port 5800 bezet

Status
Niet open voor verdere reacties.

canstro

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2009
Ik wil dus het programma iTALC gebruiken, ik heb dus de software op men 2 pc's geinstaleerd , maar nu geeft ie op de master pc de error "host unreacheble" en op de client pc geeft ie de fout " port 5800 is al in gebruik, zorg ervoor dat geen andere applicatie deze poort gebruikt, iemand enig idee, hoe ik die port 5800 vrijmaak? of hoe ik kan vinden welk programma port 5800 gebruikt, om dat dan stop te zetten?

op de chat kreeg ik het antw , STOP VNC, maar er staat geen VNC op die PC, dus daar zal het veronderstel ik niet aan liggen.

Hoop dat jullie kunnen helpen, en sorry voor de rommelige brief :)

grtz
Canstro

Je kan bijvoorbeeld het programma tcpview van Sysinternals (nu Microsoft) downloaden.
Daarmee kan je zien welk programma op welke poort zit.
Mogelijk is er een of ander programma dat die poort gebruikt. Kijk in de instellingen van dat programma of je die poort kan wijzigen. En kijk gelijk ook even na wat dat programma doet. Misschien màg je die poort niet zomaar wijzigen zonder problemen te krijgen.
Wat je ook kan proberen is iTALC op een andere poort laten werken. Die uitleg staat op de iTALC website.

Dankje voor je antwoord,

ik ga wss iTALC op een andere poort laten werken, moet ik die poort dan aanpassen op men 2 computers of is op die ene genoeg? En ik kon de info vinden op de website van iTALC, die vond ik, maar de website is groot (in mijn ogen xD) en ik ben een beginner op dit vlak, dus zou je iets specifieker willen zijn?

erg bedankt voor de snelle reactie.

grtz
Canstro

Zo staat het op de iTALC site in de wiki:
Code:
Can we change what port the iTALC Client runs on?

Yes. You can achieve this by passing the option "-ivsport XXXX" to ICA.
Under Windows you have to edit the registry: you have to add a string-value named "ivsport"
below below HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/iTALC Solutions/iTALC/parameters/ which
has the desired port (e.g. 5910) as value. The same for "isdport" (default 5800) although you
probably won't need this. Then make sure, to add :<portnumber> in IP-field when editing
client-properties in the master-application, e.g. 192.168.2.1:5910
Voor jou zal dus isdport van belang zijn. Die poort wordt gebruikt voor uitwisseling van bestanden net zoals bij VNC. iTALC is immers gebaseerd op VNC. Vandaar ook de mogelijke problemen met de poorten als je VNC al op je PC hebt draaien.

Sorry dat ik het zo moet zeggen , maar hier versta ik dus geen !#@:&! van xD

kan je me niet zeggen bv ga naar die map, open het en typ daar dit. ?

want ik ben echt een beginneling en heb geen idee van wat daar allemaal staat geschreven...

Doe het volgende op de PC('s) waar je de foutmelding krijgt.
Kopieer volgende code en plak hem in een tekstbestandje dat je bijvoorbeeld iTALCisdport5850.reg noemt.
Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\iTALC Solutions\iTALC\parameters]
"isdport"="5850"
Dat bestand plaats je bijvoorbeeld in je map 'Mijn Documenten' of gewoon op je bureaublad.
Je dubbelklikt erop en de gegevens worden zo in je register geplaatst. Daardoor zal ICA nu niet meer poort 5800 gebruiken, maar poort 5850.

ok erg bedankt, doe ik direct. en zal je ook zo laten weten of het werkte :)

ok, dat is juist verlopen, hij geeft dat de waarden aan het register zijn toegevoegd ofzo iets :) maar ik veronderstel dat het wel juist ging. ik ben hem nu aan het rebooten, en dan zien of het werkt....

nu zegt ie "Authentication error" als ik ga zoeken op de site wil dit zeggen dat ik de keys moet overbrengen van de master pc, naar de client, ik heb de keys gekopieerd van de master op een usb stick, en ze geplakt in de map van italc op de client pc maar hij blijft die error geven, waar moet ik die keys precies plaatsen?

Laatst bewerkt:
Ben je een beetje bekend met het Windows-register?
In volgende registerlocatie staat waar de keys gezocht worden.
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/iTALC Solutions/iTALC/paths

Wat je ook kan doen is bij het installeren van de master-PC de sleutels laten exporteren naar je USB stick, en vervolgens tijdens het installeren van je client-PC('s) de sleutels van je USB stick laten importeren. Ze worden dan vanzelf in de juiste mappen geplaatst.
Als ik me niet vergis moet dat ergens zijn onder 'Program Files\italc\keys\public\teacher\'
Ik weet het niet vanbuiten en ik heb iTALC momenteel ook niet meer geïnstalleerd staan.

italc is al geinstalleerd, ik heb op de client pc bij program files/italc/ een nieuwe map aangemaakt,; keys/public/teacher/key

maar hij blijft de error geven, ik start em nu effe opnieuw op en zal dan zien. btw ik heb geen enkele ervaring met het registry of wat dan ook xD

wat ik wel kan zeggen is dat op de master pc de map anders is nl. : C:\Program Files\ITALC\keys\private\EmileMaster

Hmm, zoals ik al aangaf heb ik iTalc niet meer geïnstalleerd staan. Noch als master, noch als client. Ik kan het dus niet even snel opzoeken.
Je kan eventueel nog eens zoeken in de 'Documents and Settings' map. Ik weet echter niet meer in welke gebruikersmap en submappenstructuur dat zou kunnen staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan