pop email ophalen in exchange

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramykoster

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Berichten
84
Ik heb thuis als server Windows 2003 enterprise met daarop exchange 2003 sp1(sp2 moet nog). Maar nu heb ik een vraag:
Hoe kan ik pop email ophalen in mijn exchange server. Dus dan moet de mail van pop.hetnet.nl elke 5-10 minuten opgehaald worden en in mijn exchange server mailbox plaatsen. Verzenden moet dan via smtp.hetnet.nl gaan.

Ik heb al heel wat rong 'gegoogeld' maar nog niks bruikbaars kunnen vinden. Ik weet dat het kan maar hoe is de vraag.
Alvast bedankt voor diegenen die mij willen helpen :D
 
POP-mail ophalen kan niet met de Enterprise versie, alleen met de SBS versie. Zie deze discussiedraad

Het verzenden via die mailserver van de provider kan wel. Dit kan met een zgn. SMTP connector binnen Exchange.

Tijs.
 
Dus simpel gezegd is het dus sbs erop zetten anders lukt het niet :shocked:. Beetje vreemd vindt ik, wie zegt dat grote bedrijven geen pop gebruiken...
 
Kijk het grote verschil is dat deze bedrijven ook echt hun mailafhandeling zélf doen op Exchange, dus geen gebruik maken van een POP-server van een provider voor de binnenkomende mail.
Zij ontvangen de mail rechtstreeks op de Exchange server.

De doelgroep van SBS (kleine ondernemingen) gebruiken soms wel zo'n POP-box, en vandaar dat in de SBS-versie van Exchange wél een POP-connector aanwezig is.

Tijs.
 
Ik kan de mailafhandeling wel zelf gaan doen maar ik heb de server (nog) niet dag en nacht aan, tenzij er een download aan staat. Is er geen gratis pop3 connector te vinden? Ik heb er al een aantal gevonden maar allemaal betaald.
 
Ik ken geen gratis POP-connector software. Als anderen dergelijke software als gratis software hadden gekend, dan had dat in die gelinkte discussiedraad wel gestaan.
[Een POP-connector voor Exchange is qua werking een stuk ingewikkelder/ingrijpender dan een POP-mailprogramma op je pc, dus kan ik prima begrijpen dat makers van dergelijke software hier geld voor willen zien.]

Tijs.
 
Doe maar SBS... Vind ik prima software (veel mee gedaan, veel ondersteund), en voor een klein LAN (laten we zeggen maximaal 20 werkstations) een fijne oplossing.

Tijs.
 
Tja wij hebben hier niet echt een small business maar het gaat meer om file sharing / web server / exchange server / terminal server.
 
Nou probeer ik al 2 dagen lang verschillende small businnes te installeren maar steeds mist er een bestand of is er een ander probleem. Nou had ik ergens gelezen dat je windows kunt "upgraden". Nou is mijn vraag of dat kan van enterprise upgraden naar sbs?

Ik vond het niet nodig om een nieuw topic aan te maken, hopelijk is het niet erg.:)
 
Kijk hier voor het upgradepath dat je hebt met W2003.
[rijen zijn: upgraden van, kolommen zijn: upgraden naar]

Zoals je ziet kun je W2003 Enterprise niet 'upgraden' naar W2003 SBS.
Overigens zou dat ook geen oplossing zijn voor incomplete/kapotte installatie-media.

Overigens: Je hoeft niet alle 5 cd's van SBS te installeren. Is namelijk afhankelijk of je braaf het setup-programma volgt of niet én welke (server-)onderdelen je uiteindelijk in SBS wilt installeren. De SBS versie van Exchange staat op de 2de CD, maar ik weet niet of je die ook kunt installeren in een Enterprise versie van W2003.


Tijs.
 
Ik heb even snel gekeken met deamontools op het 2e diskje en ja hoor daar staan exchange setup bestanden. Zou dat de goede versie zijn (met pop3 conn.)? En zou die willen installeren op enterprise?
 
Ok, ik heb nu een antwoord: Je kunt de SBS-versie van Exchange niet installeren op een W2003 Ent. versie (of standaard versie). Zie bijlage.

EDIT: Ik zie tevens dat de POP-connector een aparte module is op CD3. Ook die kun je niet installeren in een 'normale' Exchange. Zie 2de bijlage.

Je lijkt toch wel degelijk een W2003 SBS te moeten installeren om de SBS versie van Exchange met de SBS POP-connector te kunnen gebruiken.

Tijs.
 

Bijlagen

  • Exchange2003_SBS.jpg
    Exchange2003_SBS.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 89
  • POP3_SBS.JPG
    POP3_SBS.JPG
    88 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
ik heb sbs geinstalleerd maar tijdens de installatie van exchange misten een paar bestanden dus dat moest overnieuw. Verder probeer ik nu een computer lid te maken van het domein maar die kan die niet vinden. Verder zegt hij steeds dat de key verkeerd is terwijl ik toch echt wel goed lees. Het is trouwens een orginele. Verder kan ik nergens terminal server vinden. Het lijk wel of ik nu op een windows server 3010 zit te werken... Alles is anders, doe mij maar weer enterprise...
 
Je kunt een SBS-server niet als Terminal Server gebruiken, behalve de standaard aanwezige 2x remote inloggen (+ op het apparaat zelf) wat je bij elke W2003 server kunt waar niet expliciet ook de Terminal Server functionaliteit op toegevoegd is. Er is dus 3x inloggen mogelijk: Op de console 1x en 2x via het netwerk (Extern Bureaublad / RDP)

M.b.t. lid maken van domein:
1. Ik neem aan dat je bij het promoveren van de SBS server naar Domeincontroller je ook de DNS functionaliteit hebt geïnstalleerd?
2. Van belang is dat de SBS server als eerste DNS-server staat ingesteld op het werkstation dat je lid wilt maken van het domein.
3. Ook op de SBS server zelf moet het eigen ip-adres als eerste DNS-server staan ingesteld.

1,2 en 3 gelden ook als je ipv. een SBS server Enterprise had geïnstalleerd.
Ik onderschrijf je negatieve mening over SBS dus niet, behalve over (misschien) de Terminal Server functionaliteit.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg niet dat SBS slecht is maar ik vind de manier veel anders dan ik gewend ben van windows server. Ik vind het jammer dat er geen terminal server op zit. Dan moet ik eigenlijk wel weer overgaan op enterprise omdat we een aantal thin clients hebben. Nou vraag ik me af of er ook een alternatief voor exchange is dat met pop3 werkt?
 
1. Je kunt natuurlijk ook gewoon een extra (standard of enterprise) server in je domein opnemen (als member-server) die als Terminal Server optreedt.
2. Links naar programmatuur die je kunt gebruiken voor POP-functionaliteit heb je al van me gehad. Staan in deze discussiedraad

[off-topic]De onprofessionaliteit straalt ervan af, moet ik eerlijk zeggen, gegeven de type vragen en reacties die je tot nu toe in deze discussiedraad gepost hebt en de matige onderbouwing van je uitspraken. En dat terwijl je wél gebruik maakt van Exchange en thin-clients/Terminal server maar blijkbaar niet bereid bent om voor wat dan ook maar iets te betalen. Verwacht dus verder geen reacties meer van mijn kant.[/off-topic]

Tijs.
 
Ik vroeg me af een alternatief voor exchange die ook pop3 ondersteund. Dan bedoel ik software die de mail van de pop3 server haalt en web-based is uit te lezen. Ik denk dat je dat een beetje verkeerd begrepen hebt.

Verder over het betalen van de software is voor mij niet te betalen als 15 jarige. Het is niet zo dat ik er niks voor over heb maar het is puur om te testen en er wat van te leren. Dat heb ik dus ook zeker gedaan, bedankt voor je hulp en jammer dat je mij niet verder wil helpen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan