plotseling geen toegang meer...

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
in onze winkel hebben we een netwerk tussen kassa=pc (winkel=server) en kantoor-pc (=client)
loopt via SMC modem-rouer via utp-kabel.

sinds paar weken lukt t niet meer om vanaf de winkel-pc de dagstaat en facturen naar de A4-printer in de winkel te sturen om af te drukken.
ook komt de boekhouder, noch degene die de bestellingen thuis invoert, noch ik nog met realvnc in het systeem op kantoor.

op de winkelpc zijn beide de computers in het netwerk zichtbaar.
echter als ik een map op de kantoor-pc wil openen krijg ik de melding dat ik daar geen rechten voor heb en contact moet zoeken met de systeembeheerder.

als ik de printer wil toevoegen op de winkel-pc, vraagt ie om een wachtwoord...

ik ben zelf de systeembeheerder daar....
niemand heeft er verder enig iedee van hoe dat wachtwoord erop komt...

ik heb zelf t idee dat er binnen de router iets aan de hand is.... er zijn ook problemen met bellen geweest maar die zijn door kpn opgelost.

en nu?????????????????
 
ik ben zelf de systeembeheerder daar....
Heb je ook zelf het netwerk gebouwd of heeft een leverancier van de PC's , printer e.d. dat gedaan?
Wil die misschien nog service verlenen? Ik vroeg het me alleen maar af.
 
Is het mogelijk dat de beveiliging niet zo sterk was en er iemand naar binnen is gekropen?
 
Dat laatste... daar denk ik zelf ook aan. RealVNC-server draait continue omdat we er vanuit thuis ook in werken.
Maar goed...
ik kàn die pc even formatteren en alles er opnieuw opzetten.

Maar zolang ik niet zeker ban van de werkelijke oorzaak... kijk, als t toch in de router zit, schiet ik daar niks mee op.

hoe kom ik erachter:
a. zit het in de router of in de kantoor-pc?
b. stel dat t in de pc zit: lost formatteren de bpel op?
c. stel dat t in de router zit: in welk onderdeel moet ik t dan zoekn?
 
Een router (en een pc) zet zelf geen wachtwoord op zichzelf.. In jullie geval zou ik proberen het hele netwerk even van scratch af aan opnieuw op te zetten. Aan de hardware kan het echt niet liggen... Je kan wel je router uit elkaar schroeven maar daar vind je geen wachtwoordopheffing mee..

Controleer even bij beide firewalls of ze elkaars IP adressen toelaten, dat kan wellicht die rechtenfoutmelding oplossen. Sommige firewalls geven ook de optie om IPadressen toe te staan en Volledig toe te staan, zoals McAfee, vink dat aan voor de lol en kijk of dat wat oplost.

Die printer is me echt even een raadsel. Controleer bij de computer waaraan de printer zit even de Share-opties. Als het goed is kan je het wachtwoord zo uitvinken (heb daar zelf geen ervaringen mee, maar van wat ik gezien heb aan screenshots en guides sinds gisteren (loop veel te knoeien met dat filesharing gebeuren enzo), zou dat moeten kunnen :/). Als dat niet werkt, deinstalleer de printer, reinstalleer hem, en share hem opnieuw? Misschien werkt dat. Formatteren lijkt me voorlopig toch een beetje overbodig..

Ben bang dat iemand echt een geintje met je heeft uitgehaald. :/ Of een van je collegae een foutje gemaakt hebben of zo..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan