Opgelost Port 23 openzetten

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Een externe relatie vraagt mij om poort 23 (SSH) open te zetten,
Dit heb ik gedaan op mijn KPN Box 12,
1734272052873.png
Echter, de genoemde relatie geeft aan geen verbinding te kunnen maken.
Wat kan de oorzaak zijn?

Vriendelijke groet,
Marianne

Dat zal in de Windows Firewall moeten worden gedaan:
Code:
Klik op het menu Start en zoek en open Windows Firewall.
Selecteer Geavanceerde instellingen.
Selecteer Inkomende regels in het linkerdeelvenster
Onder Acties voor inkomende regels. selecteer Nieuwe regel.
Voor het regeltype selecteert u Poort, klikt u op Volgende en selecteert u vervolgens TCP en specifieke lokale poorten.
Voer 23 in als poortnummer en klik op Volgende.
Selecteer Verbinding toestaan en klik op Volgende.
Geef op wanneer de nieuwe regel kan worden toegepast. (Domein, Privé en Openbaar)
Geef de inkomende regel een naam zoals 'Telnet' en klik vervolgens op Voltooid.
Doe dat eventueel ook voor poort 22.

Dankjewel @edmoor, maar dit bedoel ik niet.
De computer waarom het gaat, draait op Linux Ubuntu. Voor het maken van automatische backups moet die computer vanaf buiten benaderd kunnen worden. De leverancier van de backupdienst doet dat via poort 23.

Daar geldt voor een firewall verwacht ik hetzelfde.

indien je iptables of netflowtables gebruikt moet je inderdaad mogelijk de port ook op de machine nog open zetten.
overigens is SSH standaard 22, niet 23. tenzij je zelf aangepast hebt wat op poort 23 draait is dat telnet, een protocol dat een stuk onveiliger is. eea van distributie.

Heb je ook een port forwarding ingesteld of enkel de poort open gezet.

Daarnaast is het open zetten van poort 23 (of 22 die ik eerder zou verwachten) een levensgroot risico. Ik zou de nodige vraagtekens zetten bij de kennis en kunde van iemand die je vraagt dit te doen. Zeker als diegene ook nog eens je backup gaat maken.

Een paar antwoorden van Linux- Ubuntu kenners.
1:
Ja. Andere leverancier zoeken, zo'n leverancier neem ik totaal niet serieus. Poort 23 is namelijk de telnet poort, totaal antiek en onveilig ook.
Als iemand al via console gaat werken dan doe je dat via poort 22, dus de SSH poort.

Ik vind het sowieso een beetje vreemde zaak, normaliter maak je een verbinding naar buiten toe bij de externe backup provider en dan maakt jouw systeem die backups en zet ze bij die externe provider neer.

Wat ik hier uit haal is dat jouw leverancier via telnet wenst in te loggen en dan een backup maken en overhalen. Via telnet..... sorry, maar da's belachelijk.

Sowieso ALS je al een poort zou open zetten of het nu 22 of 23 is, dan zou je die moeten beperken tot bepaalde ip's zodat vreemden niet gaan bruteforcen.
Een professioneel iemand maakt gebruik van SSH middels een SSH key, dan hoef je ook geen password login aan te zetten op poort 22. Ik zou in zo'n geval sowieso de SSH poort op een andere poort zetten i.v.m. veiligheid.

Maar nogmaals, de normale gang van zaken is dat jouw systeem een backup maakt en deze dan zelf via login gegevens op het externe systeem zet, niet andersom.
2:
Waarom gebruik je timeschift niet? Zowel in linux en ubuntu te gebruiken, en die kan je ook automatisch backups laten aanmaken en verplaatsen naar bv een externe schijf of usb stick met voldoende gb.
Als je nog meer uitleg wilt kan ik dit voor je vinden.

@djutoch . Die SSH zie ik wel eens gebruikt worden om een RSYNC te kunnen doen. Dat beschouwt men dan als een backup.

Niks mis met SSH open te zetten, zolang je maar geen root-access toestaat. Doe dan bij sterke voorkeur gewoon SSH-keys delen.

Het alternatief voor poort 23 was sneller voorhanden. De bestanden worden nu via WebDAV verstuurd.
Bedankt voor de hulp. Het probleem is dus omzeild.

Een backupdienst via Webdav. Dat is een nieuwe voor mij. Volgens mij mist Webdav nog wel een paar functies die cruciaal zijn voor een backup dienst. O.a. iets met versioning e.d.

Terug
Bovenaan Onderaan