Plotseling in alles traag geworden

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn Medion-PC met XP-home is plotseling in alles traag geworden.
- Tijdens het opstarten blijft het Intel-logo 3 minuten in beeld voordat Windows opstart
- verdere opstart duurt al gauw een minuut of 5 (was vroeger ook vlang maar niet zo lang)
- een klik om een programma te openen geeft pas na een aantal minuten een reactie.
- ben nu CCleaner aan het installeren en dat is al een 40 minuten bezig met installeren. Hij volbrengt het uiteindelijk wel, maar duurt dus lang

PC open gehad en temperatuur en ventilatoren nagekeken en schoongemaakt.

Straks Ccleaner aan het werk zetten, maar vrees iets vervelends. Kan het 't moederborde zijn of heeft iemand suggesties?

Ik denk dat dit een softwarematige kwestie is.
Vaak kan besmetting met virussen, spyware of andere malware dergelijke ernstige vertragingen veroorzaken.
Het is mogelijk de PC schoon te krijgen, alleen gaat dit heel veel werk (en in jouw geval dus ook veel tijd) kosten.

Mijn advies is: zorg dat alle belangrijke bestanden, foto's e.d. ergens op een externe harddisk zijn opgeslagen, en herinstalleer Windows. Hiermee ben je wel alles kwijt wat op de computer stond, je begint echter wel met een schone (en snelle ;)) lei.

Ja, maar...

Ik denk dat dit een softwarematige kwestie is.
Vaak kan besmetting met virussen, spyware of andere malware dergelijke ernstige vertragingen veroorzaken.
Het is mogelijk de PC schoon te krijgen, alleen gaat dit heel veel werk (en in jouw geval dus ook veel tijd) kosten.

Mijn advies is: zorg dat alle belangrijke bestanden, foto's e.d. ergens op een externe harddisk zijn opgeslagen, en herinstalleer Windows. Hiermee ben je wel alles kwijt wat op de computer stond, je begint echter wel met een schone (en snelle ;)) lei.

Ja, maar daar zie ik op het moment tegenop. Ik ga eerst de HD in een "maagdelijke" PC zetten, die hier nog ongebruikt staat.

Overigens heeft de ANALYSE van CCleaner 10678.663 seconden geduurd en dat is op enkele minuten na 3 uur!! Misschien is dit een wereldrecord traagheid?

Hij is nu bezig met schoonmaken.. Oh: hij is klaar in 1017 seconden en nog wat, dus dat valt mee.

Ik ga nu het register laten schoonmaken en nog meer van dat soort acties. Blijft het traag dan gaat de opdracht FORMAT in zicht komen. Uiteraard na backuppen...

Hoop nog andere suggesties te ontvangten.

Schoonmaker...

Het is inderdaad een softwareprobleem. Welke weet ik niet, maar als ik bij msconfig wat kaler opstart, gaat het weer goed.
Ondanks dat (ik kan natuurlijk door een voor een iets uit te schakelen de directe oorzaak traceren) heb ik toch besloten na 5 jaar deze pc naar de kooptoestand terug te brengen. Ben nu bezig met alles goed te analyseren en veilig te stellen. Wil daarbij nl. niets over het hoofd zien (Murphy: je ziet altijd wel over het hoofd). Heb bijv. de inhoud van de twee partities gekopieerd naar externe HD.

Misschien bestaat er een lijstje met dingen waar je vooral aan moet denken.

loop eens combofix in veilige modus

duurt 10 minuutjes...

ps: loopt alles ook traag als je in veilige modus opstart?

Mijn vaste kunstje is :
ga naar het configuratie scherm , open system , open hardware configuratie en je hardware lijst
En daar delete je domweg je IDE drivers..
Daarna herstart je je PC, die gaat nieuwe drivers installeren en klaar ben je ..

Wat is de oorzaak hier nou van ? soms heeft je harde schijf moelijknheden met lezen , windows schakelt dan terug op een lagere PIO miode ( lagere versnelling ) tot ie het wel kan lezen ...
Een enorme bug in windows is dat ie niet weer automatisch terug schakelt naar de normale PIO mode en windows dus enorm traag gaat lopen ..
Dit komt het meest voor met WIndows XP , ik heb het ook eens in Vista toegepast en daar werkte het ook ..

Reparateurs vragen 75 euro voor het weer sneller maken van een PC met DIT trucje

Probeer het eens

Bedankt!

Mijn vaste kunstje is :
ga naar het configuratie scherm , open system , open hardware configuratie en je hardware lijst
En daar delete je domweg je IDE drivers..
Daarna herstart je je PC, die gaat nieuwe drivers installeren en klaar ben je ..

Wat is de oorzaak hier nou van ? soms heeft je harde schijf moelijknheden met lezen , windows schakelt dan terug op een lagere PIO miode ( lagere versnelling ) tot ie het wel kan lezen ...
Een enorme bug in windows is dat ie niet weer automatisch terug schakelt naar de normale PIO mode en windows dus enorm traag gaat lopen ..
Dit komt het meest voor met WIndows XP , ik heb het ook eens in Vista toegepast en daar werkte het ook ..

Reparateurs vragen 75 euro voor het weer sneller maken van een PC met DIT trucje

Probeer het eens

Omdat de pc al vijf jaar lang gegroeid was naar een rommelbak, moest ik toch op een gegeven moment eraan geloven alles opnieuw te beginnen met dit apparaat: dus formateren enz.
Dat is dus gebeurd en hij is nu weer ongelooflijk snel.
Dat neemt niet weg, dat ik jouw oplossing niet waardeer: ik heb je oplossing afgedrukt en bewaard in een map, die ik bij hulp aan anderen altijd te voorschijn haal.
Ga het ook gauw op mijn laptop eens uitproberen.
Hartelijk bedankt dus voor je opmerkingen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan