Poorten aansturen vanuit delphi

Status
Niet open voor verdere reacties.

barbet

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2006
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum, daarom zal ik even kort mijzelf voorstellen:
Ben een leerling, bezig met zijn pws. Het doel van dit pws is om binair gegevens te zenden van computer A naar computer B met behulp van een laser en een lichtsensor. Het ontvangen lukt nu. Ik kan een UIB kaart uitlezen en het programma werkt. Nu het zenden nog goed krijgen.

Ik heb een UIA kaart. Daarmee wil ik een relais (5V) aanzetten. Dat kan. Ik heb de kaart getest en de relais gaat aan als ik de ground en de standaart +5V (ik meende dat de andere uitgangen hetzelfde leveren, maar dat moet gewoon nog goed getest worden) uitgangen verbind met de relais. Nu moet ik nog zo doen dat de I/O poorten worden aangestuurd vanuit delphi. Ik heb me wat ingelezen over dit onderwerp maar ik kwam er niet goed uit.

(UIA is de zelfde kaart als de UIB, en zijn beiden pci-kaarten)

Kloppen de volgende beweringen:

Voor het zenden dient de kaart eerst in de juiste mode gezet te worden. Ik wil zenden via poort A (adres = $300). Dat moet door naar het besturingsregister (adres = $303) het juiste codewoord te sturen.

Dat de 8 pinnetjes (pa0 t/m pa7) samen een binair getal maken door, afhankelijk van het getal, aan of uit te staan.

Dat het gebruiken van harde adressen alleen mogelijk is in dephi 7 door gebruik te maken van assambler.

Dan het belangrijkste verzoek:
Wat is het script dat ik hiervoor moet schrijven. Welke getallen moet ik zenden, en hoe doe ik dat. Ik heb al veel geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Misschien dat ik iets over het hoofd zie?

Als er nog vragen zijn stel ze, misschien kan ik dan wat aanvulling geven op dit verhaal.

Met vriendelijke groeten,

Barbet

PS.: Op deze site vond ik een verslag van iemand die gewerkt heeft met het aansturen van deze kaart. Het probleem is dat ik ook hier veel niet van begrijp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan