Plug-in bijwerken voor Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

pato

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
43
Ik kan sommige filmpjes vanuit Firefox (draaiend onder Linux Mint Maya Xfce 32-bit) niet afspelen omdat de Adobe Flash plug-in verouderd is.
Als ik wil bijwerken (via http://get.adobe.com/nl/flashplayer) moet ik kiezen uit de volgende opties:
YUM voor Linux (YUM)
tar.gz voor andere Linux
.rpm voor andere Linux
APT voor Ubuntu 10.04+

Graag zou ik willen weten welke optie ik moet kiezen en waarom.
Wie helpt?
 
Met Google Chrome gaat dat toch wel? Dan hoef je dit niet te doen. Meen me te herinneren dat er bij FF oude plugins geïnstalleerd worden, die niet veilig (meer) zijn.
 
Met Google Chrome gaat dat toch wel? Dan hoef je dit niet te doen. Meen me te herinneren dat er bij FF oude plugins geïnstalleerd worden, die niet veilig (meer) zijn.

Ik heb Google Chrome niet en ik blijf liever Firefox gebruiken dan overgaan op een andere browser.
Daarom blijf ik op zoek naar het antwoord op de vraag welke optie ik moet kiezen en waarom.
Ik ben benieuwd wie hiermee kan helpen.
 
Met welke mint versie werk je? Want ik hoef niets te updaten en alles werkt. Ik werk wel met Mint 17.1 cinnamon.

Dat is dus een eerste vereiste die ik graag wil weten, want werk je met een versie die niet meer wordt ondersteund, dan heb je kans dat het daar aan ligt.

Jij zult als je toch op deze manier wilt updaten, de tar.gz. moeten hebben. Ik raad dit wel af en adviseer het volgende.

Het Mintpakket dat Adobe Flash Player bevat, wordt slecht bijgehouden en loopt dus vaak achter met veiligheidsupdates. Flash Player is één van de meest aangevallen programma's ter wereld.

Vervang het Mintpakket dus door het Ubuntupakket met Flash Player, dat wel goed en tijdig wordt bijgewerkt.
Open het terminalvenster en

kopieer en plak de volgende code:
sudo apt-get remove mint-flashplugin mint-flashplugin-11 && sudo apt-get install adobe-flashplugin

Druk op Enter. Tik je wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar,je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Hiermee verwijder je trouwens ook het pakket mint-meta-codecs, maar dat kan geen kwaad. Want dat is slechts een loos metapakket, dat uitsluitend van belang was tijdens de installatie van Mint opje harde schijf.

(Let wel, dit is voor versie Mint 13 xfce. Dus kijk welke versie jij hebt!)
 
Dank femke98 voor je reactie, klinkt goed!
Het gaat om een laptop waar ik in april 2014 Linux Mint op heb gezet, versie 13 Maya Xfce.
Daarna heb ik de laptop naar tevredenheid gebruikt maar nauwelijks meer naar het besturingssysteem omgekeken.
Totdat nu het afspelen van sommige filmpjes opeens niet meer lukt.
De Linux Mint 13 Maya Xfce versie was een long term versie of zoiets, die langere tijd zou worden ondersteund, herinner ik me.

Ik ben van plan je advies te volgen en het Mint pakket door het Ubuntupakket met Flash Player te vervangen.
Blijven de details van je advies onveranderd als je het bovenstaande in aanmerking neemt?
 
Inderdaad is versie 13 een LTS versie en dus ben je nog geldig tot juli 2017.

Als je doet wat er staat, zal Adobe blijven werken zoals het moet.
Ga je over naar Mint 17 (met een verse installatie uiteraard) dan zul je dit opnieuw moeten doen voor de Adobe Flash.

Daarna heb ik de laptop naar tevredenheid gebruikt maar nauwelijks meer naar het besturingssysteem omgekeken.
ik hoop toch wel dat je updates hebt geïnstalleerd. Ook Linux krijgt veiligheidsupdates, dus die moet je wel installeren.
Ook Linux kan lekker krijgen, alleen deze worden gelijk gemaakt en daarvoor krijg je dan weer een update. Heel belangrijk dus!
 
Laatst bewerkt:
Super dat je me zo goed helpt, nogmaals dank!
Ik heb de sudo opdracht in het terminalvenster geplakt en uitgevoerd.
Na het wachtwoord te hebben ingevoerd kwam er commentaar en werd 2 keer gevraagd of ik wilde doorgaan waarop ik met j heb geantwoord.
Helaas komen er dan foutmeldingen, zie de bijlage.
Wat nu?

Wat betreft het installeren van updates, ik meen dat ik had ingesteld dat dat automatisch gebeurt.
Kan je me misschien laten weten hoe dat na te gaan?
 

Bijlagen

  • LogPakketMetFlash.txt
    2,2 KB · Weergaven: 63
Wat betreft de updates:
Bij Mint heb je in de balk (beneden of boven, waar je balk ook staat, standaard is dat beneden) zie je een schildje. Als daar een uitroepteken in staat dan staan er updates klaar. Die moet je dan wel installeren. Het gaat niet geheel automatisch.
Is er een rood kruis te zien, dan is er iets mis met de updates. En een groen vinkje is dat je up-to-date bent.

Wat flash betreft:
ik denk dat je eerst alle updates moet installeren. Want er staat onderin het volgende:
E: Kon sommige archieven niet ophalen, misschien kunt u 'apt-get update' of --fix-missing proberen?

dus eerst maar eens de regel in de terminal
Code:
probeer eens het volgende in te typen:
sudo apt-key update
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

hiermee kan je fouten wellicht herstellen.

kijk ook voordat je dit doet of je niveau 4 en 5 hebt aanstaan in Updatebeheer.
Kijk ook even of je Medibuntu nog in het updatebeheer hebt, die moet je verwijderen want dat bestaat niet meer.
(Menuknop - Instellingen - Softwarebronnen
Tabblad Overige Software: haal het vinkje weg bij:
http://packages.medibuntu.org/ precise free non-free)

Niveau 4 en 5 doe je zo:
In de eerste plaats worden veiligheids-updates van niveau 4 en 5, standaard getoond. Maar ze staan standaard niet aangevinkt. Dat kan je beter als volgt veranderen:

Menuknop - Systeem - Updatebeheer
Werkbalk Updatebeheer: Bewerken - Voorkeuren
Tabblad Niveaus (eerste tabblad): vink aan:
Veiligheidsupdates altijd selecteren en vertrouwen

(ps. ben op vakantie en moet alles uit mijn hoofd doen. En met wat hulp op internet om het even op te zoeken.)
 
Laatst bewerkt:
Hoi femke, ik hoop dat je een fijne vakantie (gehad) hebt.
Zelf had ik ook andere bezigheden maar nu ben ik je aanwijzingen gaan volgen, graag hoor ik van je hoe ik nu het beste verder kan gaan.
Hieronder een beschrijving van wat ik gedaan heb inclusief enkele vragen.

1. Updates:
Als ik het me goed herinner, heb ik al een hele tijd (maanden) niets aan updatebeheer gedaan, toch stond in het schildje in de Mint-balk een groen vinkje, met als uitleg "Uw systeem is bijgewerkt".

2. Niveau 4 en 5:
Niveau 4 is "onveilige pakketten" en 5 is "gevaarlijke paketten".
Deze zijn zowel voor "veilig" als voor "zichtbaar" bij mij niet aangevinkt.
Bedoel je dat ik ze voor beide zou moeten aanvinken?
Is dat niet gevaarlijk?
En zo ja vraag ik me af wat de risico's zijn die ik me dan op mijn hals haal.
Ik heb hier nog even niets aangepast.

3. Meditbuntu:
"http://packages.medibuntu.org/ precise free non-free" is bij mij niet aangevinkt en in lijn met jouw tips heb ik dat zo gelaten.

4. Updates (opnieuw):
Nadat ik naar Niveau 4 en 5 en naar Medibuntu heb gekeken, bij mijn weten zonder iets aan te passen, staat er nu in het schildje een blauwe i met als uitleg "138 aanbevolen updates beschikbaar (269MB)".
Ik vermoed dat ik zelf moet kijken of er updates zijn (klik met de secundaire muisknop op het schildje en klik op Verversen).
Ik heb de updates geïnstalleerd m.b.v. de knop "Updates installeren" in het venster Updatebeheer.

5. Flash:
Ik heb 1 van de 5 regels in het terminalvenster ingetypt, het resultaat was als volgt:
pato@PatoInspiron ~ $ sudo apt-key update
[sudo] password for pato:
gpg: sleutel 437D05B5: “Ubuntu Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>” niet veranderd
gpg: sleutel FBB75451: “Ubuntu CD Image Automatic Signing Key <cdimage@ubuntu.com>” niet veranderd
gpg: sleutel C0B21F32: “Ubuntu Archive Automatic Signing Key (2012) <ftpmaster@ubuntu.com>” niet veranderd
gpg: sleutel EFE21092: “Ubuntu CD Image Automatic Signing Key (2012) <cdimage@ubuntu.com>” niet veranderd
gpg: Totaal aantal verwerkt: 4
gpg: Onveranderd: 4
pato@PatoInspiron ~ $
Zal ik de overige 4 regels ook zo intypen?
 
Prima rustige en stressvrije vakantie voor de hondjes! Heerlijk!

Code:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

die moet je even doen, kopieer en plak elke regel even, zodat je geen typefout kan maken.

Voortaan wel de updates doen hoor!

Wat niveau 4 en 5 betreft, dat kan geen kwaad. Ik doe dat altijd als eerste, je krijgt dan toch iets meer updates.

Ik zal morgen even een handleiding geven voor een scriptje, die je in je home kan plaatsen. Als je dan 1 woordje intypt in de terminal, zal je systeem zichzelf updaten. Ik doe dat vaak en werk amper met het schildje. Soms loopt deze wat achter.

Edit, ik doe het nu wel ;) anders vergeet ik het misschien.

Open een teksteditor, dat is gedit.

Zet het volgende erin:

#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Sla dit bestandje op in je home map. Dus persoonlijke map is dat.
Noem het up.
Maak daarna even een lege map aan met de naam bin en zet het bestandje up daarin.
5.jpg

Klik daarna op het gedit bestandje met rechtermuisknop op en ga naar eigenschappen. Ga naar tabblad Rechten.
Zet een vinkje bij Toestaan dat het bestand wordt uitgevoerd als programma
en sluit het dan weer.

als je het even opent met gedit, zie het er zo uit:
4.jpg

Als het goed is zie je nu een mapje in je persoonlijke map die er zo uit ziet (zie screenshot)
3.jpg

Als je nu de terminal opent en je typt up en daarna je wachtwoord, zal hij dit script uitvoeren.
Handig!
 
Laatst bewerkt:
Helaas moet ik een timeout inlassen omdat ik even niet op mijn Linux Mint laptop kan werken.
Want door een foutje ligt de oplader van de laptop ver weg en inmiddels is de accu leeg.
Het kan een week duren voor ik de oplader weer terug heb.
Als ik hem terug heb zal ik je aanwijzingen volgen en zal ik me weer melden.
Ik hoop dat de Flash Player het dan weer doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan