Platte tekst Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacobboersma

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Berichten
430
Ik ben bezig met de opmaak van een tekst in Word. Deze tekst is geleverd door iemand die blijkbaar niet weet dat je bij een tekstverwerker niet op enter hoeft te drukken. Er zitten dus allemaal enters in. En dat vind Word niet zo leuk bij de opmaak/opsommingstekens. Weet iemand om met een paar handelingen er een platte tekst van te maken en dan ook echt een platte tekst? Of moet ik alles er handmatig tussenuit halen?
 
Hoi, ook al maak je er platte tekst van, dan nog haalt Word er bij die opmaak de harde returns (alineamarkeringen) er niet uit.
Met zoeken en vervangen kan dat wél maar dan haal je ook de alineamarkeringen weg die er wél in moeten blijven staan.
Vaak is daar dan ook wel weer een truc voor, maar dan moet ik het bestand hebben.
Is het te groot (100Kb) voor een bijlage, gebruik dan mijn mailadres (zie site).
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand om met een paar handelingen er een platte tekst van te maken en dan ook echt een platte tekst? Of moet ik alles er handmatig tussenuit halen?
Jazeker kan dat met een paar handelingen en nee, dat hoef je gelukkig niet handmatig te doen:

Kies “Menu Bewerken”
Kies “Vervangen”
Klik 1x in het witte vak van “Zoeken naar:” Met andere woorden: zet de cursor in dat vak
Klik onderin op : “Speciaal”
Kies "Alineamarkering"
Klik nu op de drukknop “Alles vervangen”

De "Returns" / alineamarkeringen ben je nu kwijt en je houdt, zoals je vroeg, een complete en echt platte tekst over. Heb je "spijt" van de zoek en vervangactie, kies dan het "ongedaan maken" icoontje en alles wordt weer zoals het was vóórdat je ging vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn stappenplan bij het ontvangen van een dergelijke tekst.

  • Vervang eerst alle dubbele enters Want dat zijn de exhte alinea markeringen) door een fantasie tekst (zoek ^p^p vervang door @#$).
  • Vervang daarna alle enters door een spatie (zoek ^p door [spatie].
  • Vervang dan @#$ door ^p
  • Vervang voor de zekerheid ook nog maar alle dubbele spaties door een enkele spatie
 
Ik ga met je mee, dat het plaatsen van een spatie een heleboel voordelen heeft, zeker ook omdat het "kale' vervangen van de "Enters" tot gevolg heeft dat er nu zinnen "aan elkaar geplakt" raken als je de spatie niet plaatst.
Ik had 'm mogelijk beter kunnen noemen in mijn opsomming, maar ik had de indruk dat TS een redelijk "vreemd" opgemaakte tekst heeft binnengekregen (waarin mogelijks zelfs spaties gebruikt zijn om zaken uit te lijnen .......(!) ) met als gevolg dat íe toch alle regels / zinnen door moest akkeren om zijn eigen nieuwe opmaak toe te passen. Maar idd. de spatie-move gaat 'm nog meer werk uit handen nemen / tijd besparen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn stappenplan bij het ontvangen van een dergelijke tekst.

  • Vervang eerst alle dubbele enters Want dat zijn de exhte alinea markeringen) door een fantasie tekst (zoek ^p^p vervang door @#$).
  • Vervang daarna alle enters door een spatie (zoek ^p door [spatie].
  • Vervang dan @#$ door ^p
  • Vervang voor de zekerheid ook nog maar alle dubbele spaties door een enkele spatie

Hoi Ecd.
Blijft echter de situatie, waar een Enter wél bedoeld is waartoe hij dient een 'nieuwe regel' ofwel een nieuwe alinea. Buiten de dubbele 'Enter' (als extra blanco regel) kan dit immers ook voorkomen:
Terwille van de tekstbreedte (vaste regeleinden) wordt soms een 'spatie-Enter' en soms alleen 'Enter' gebruikt. Daarnaast komt in de tekst voor: 'punt-Enter' of 'punt-spatie-Enter'
In de regel komt deze dubbele situatie voor bij het kopiëren en plakken van tekst op een webpagina.
Ik heb het - deels - opgelost door ook het volgende te doen na jou eerste stap:
Vervang 'punt-^p' door @#&.
En na jou één na laatste stap:
Vervang @#& weer door 'punt-^p' waarmee de 'bedoelde' alineamarkeringen na een zin weer worden geplaatst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan