Politie-virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesper123

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2006
Goedenavond,

Ik ben vanmiddag te grazen genomen door het blijkbaar inmiddels welbekende politievirus.

Ik weet zelf wel iets van computers en ben meteen aan de slag gegaan.
Helaas helpen de oplossingen die genoemd worden op internet bij mij niet.

Tekst selecteren en dan ctrl+p of rechtermuisknop print drukken werkt niet. Opstarten in veilige modus heeft ook geen zin want daar zit het virus ook.

Met verschillende programma's van Hiren's boot cd gescand. 2 dingen gevonden en verwijderd maar het zit er nog steeds. Daarna Kapersky's rescue disk geprobeerd maar een volledige scan (na update van definities) levert niks op.

Heeft iemand een idee welke stappen ik kan ondernemen? (het liefst niet formatteren)

gr Jesper

Ah, dat is een lastige, had er nog niet van gehoord.
Volg deze handleiding eens, schijnt veel mensen te helpen

http://buma-stemra-virus.isoke.nl/

Let er op dat je bij stap 12 MBAM download op een niet besmette pc en deze via cd/usb of wat dan ook installeert op de besmette pc.

Laatst bewerkt:
Ah, dat is een lastige, had er nog niet van gehoord.
Volg deze handleiding eens, schijnt veel mensen te helpen

http://buma-stemra-virus.isoke.nl/

Let er op dat je bij stap 12 MBAM download op een niet besmette pc en deze via cd/usb of wat dan ook installeert op de besmette pc.

Bij stap 9 vind ik geen .exe bestanden. Ik heb ook al in mijn hele C:/ schijf gezocht (*.exe) en de hele lijst doorgekeken maar geen gekke .exe's gevonden.

wat een gedoe weer dit.
en buma stemra mag hier gewoon mee weg komen?
hun maken inbreuk op privacy dat is toch verboden volgens de wet?

Buma stemra en politie hebben hier uiteraard niks mee te maken. Hun namen worden wel gebruikt maar het is een virus van een of andere malafide organisatie.

Laatst bewerkt door een moderator:
pffft gelukkig, is die zorg ook weer ff weggenomen :)

maar als ik het zo allemaal lees is het dus weer om er even lekker wat geld uit te slaan?

100 euro overmaken naar een malafide organisatie is geen optie voor mij.

Maar weer even terug naar het probleem;
Zowel in normale modus als veilige modus speelt het virus op. Hierdoor vallen veel genoemde oplossingen op internet voor mij weg. Ook oplossingen met toetscombinaties als ctrl+p, ctrl+l, ctrl+alt+del, windows toets, etc. werken allemaal niet. Tekst selecteren en dan rechtermuisknop daarop werkt ook niet.

Iemand een andere mogelijke oplossing?

jesper, een paar mensen hebben je al wat linkjes gegeven van sites... heb je die al nagelopen?

ik ga niet gelijk een conclusie trekken maar in mijn geval had ik gewoon alles opnieuw geinstalleerd..
Daarom is het zo slim altijd belangrijke spullen op een externe harde schijf te bewaren...
of nog beter dropbox ;)

Uiteraard heb ik die linkjes braaf nagelopen, maar deze lopen helaas dood.

[smallimg]http://buma-stemra-virus.isoke.nl/virusplaatje.jpg[/smallimg]

• STAP 1: BETAAL NIET! (serieus, niet doen! We gaan dit probleem oplossen zonder 100 euro armer te worden!)
  • STAP 2: Wat we nodig hebben is een nog werkende pc (die van de buurman, of een laptop of iets dergelijks)
  • STAP 3: Ga op deze werkende computer naar de site van Kaspersky. (Dit is een antivirus bedrijf)
  • STAP 4: Download het bestand (let op, is best een groot bestand) en brand deze op CD (img burn, write image to disc) of zet het bestand op een USB stick (zie hier hoe dat moet)
  • STAP 5: Na het maken van de rescue cd stop je de cd in de besmette computer. Start de pc opnieuw op. Druk op een toets om de het rescue systeem van Kaspersky te starten.
  • STAP 6: Let op, als de cd niet opstart dan dient u in het BIOS de opstartlocatie aanpassen. Zie hier hoe dat moet.
  • STAP 7: Als de rescue cd opgestart is druk je een willekeurige toets om door te gaan. Kies daarna voor Grafische modus. Accepteer de licentieovereenkomst
  • STAP 8: Ga naar bestandsbeheer, kies voor discs en kies de schijf waar je windows op staat. Navigeer daarna naar de volgende locatie: C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Apllication Data
  • STAP 9: Zoek hier naar .exe bestanden met rare namen (deze namen worden random verzonnen door het virus) Dit kunnen meerdere bestanden zijn! Delete deze (rechter muisknop, move to trash)
  • STAP 10: Kies onderin het scherm voor computer herstarten. Haal de cd of USB stick eruit als er om gevraagd word.
  • STAP 11: Als het goed is dan start je pc nu weer goed op. Let op: start nog geen programma's of internet browser op nu!!
  • STAP 12: Download nu MalwareBytes' Anti-Malware en installeer deze op de besmette pc.
  • STAP 13: Start MalwareBytes op en update deze direct. Zodra het programma gestart is, ga dan naar het tabblad "Instellingen".Vink hier aan:
    "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
  • STAP 14: Ga daarna naar tabblad scan en kies voor snelle scan. Het scannen kan een poosje duren, dus wees geduldig. Als het programma klaar is dan kun je gevonden trojans direct verwijderen
  • STAP 15: Download nu de nieuwste versie van JAVA via deze link en installeer deze je pc.
  • STAP 16: Als alles goed gegaan is, is je pc nu (geheel gratis!) vrij van het virus!

*neemt een flinke slok van zijn cola :shocked:* Je moet wat over hebben voor je medemens :) *proost*

Megabyter ik waardeer de moeite echt waar. Helaas had ik deze handleiding ook gevonden en liep ik vast bij stap 9 omdat er geen .exe's te vinden waren.

Maar ik heb het.... 04:00 dan toch echt opgelost.

Met de Kapersky rescue cd de "Terminal" geopend. In de Terminal "windowsunlocker" typen en op enter drukken. Dan "1" en enter. Daarna zonder internetkabel de pc opstarten en scannen met Malwarebytes. Voor de zekerheid heb ik nog een volledige scan gedaan met Avira. En CCleaner nog even erover heen gegooid. Tot zover ik weet ben ik weer virus vrij.

ooow je liep vast!? ik dacht dat sites bij jou niet opende :confused:

sowieso hoop ik dat ik dit gezeur nooit ga krijgen... ik zal helemaal flippen ondanks het fijt ik weet dat ik het probleem best kan oplossen
ik heb er gewoon geen geduld voor

Laatst bewerkt:
Als de .exe's niet gevonden worden ga je toch door naar de volgende stap.. Niet zo moeilijk lijkt mij.
Maar goed het is verholpen.

Afsluiten als windows opstart en dan opstartherstel gebruiken! Terugzetten naar laatste updat waarvan jij weet dat je nog geen virus had en je bent klaar!

is het nu opgelost of denk je dat het virus ergens nog aanwezig is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan