Port forwarden naar andere gateway

Status
Niet open voor verdere reacties.

marticorni

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2005
Hallo Helpmij-ers,

Een vriend van mij werd enthousiast toen hij zag dat ik een NAS gebruikte en hier via FTP ook buitenshuis goed verbinding mee had.
Hij heeft toen een computer als NAS gebruikt en thuis heeft hij nu een goed netwerk. Maar het was nog niet bereikbaar van buiten het netwerk. Ik heb toen voor hem Filezilla FTP server op de computer gezet en na het toegang verlenen vanuit Windows Firewall was er een FTP verbinding mogelijk vanaf een andere computer binnen het netwerk. Maar van buitenaf werkte dit nog niet natuurlijk.

Hij heeft thuis 2 routers, eentje waar de WAN binnen komt en een andere om een tweede netwerk thuis te realiseren afgezonderd van router 1. Computers die zijn verbonden aan router 2 hebben uiteraard wel dezelfde externe ip als de computers van router 1.
Ik heb daarom port 21(FTP) geforward vanuit router1, rechtstreeks naar de lokale ip van de 'NAS'. Maar omdat dit via een andere gateway gaat werkt het niet.
Router1 is een Tele2 router, router2 een sitecom.
Router1 is 192.168.1.1 en router2 is 192.168.0.1

Is het mogelijk om port 21 te forwarden naar de 'NAS' op de andere gateway?

Dat kan:
a. Portforwarden van poort 21 TCP op router1 naar 192.168.1.x [hier het ip-adres van router2 op het netwerk van router1 invullen, dus het WAN ip-adres van router2]
b. Portforwarden van poort 21 TCP op router2 naar 192.168.0.x [hier het ip-adres van de NAS invullen]

Tijs.

Bedankt dnties, waarom is zo'n simpele oplossing niet gewoon te vinden als je het googlet?
Ik ga het vanmiddag even testen.

De configs van beide routers zijn nu aangepast, hoe lang duurt het voordat de wijziging zichtbaar is? Als ik nu extern met FTP verbind met het IP adres dan gebeurd er nog niks nl.

Begin met de volgende test: vanaf het netwerk van router1 een ftp-sessie starten naar het WAN ip-adres van router2. Als dat werkt, dan is de portforwarding op router2 in orde (= sectie b. van mijn instructie).
Werkt dat niet dan is er iets mis met de portforwarding (en evt. zelfs firewall-instellingen) van router2 en/of de standaardgateway is in de NAS niet goed ingesteld naar het LAN ip-adres van router2.

Dan extern (dus echt vanaf het thuisnetwerk van een vriend of zo) een ftp-sessie starten naar het WAN ip-adres van router1 (dus een "Internet-adres", dat is dus geen 192.168.x.x ip-adres).
Werkt dat niet dan is er iets mis met de portforwarding (en evt. zelfs firewall-instellingen) van router1.

Ook kan het zijn (zeker in België het geval) dat er helemaal geen FTP-verkeer is toegestaan naar een privé-abonnement.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Yes! Het is gelukt!
Door de FTP poort van router1 niet door te laten verwijzen naar de lokale IP van de computer die op router2 aangesloten was, maar naar de router1 poort van router2 werkt de doorverwijzing perfect!

Oud:
router1 (192.168.1.1)
router2 (192.168.0.1) (aansluiting op router1: 192.168.1.6)
nas (192.168.0.106)
ftp in router1 > (192.168.0.106)

Nu gaat de FTP vanuit router1 dus naar 192.168.1.6 en in router2 pas naar 0.106.
Vergt even wat logica zo'n routing.

Thanx 4 je hulp!

Wat je nu post als oplossing is precies wat ik in mijn eerst posting al schreef als instructie! :shocked:
Blijkbaar heb je die instructie niet (goed) uitgevoerd, en toch teruggepost alsof dat wel het geval was...

Natuurlijk mooi dat het gelukt is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan