ps die scan via
http://security.symantec.com/ssc/ho...RHYTINMHDKDCWLL
heb ik gedaan, en krijg de informatie dat " bijna" alles veilig is, ik heb ook een firewall (symantic). Nu wil ik toch graag weten of bijvoorbeeld poort 445 dicht zit, deze wordt gebruikt voor shared folders. Ik krijg dus niet concreet poortnummers opgegeven. Nu heb ik deze poort waarschijnlijk wel open staan voor mijn 2de pc die gebruik maakt van een share op mijn server/hoofd computer.
Dus. Hoe kan ik zien dat dit daadwerkelijk het geval is en hoe kan ik die poort veranderen.
Bericht:
AMSTERDAM - Er is een nieuwe worm die computers met Windows 2000 en Windows XP aanvalt: Deloder. Bedrijven waar via het netwerk bestanden worden gedeeld, lopen vooral risico.
De worm komt binnen door willekeurige IP-adressen af te zoeken naar Windows-computers met een toegankelijke 'poort 445'. Poort 445 wordt gebruikt om bestanden op Windows-computers te delen, daardoor lopen vooral netwerkcomputers risico. Deloder komt vervolgens binnen door zich als beheerder aan te melden en voor de hand liggende wachtwoorden uit te proberen, zoals 'password', 'administrator', 'login' en 'secret'.
Als de worm eenmaal in een computer is binnengedrongen, zo meldt WebWereld , probeert hij andere computers in het netwerk te besmetten. De meeste firewalls blokkeren poort 445, zodat de worm niet binnen kan komen. Maar veel thuisgebruikers hebben geen firewall op hun computer, waardoor die de kans lopen besmet te raken.
Symantec waarschuwt dat ook Windows 98, NT en ME gevaar kunnen lopen.