Porblemen met drupal (drupal.org)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfhin

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 aug 2002
Ik wil maar al te graag drupal installeren (drupal). Alleen dit lukt niet echt omdat ik nog geen betaalde host heb wou ik drupal alvast uitproberen op tripod. Alleen hoe instaleer ik die troep lycos heeft een progje om tabbellen aan de mysql database toete voegen en dat is niet zo'n probleem aaleen hoe voer ik een command als :

$ tar -zxvf drupal-x.x.x.tar.gz

Uit. Ik heb geen directe toegang tot de server en geen shel acount dusse hoe doe ik dit dan als ik het unzip met ultimate zip vind ik 1 groot bestand (~ 1 mb) maar geen bestanden als admin.php ofzo die ik later in de instalatie wel nodig heb.

http://members.lycos.nl/dolfhin89/

Verder wou ik nog vragen waar je de beste mysql en php tutorials kunt downloade. Niet om zelf te schrijven maar vooral om bestande dingen uittebreiden/ te veranderen.

Alvast bedankt
grtz Dolfhin

drupal-4.1.0.tgz bedoel je? dit is ook nog ingepakt. als ik het zo even met winrar open zie ik install.php en admin.php allemaal wel staan.

Wat ik zou doen is het gewoon op je eigen pc uitpakken met winrar of iets dergelijks en dan de hele map met een goed ftp programma naar tripod kopieren.

Heyz thankz maar winrar had ik nog niet gedacht.

werkt!

[edit/]
Once you have a proper database, dump the required tables into your database:

$ mysql -u user -p dbname < database/database.mysql
where user is the username you have set in the previous step, dbname is the name
of you database. You will be asked to enter the database password - the same
password you have set in the previous step.

Ik moet hier dus een tabel aanmaken. Tripod heeft hier een progje voor alleen hoe moet die heten en hoeveel lijnen zijn er nodig. Enne weet je nog een goede site met uitleg over dit soort commands.

Laatst bewerkt:
is dat een bestand? Die database/database.mysql? Als dat zo is kun je dat bestand gewoon openen in wat mij betreft kladblok of wordpad en dan kopieren/plakken in het SQL query field van tripod... Of phpmyadmin...

yepz is een file. K' ga nu eens lekker wat *****n en hopen dat het lukt. Als ik helpmij toch niet had ......
Thankz nteusink en pcfixer

Het script lijkt functies aan te roepen die lycos uit heeft gezet om veiligheidsredenen. Ook geven ze aan dat je php.ini moet editten wat niet echt mogelijk is voor je. En waarschijnlijk staat de server waarop de database draait nog niet goed ingesteld (moet localhost zijn).

Ik denk niet dat het script gaat werken op lycos, in ieder geval niet zonder aanpassingen...

Kortom tripod is nog iritanter als eerst. Die site was vooral bedoeld om drupal te leren dusse deze blijft nog wel ff online om uittevogellen hoe dat allemaal werkt. Een goed excuse om toch maar eens downfire te chekken.

Tjtjtjtjtj... Dat snap ik dan ook weer niet he... Dat ze weer volledig afhankelijk zijn van de register globals. Als je een goede scripter bent (zoas ik :p :D) dan maak je je script zo onafhankelijk als kan. Dus er moet zo weinig mogelijk gelijk zijn aan een configuratie. Veel hosts staan het idd niet toe dat je met register globals kunt werken in je script. Als je als maker van een groot project dat dus toch doet loop je erg de kans dat mensen erover gaan klagen dat ze je script niet kunnen uitvoeren.
Klein stukje uitleg over wat "register globals" nou eigenlijk zijn:

In PHP heb je meerdere manieren om informatie uit formulieren, pagina-adressen (URL's) en globale variabelen te halen (globals). Globals kunnen handig zijn omdat ze overal te gebruiken zijn. "Gewone" variabelen, arrays, functies en klassen hebben een beperkte reikwijdte. Je zult ze er dan weer apart bij moeten halen maar bij PHP globals hoef je je daar geen zorgen om te maken. Die zijn altijd beschikbaar. Waar dan ook wanneer dan ook hoe dan ook.
Bij formulieren heb je bijvoorbeeld de super globals $_POST, $_GET en $_REQUEST. Dit zijn arrays die informatie bevatten (als die er is) over de waarde van een sleutel. De naam die je aan een textveld toekent in een html formulier is dan de naam van de sleutel en de waarde die je er in hebt gevuld is ook de waarde van de sleutel. Hier is een simpel html formulier:

PHP:
<form action="<?php echo $PHP_SELF ?>" method="post" name="example">
			<input type="text" name="veld1"><br>
			<select name="lijst1">
							<option name="optie1">Optie1
							<option name="optie2">Optie2
			</select>
			<input type="submit" name="submit" value="Verzenden">
</form>

Je ziet het dus een simpel formpje met een textfield, een dropdownlist en een submit knop. De naam van het textfield is bijvoorbeeld veld1. Let ook vooral op de methode die ik gezet heb op post. Dit bepaald welke global ik moet gebruiken wil ik met de ingevoerde waarde(s) aan de slag. In dit geval dus $_POST. Gebruik je post en get door elkaar (niet aan te bevelen!) dan kun je $_REQUEST gebruiken. Deze maakt het niet uit van welke methode het komt alleen moet je oppassen dat er niet EN een post sleutel EN een get sleutel met dezelfde naam zijn anders gaat het mis :).
Even voor de duidelijkheid: dit is allemaal met register globals OFF. Als ik nu een sleutel wil weergeven (althans de waarde daarvan) dan moet ik dus $_POST["sleutelnaam"] doen. Dit is de manier 'zoals het hoort'. Dit kan altijd. Ook als de register globals aan staan kun je nog gewoon zo werken. Maar, zul je denken, wat is die register globals dan? Nou, veel scripters zijn luie donders. Ze willen met zo weinig mogelijk code zo veel mogelijk bereiken. Dus vinden ze het onhandig om steeds $_POST[.....] te doen en gebruiken ze het liever op de variabele manier: $sleutelnaam. Gewoon zoals je een variabele zou behandelen. Veel handiger. OK, zij PHP en zo is de register_globals functie ontstaan. Maar standaard staat deze bij installatie uit en ook zonder die functie functioneerd een php installatie ook prima.

Dat is dus het verhaal achter de register globals. Het is dus pure luiheid. Maar het rare is dat steeds meer projecten het op AAN moeten hebben staan om te kunnen werken. Heel erg slordig natuurlijk en dat komt denk ik omdat het in veel tuts verkeerd wordt aangeleerd. Ze krijgen vanaf het begin al ingebakken dat het het beste is met register globals te werken omdat dat lekker makkelijk is en het precies zo werkt als gewone variabelen.

Nu over dat tripod dit niet aan heeft staan. Das opzich heel begrijpelijk na deze uitleg natuurlijk want voor niets gaat de zon op: een php installatie zo afstellen dat het voor iedereen leuk is is onmogelijk en bovendien moeten die systeembeheerders ook brood op de plank hebben :). Ik zou zeggen kijk eens uit naar PHPdev. Dit is een totaaloplossing met mysql, php, apache en nog wat testscripts en een web-based sql admin. Want dan kun je zelf, op je eigen pc, Drupal testen en leren kennen.

Ik heb nu php van www.php.net gehaald en daar wil ik wat mee klooten maar een totaal oplossing met mysql der bij zou niet gek zijn ik zal f zoeken. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

www.firepages.com.au/dev4.html

(als ik het goed heb :D)

PHPDev is een totaaloplossing van php (4), mysql, een mysql manager, ftp proggie, apache en verder wat scripts (overigens niet om "ff van te leren" want ze zijn niet zomaar te begrijpen). PHPdev is overigens in 1 tel geinstalleerd :)

Thankz man het draaid nu als een zonnetje. K' heb nu een bookie (478 pagina's :<) over php dus ik denk dat het wel lukt. Mysql draait prima op mijn pc en drupal heerlijk. Plus dat het lekker makkelijk is om ff wat in public te zetten en dan door te geven. Idiaal progje dat phpdev zeker voor n00wb's als ik.
Many thankz!

Geplaatst door Dolfhin
(478 pagina's :<) over php dus ik denk dat het wel lukt.

Heb je "PHP 4 The Bible" wel eens gezien? 625 pagina's maar 55% heb je niet nodig meestal :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan