pm8 geeft unaloccated ruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
er staat een partitie van 36 gb als unaloccated op me schijf. hoe krijg ik deze partitie weg met pm8 zodat de andere partities deze ruimte kunnen verdelen. als ik op de partitie sta en rechtsklik zit er geen optie om deze te wissen alleen create en properties
dus wat te doen om dit weg te krijgen

Hoi
Klik de betreffende partitie aan in PM en ga dan in de balk bovenin je scherm naar operations. Klik daar met je rechtermuis knop op, en kies dan optie undelete en als laatste apply

Unalolocated betekend "niet toegewezen", met andere woorden: vrije onbenutte ruimte. Deze ruimte kun je aan andere bestaande partities toewijzen door op een bestaande partitie te rechtsklikken en kiezen voor [resize].

Wanneer je de ruimte over meerdere partities wilt verdelen zul je met deze partities moeten gaan schuiven om zodoende links of rechts plaats te maken.

BELANGRIJK!!

Wanneer je een partitie aanpast, vergroot, verkleint of verplaatst, doe dan één handeling tegelijk!. Klik na een aanpassing op [apply] en laat PM8 die aanpasssing doorvoeren en evt je pc herstarten. Is de verandering doorgevoerd? doe dan pas een nieuwe verandering. Zo voorkom je dat PM zich verslikt in teveel opdrachten en je data evt verloren gaat (spreek uit persoonlijke ervaring).

Confictius,
Dan moet hij toch wel eerst undelete doen??
Want ga je de partities resizen, dan pakt hij die unalocated toch niet mee?
Correct me if i'm wrong

Ik correct you want you bent wrong.

De partitie die rechtstreeks grenst aan de vrije ruimte kan direct ge-resized worden. Undeleten is niet nodig. Wanneer de vrije ruimte moet worden toegewezen aan een niet-aangrenzende bestaande partitie zal er eerst met partities geschoven moeten worden.

MAAR NOGMAALS!!

Geef PM ÉÉN opdracht tegelijk, laat hem die uit- en doorvoeren dmv de [apply] knop. Evt de pc herstarten, dit regelt PM zelf. Meerdere veranderingen tegelijk doorvoeren kan tot gegevensverlies leiden.

Bijlagen

• pm8.jpg
    pm8.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 19
  • pm8b.jpg
    pm8b.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 25
mmmmmmmmm ik heb het anders gedaan luister en huiver (want met de partitie lukte niet kreeg foutmelding van pm8

2 schijven
1e sata schijf vista geinstalleerd 2e xp IDE schijf (master)
schijven apart van elkaar geinstalleerd
als ik nu opstart start ie met vista op hoe krijg ik dat ik kan kiezen ?
is er een programma voor xp of vista (ik dacht bootmagic) dat kan zien dat ik 2 schijven heb met op elk een besturingssysteem en dat ik zo kan kiezen in het opstartscherm welke ik wil opstarten ?

Wat betreft je opstartverhaal:

Geen ervaring met Vista, dus zo gaat dat in XP;

Buroblad->rechtsklik op [deze computer]->kies [eigenschappen]->tabblad [geavanceerd]
Bij [opstart en herstelinstellingen] klik je op [instellingen]. Daar kun je aanvinken dat je een lijst met besturingssystemen gedurende een aan te geven aantal seconden in beeld wilt hebben.

Ik weet alleen niet hoe dit in Vista gaat en of het jouw probleem oplost.

ps,
welke foutmelding gaf PM8?

iets van x00000
en nog wat

bij vista ook gedaan wat je zei kan enkel voor vista kiezen raar omdat op me 2e harde schijf xp staat

Hoi

Voor je opstartprobleem:

Download VistaBootPro, http://www.vistabootpro.org/, installeer het progje in XP en Vista, en stel de gewenste opstartvolgorde in

Het probleem is dat je waarschijnlijk niet de goede installatie-volorde: eerst XP, dan Vista hebt aangehouden.
Hopelijk kun je dit met VistaBootPro nog oplossen.

Succes,

Harry.

hoi harry gedaan wat je zei echter nu staat xp en vista in opstartscherm maar als ik voor xp kies start de pc opnieuw op tot het keuzescherm weer. kies ik echter voor vista dan start vista netjes op. de vista schijf is een sata de xp schijf IDE als master en de dvd als slave of moet ik het anders installeren 2 besturingssystemen op 2 schijven kan de schijven niet als master/slave zetten enkel de ide schijf

Hoi !

Tja, het probleem is dat je boot.ini van XP niet op de C-schijf staat !

Die wordt gezocht na je keuze voor XP, en dus niet gevonden.

Daarom moet XP in principe op de C-schijf staan !
Het gaat niet om master/slave, maar wat de C-schijf is.

Ik weet zo niet of dit nog op te lossen valt.

Het is mij in elk geval nog niet gelukt, dus houd ik me consequent aan de juiste installatie-volgorde.

Hier:http://lifehacker.com/software/top/...lboot-windows-xp-and-windows-vista-179906.php

een mogelijke oplossing !

Succes,

Harry.

hoi harry bedankt voor je advies heb echter 2 vraagjes nog

1 pc met vista geinstalleerd schijf is 160 GB echter met installatie is er 11 GB weg is dit normaal ?

andere pc met vista 2 partities schijf 250 Gb echter 1 partitie met 106 GB en andere met 127 GB als unlocatted hoe krijg ik die 127 weer bij de 106 zodat er 1 partitie opstaat heb enkel vista erstaan geen partitie programma dus hoop dat het met vista ook kan maar weet niet hoe in computerbeheer ?

Hoi !

Wat punt 2 betreft: je kunt gewoon in schijfbeheer op de bestaande partitie klikken en kiezen voor: volume uitbreiden !

Dat je 11 Gig kwijt bent lijkt mij onlogisch: wat staat er daar dan in schijfbeheer ?

Greetz,

Harry.

schijfbeheer zegt 149.06 gb in orde primaire partitie terwijl de schijf 160 gb is vista vreet toch geen 11 gb (voor het installeren) lijkt me er staat geen andere partitie op althans niet dat ik zie in schijfbeheer.

Hoi !

Ja, dat kan best, hoor !

Mijn 120 Gig geeft ook maar 115 in schijfbeheer !

De 1024 - naar 1000 rekenmethode van de HDD-fabrikant.

Greetzz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan