Poort soms open en poort soms dicht?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mastertje

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2001
Heb een iP-camera aangeschaft allemaal leuk en aardig. Nu kan ik hem vaak via mijn externe ip gewoon bereiken doordat ik port forward heb gedaan. En alles werkt maar er zijn ook dagen dat ik dan op mijn werk ben en de camera niet kan bereiken.

Uit onderzoek door mezelf is nu gebleken dat de geforwarde port soms dicht is, aangezien ik thuis merkte dat ik met extern adres niet kan inloggen. Hoe komt dit? Ik heb een Zyxel P-2602HW-D1A met Telfort internet. Wie blokkeert de poort, is het Telfort of doet de modem/router dat?

Let je er wel op dat je vanuit je thuisnetwerk portforwarding niet kunt testen. Waarschijnlijk ga je daar de mist in.

Wat je kunt doen is:
a. Een vriend of kennis die een eigen Internetverbinding heeft te laten testen of je portforwarding (nog) werkt.
b. Om te kijken of er iets luistert op de poort die je geportforward hebt (natuurlijk heb je dan geen beeld; het gaat alleen om het testen van de poort): http://www.canyouseeme.org
Dit is alleen voor TCP poorten. UDP poorten kun je er niet mee testen.

Tijs.

Hmm ik heb het programma gebruikt van portforward.com, die zou dan voor mij kijken of het open is, dus volgens mij gaat dat dan al via een extern adres. En eerst bleef het de hele tijd op niet bereikbaar en gister na herstarten modem stond het ineens wel op open. En nu kan ik ook via extern ip de camera bereiken. Ik gebruik mijn mobiele telefoon met 3G om te testen of de camera bereikbaar is.

Kijk even of je via Upnp de poort goed kan forwarden. bij veel ISP's zeggen ze ongeveer wel dat de poort open staat maar dit wordt alsnog tegengehouden. zoek de poort op die open moet staan. kijk of deze wordt gebruikt voor een andere applicatie. zo niet kies dan voor portforwarden via upnp is een apparte manier voor via je netwerkcentrum ;) even het volledige overzicht weergeven en de eigenschappen openen van je standaardgateway. voor de rest wijst zich alles uit ;)

Regards,
Sbasti25

Port forwarden zodat je een bepaald object binnen je netwerk, van buiten kunt bekijken gaat per IP adres. Dus als je bepaalde poorten forward naar IP 192.168.1.123, dan werkt dat ook enkel op dat IP adres. Je dient er dus voor te zorgen dat je IP camera altijd hetzelfde IP adres heeft. Aangezien je een router hebt, kan het heel goed zijn dat deze de ip adressen automatisch verstrekt ( DHCP). Dit kan dan soms problemen opleveren wanneer je doet port forwarden. Staat je IP camera altijd aan? Of staat deze soms uitgeschakeld? Bij het opnieuw inschakelen van de ip camera kan het zijn dat deze een nieuw ( ander) ip adres krijgt van de router, en dan werkt de port forwarding niet meer zoals het moet. Dit kun je verhelpen door met vaste IP adressen te werken. ( ofwel de DHCP uitschakelen)
Sommige routers geven de mogelijkheid om DHCP static ip adressen aan bepaalde objecten mee te geven. Je gebruikt dan wel de automatische DHCP functie, maar verteld de router dat bepaalde apparaten altijd een bepaald IP adres hebben.

Ik heb mijn ip camera een vaste ip gegeven middels de reserve functie in mijn router en in mijn ip cam zelf. Het werkt nu een hele dag goed. Ik heb daarvoor UPNP geprobeerd maar dat liep telkens vast, vandaag werkt het een hele tijd goed. Hopen dat het de aankomende dagen goed gaat, wellicht had ik gewoon eerst de modem moeten rebooten na instellen.

Zet je even je vraag op opgelost?
Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Gister en vandaag ook weer werkzaam. Had trouwens nog wel mijn WiFi encryptie omgezet naar WPA-PSK ipv WPA2-PSK dit zou volgens de KS stabieler zijn en ervoor zorgen dat mijn WiFI minder vaak gestopt wordt.

Zet je even je vraag op opgelost?
Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Graag bovenstaande alsnog even doen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan