Poorten openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkes

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2007
Hoi,

Ik probeer nu al geruime tijd onze bedrijfsserver berijkbaar te maken van bitenaf zodanig dat wij van thuis gegevens kunnen ophalen en saven. Wij werken op bedrijf met een ADSL modem en een router. Ik heb al begrepen dat ik bepaalde poorten moet openen. Heb dat al geprobeert maar het lukt nog steeds niet...

Help!

Groeten

Rikkes

Ik wil het gewoon mogelijk maken om van thuis uit gegevens op te halen (na inloggen met paswoord van de server natuurlijk). Eigelijk hetzeldfe doen als nu in ons lokaal netwerk. Wij gebruiken de server enkel om gegevens op te slaan waar iedereen uit ons bedrijf aan kan.

Bedankt voor de snelle reaktie!

ik zou dat echt niet zomaar doen met poorten openstellen op je server. Zeker niet bij een bedrijf!! :shocked:

Je zult een beveiligde verbinding moeten opmaken en het zodanig instellen dat de server alleen dat accepteert wat veilig is. Minimaal is dan toch wel een VPN vereist.

Dat bouw je niet zomaar.
Om je een kleine indruk te geven:
http://technet2.microsoft.com/Windo...95e7-4780-942e-c4594b01f6151043.mspx?mfr=true

Of je maakt een DMZ, zet daar een server neer waar je via remote acces op mag inloggen. En start van hieruit een sessie naar het intranet. (voordeel zie ik ook niet echt van deze oplossing maar was een antwoord op een MS examenvraag 70-293 ;) )

Laatst bewerkt:
Ben niet helemaal mee hoor... Wij gebruiken hier enkel een gewone pc die in het netwerk opgenomen is als server. Er draait geen speciale software op om als server te dienen. We gebruiken gewoon de (dubbele) harde schijf om gegevens op te slaan. Ik wil eigelijk gewoon toegang hebben tot die schijf van bij mij thuis...

Vnc

Je kunt ook ULTRAVNC proberen. Dan neem je gewoon op afstand een PC over. Is maar klein programma met een 'server' en ' viewer'. Server zet je aan op computer waar je wil (mee)kijken, viewer op PC waar je kijkt. IP intoetsen, wachtwoord invoeren en klaar... Wel even poort 5900 open zetten.

Hoogstwaarschijnlijk heeft de TS een private IPadres achter zn router hangen.
In dat geval werkt het niet. Je kunt nl niet van buitenaf zondermeer contact maken met een private ip adres.

Rikkes,
je zult niet zozeer poorten moeten openen maar moeten forwarden naar de server.

je zet je post hier neer om mogelijke oplossingen te horen, en waarschijnlijk niet om kritiek te lezen ;) . Toch, Op het moment dat jij die poort openzet/ forward. Je weet waarschijnlijk zelf al te goed hoeveel scriptkiddies of hoe ze ook mogen heten regelmatig gewoon een algehele scan doen. => komt een open poort te voorschijn. niets bijzonders. =>hey, ip-adres hoort bij een bedrijf! ff verder checken. Ik wil je er alleen op wijzen dat wij in de ICT worden doodgegooit met security etc en dat is echt niet voor niets. Uiteraard is het helemaal jouw risico en zou ik het nooit zo benadrukken maar omdat je zegt dat het een bedrijfserver is ben ik het gewoon verplicht door die indoctrinatie van mijn werkgever *kuch*. (ff tussendoor,jij bent verantwoordelijk voor het ictbeheer van het bedrijf?)
anyway, ik heb mn zegje gedaan. En hou mn mond verder erover.

je kunt trouwens ook een lokale gebruiker aanmaken op je server, deze remote acces geven, liefst nog via een policy over waar deze vandaan moet komen,ip adres etc. (sorry, kan het niet laten ;) ) en dan de poort op de router forwarden naar de server. Je zou deze dan kunnen benaderen via het remote desktop die standaard in elke xp zit. Even heel grof hier neergezet.

Laatst bewerkt:
Daar zit precies iets in...

Hey, als het opbouwende kritiek is ben ik de eerste om die gewillig te ondergaan hoor!:thumb:
Het laatste wat je schreef lijkt mij wel wat. Het nu nog echt uitwerken is iets anders... Zal eens wat info hieromtrend gaan zoeken op het web. Ik ben idd verantwoordelijk voor ons netwerk(je) (slechts 6 gebruikers hoor) hier op bedrijf. De server blijft uiteraard 24/24 aanstaan en een paar mensen zouden die graag gebruiken vanop afstand.
Alvast bedankt voor de tips en bezorgdheid!:)

Win XP

Ik gebruik windows XP home op onze server. Geen andere soft. Ik vind het niet...

nee. dan heb je het inderdaad niet.

Je hebt het steeds over een bedrijfsserver die je beschikbaar wilt maken. XP is geen server OS. Daar zul je dit soort dingen niet vinden.
Windows NT, Windows 2000 Server en Windows2003 zijn de specifieke OS'en waar je van alles mee kunt doen.

in dat geval zal die optie van mij ook niet kunnen. Lokaal kun je in xp gebruikers geen remote acces geven zoals ik dat voorstelde. Argh. jammer!
hele omgeving xp?

Ja idd... Heel ons systeem draait op XP. Ik denk dat ik ULTRAVNC eens ga proberen. Als dat niet lukt weet ik het nog niet.... Zucht!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan