Platform game ontwerp vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

NewbiProgrammer

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Berichten
264
Beste Helpmij.nl programmeurs,

Ik ben begonnen met het ontwerp van een platform game.

Het idee is dat het een soort mario-achtig spel wordt alleen met andere graphics en misschien nog wat extra functies.

Ik wou vragen of jullie op- en of aanmerkingen willen plaatsen bij het begin van mijn ontwerp, want een foutje in het begin kan veel tijd kosten op den duur.

Zie de bijlagen voor het klassendiagram en het use-case diagram (ik weet dat het use-case diagram nog niet helemaal goed is, maar de basis dingen zitten erin


Bij voorbaat dank,

M.v.g.
NewbProgr
 

Bijlagen

  • UseCase Diagram.jpg
    UseCase Diagram.jpg
    40,6 KB · Weergaven: 61
  • PlatformGame Diagram.jpg
    PlatformGame Diagram.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 44
Je haald veel door elkaar

je menu is fixed maar heeft verschillende menuitems
jmenubar

maar je gaat een eigen object maken player
maak dan ook een playergroup
als je een player maakt die een mariospelertje is maak je
een player zonder gui enkel functionaliteiten en plaats je een decorator(die gui wordt) op het object om het aan te kleden zo kan je snel een object een broekje geven en een een nieuwe layout nadien als je mooiere fig wil hebben
zorg dat je ook elke player kan afbakenen wat hij mag en kan doen dat kan een collectie zijn van actions
stel je hebt een player die kan springen en je hebt een playground waar springen in zit kan je snel controleren als je een actie doet of je die op die plaats kan doen. anderzijds moet je maken dat je rugzak(met interface)(collectie) hebt zodat je er iets kan bijhouden als tools enz.

Stel dat je player een persoon is die inlogt dan ziet het er heel anders uit.
dan heb je een object player en dan key value collectie met waarden die op zijn beurt kan getoond worden scores en zo verder.
player heeft dan ook een login (appart object die enkel een wachtwoord kan valideren (true false) of ��n kan wijzigen )
 
Bedankt voor je antwoord, ik ga mijn ontwerp nog wel uitbreiden dus dan update ik deze post wel weer!

Bedankt voor de tips.

M.v.g
NewbiProg
 
Bedankt voor je antwoord, ik ga mijn ontwerp nog wel uitbreiden dus dan update ik deze post wel weer!

Bedankt voor de tips.

M.v.g
NewbiProg
Het is een school opdracht denk ik. Dus dacht ik kan je geen svn voorzien dan kunnen we mee volgen zoals dit dan
http://code.google.com/p/javamylibs/
deze kan dan iedereen outchecken kan dus handig zijn weet je niet hoe het moet vraag het dan.
 
Het is een school opdracht denk ik. .

Nee hoor, ik dacht laat ik dit gewoon is voor de lol doen.

Ik heb het de laatste tijd wel best druk met school dus ik neem ook geen deadline of iets dergelijks, gewoon in de vrije tijd er even aan werken.

Ik studeer zelf informatica nu tweede jaars, dus ik heb nog veel te leren daarom vraag ik ook af en toe om hulp :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zat nu te denken aan dit ontwerp:

Ik weet zo niet waar ik de collision detection zal plaatsen, maar de rest lijkt me wel redelijk op z'n plek.

Even terugkomend op de tip van kenikavanbis over "playergroup" dit is tot nu toe het singleplayer model. Later wou ik het gaan uitbouwen tot een single- en multiplayer model waarin dat misschien beter van pas zou kunnen komen. Over de JMenuBar dit wil ik liever niet gebruiken, misschien alleen voor een Help knopje, maar het menu wil ik zelf maken met een JPanel en andere swing componenten

Tips, op- en of aanmerkingen hoor ik graag.

B.v.d.

NewbProgr
 

Bijlagen

  • PlatformGame Diagram.jpg
    PlatformGame Diagram.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 93
Laatst bewerkt:
Ik heb het menu maar niet als "center" van het spel gemaakt. Want dit klopte toch niet. Na een beetje nadenken ben ik op dit ontwerp gekomen.

Op- en of aanmerkingen graag :)

B.v.d.

NewbProgr
 

Bijlagen

  • PlatformGame Diagram.jpg
    PlatformGame Diagram.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan