Plotseling herstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lumumba

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2005
Hoi,

Na een nieuwe installatie van XP (boel was een beetje traag geworden) wordt ik geconfronteerd met een computer die opeens, midden in een handeling (internetten, spelletje, Word) opnieuw opstart. Ik las enkele items hierover op de site en dacht dus aan oververhitting, maar na installatie van PCWizard blijkt dat de CPU keurig rond de 42 graden schommelt (idem voor de rest). Het vreemde is ook dat het vaak twee keer snel achter elkaar gebeurt als ie ’s morgens net aan staat.

Wat ook vreemd is, is dat Word geen herstelbestanden aanbiedt bij wederopstarten: alsof het programma dus reglementair is afgesloten.
Ik heb in de logboeken zitten kijken (eventvwr bij uitvoeren), maar wordt daar niet echt wijs uit. Je ziet er bij Toepassing steeds hetzelfde patroon: Windows Security Center is gestart, en vlak daarna: Kan beschrijving voor gebeurtenis 1 in bron (AVG8EMC) niet vinden… gevolgd door een heel verhaal. Vervolgens enkele uren later dezelfde twee meldingen: teken dat de computer weer opnieuw is opgestart. Geen melding van onregelmentair opnieuw opstarten. Ook onder Systeem geen foutmeldingen.

Omdat ik de computer opnieuw heb geïnstalleerd (waaronder ook nieuwe versies van het een en ander) kan ik moeilijk de vinger leggen waar het mis is gegaan. Ik heb AVG8 als virusscanner, Windows XP SP3 en een Celeron 1700 CPU. Ik haal er geregeld malware af met Spybot en Ad-Aware. Ik kan de boel natuurlijk weer opnieuw gaan installeren, maar heeft een van jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Dank alvast voor de adviezen,

Ik denk dat je beter een andere virusscan kan gaan gebruiken. Maar dat mag je zelf weten. Daarnaast ligt het niet aan het formateren van je pc. Kijk eens bij Apparaat beheer of je nog drivers moet instaleren

Is ook de moederbord CD in de drive geweest na de Windows installatie?

Ga even off line en sluit AVG8 af, gebruik de comp een paar uur, denk dat je probleem dan weg is......

If so, installeer een andere virusscanner

Succes d'rmee

Alleen de webcam-driver was nog niet geinstalleerd. Heb ik nu gedaan.
Voor de zekerheid ook nog even de moederboard CD erin gedaan (XP had de drivers al zelf opgehaald). Ik zal die laatste tip van enkele uren offline zonder AVG8 draaien ook nog uitvoeren. En dan eens kijken. Ik ben benieuwd. Dank alvast voor jullie hulp.

Wat bedoel je? (Op apparaatbeheer ziet alles er netjes uit)

Omdat de chipsetdrivers bij mijn weten niet standaard door XP worden opgehaald / ingesteld.

Ik denk nu dat het inderdaad aan SP3 ligt, in combinatie misschien met AVG8.

De computer bleef een paar keer per dag spontaan opnieuw opstarten, ook nadat ik alle drivers had nagelopen/opnieuw had geinstalleerd. Toen ik 'm een dag offline had lopen, zonder AVG8, was er geen probleem. Ik heb toen AVG8 erafgehaald en 7.5 (nooit problemen mee gehad) er weer opgezet, maar desondanks vanochtend weer een reboot. Na aanleiding van Xaja10's suggesties een beetje gegoogled, en gezien dat SP3 bij sommige CPUs (AMD, zelf heb ik celeron, maar toch) reboot problemen verzoorzaakt.

Dus nu SP3 maar eens verwijderd en kijken hoe dat loopt. Wordt vervolgd.

Hoi,
Ben ik weer, inmiddels redelijk wanhopig. De afgelopen tijd alle geprobeerd (meest risicovolle software verwijderd, drivers nagelopen, mijn geheugen vervangen, XP opnieuw geïnstalleerd, zelfs mijn geheugen vervangen) maar het plotselinge opstarten werd alleen maar erger. Soms gaat dat gepaard met foutmeldingen (windows is hersteld van een ernstige fout…) en er verschenen nu in het logboek ook foutmelden, met name een met System error categorie 102, gebeurtenis 1003:
Foutcode; 1000000a, parameter1: efdffc74, parameter2: 000000ff, parameter3: 00000000, parameter4: 80515661.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken of wat ik nog kan proberen. Het zal wel een hardware probleem zijn, maar op apparaatbeheer is niets te zien. Graag nogmaals jullie advies.
Groet,
Lumumba

je pc is dus goed uitgekuist vanbinnen en je weet zeker dat de temperaturen goed zijn?

test dat anders ook eens met speedfan :thumb:

Heb je eventueel een reserve voeding liggen ? (mijn schoonvader had dezelfde symptomen namelijk)

Heb je eventueel een reserve voeding liggen ? (mijn schoonvader had dezelfde symptomen namelijk)

ik dacht ook de voeding, maar het is dan toch raar dat de pc dan automatisch opnieuw opstart, niet?

De temperaturen zijn goed (gemeten met PCWizard), en dit verklaart ook niet dat ie vaak binnen enkele minuten na 's ochtends opstarten alweer herstart. Ik heb geen andere voeding liggen. Ik heb vandaag geprobeerd een vorige versie te herstellen, maar daarna was het helemaal mis. Opnieuw installeren lukt niet omdat ie ijdens de installatie vastloopt of opnieuw opstart (en dan weer bij het begin begint).

Ik denk dat ik het maar opgeef en een nieuwe ga kopen. Frustrerend. Thanks anyway.

Ik heb zelf ook last van het probleem, kan het niet zijn dat er iets kapot is?? Want dit probleem doet zich bij mij ook al een tijdje voor. Maar er kan dus ook iets mis zijn met de voeding??

M20

het zou dus inderdaad kunnen dat er iets mis of kapot is van je hardware ja...

en inderdaad, gewoon de voeding eens vervangen zou ik toch eerst eens proberen

ik weet niet of dit er toe doet maar:

Als je bv een kortsluiting op je moederbord maakt terwijl de pc opstaat (niet proberen :p), dan herstart deze. Kortsluiting == hele hoge stroom dus het kan zijn dat een beveiliging de pc herstart vanaf een bepaalde stroomwaarde. Ik denk dus ook aan een foutief stukje hardware ...

probeer eens zoveel mogelijk te ontkoppelen. Enkel de basis nodig om te booten.
(harde schijf en moederbord moet voldoende zijn). Als het dan nog is dan zou ik je voeding eens veranderen.

groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan