabel tussen de versterker en de draaitafel. De line-out van de platenspeler moet, met 2x tulp, verbonden worden met de AUX of CD ingang van de versterker.... Is het signaal dan nog schel en overstuurd, dan zit er kennelijk iets fout in de voorversterker...

(Het effect (schel/overstuurd) krijg je inderdaad als je het ding op een PHONO ingang aansluit, omdat deze veel gevoeliger is, de AUX daarentegen zou dit probleem niet mogen geven... en CD of Tuner al helemaal niet)

Laatst bewerkt:
Oké bedankt. Nu is het me duidelijk en is het ook wel logisch.
Ik zat er dus dicht bij met mijn vermoeden :) ik ga morgen weer proberen! Bedankt

(van brom had ik geen last)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan