Port Forwarding

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertkap

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2002
Ik heb op advies van o.a. Computer Totaal een Zyxel NBG-460N router gekocht; daarvoor had ik een Belkin G-router.

Nu wil ik aan Port Forwarding gaan doen en volgens de handleiding moet ik dit doen in de opties NAT en Advanced.

Probleem is dat de handleidng niet in het Nederlands is en alhoewel mijn Engels niet slecht is, raak ik af en toe in de war van de betekenis van sommige woorden.

Weet iemand toevallig al hoe dit werkt voordat ik het wiel helemaal opnieuw ga uitvinden? :thumb:

Moeilijk lijkt het me niet:
Download en open even deze handleiding, zodat we over hetzelfde praten.
1. Op pagina 162 staat de instelling voor NAT. Kijk in je eigen router na of dat precies hetzelfde staat als op het plaatje. Indien niet, dan even in je router aanpassen.
2. Pagina 164 laat het scherm zien waar je portforwarding kunt toevoegen. Even in korte stappen:
a. Vink Active aan
b. Vul een zinvolle servicenaam in, zoals Webserver, FTPserver, TeamSpeak etc. dat past op hetgeen je gaat portforwarden.
c. Klik op het vakje rechts ervan om te kiezen voor TCP of UDP (welke maar van toepassing is). Als ik het goed lees kan je ook TCP/UDP kiezen, zodat beide protocollen tegelijk kunnen worden ingesteld. Let hierbij wel op dat de poortnummers dan ook zowel voor TCP als UDP moeten gelden. Is dat niet het geval, dan gewoon 2 losse portforwarding regels instellen, namelijk een met TCP (en de bijbehordende poorten) en een met UDP (en de daarbij horende poorten).
d. Vul poortnummer(s) in. Stel bijv. dat je 2203 t/m 2205 en ook poort 8000 moet forwarden, dan vul je daar 2203-2205,8000 in
e. Vul het ip-adres in van je 'server', dus het ip-adres dat je op die 'server' op kunt vragen met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
e. Klik op Apply
De portforwarding regel komt dan in het lijstje eronder te staan.

PS: Ik meen verder te zien dat er geen firewall regels hoeven te worden ingesteld hieromtrent in de router. :) Dat scheelt een hoop.

Succes ermee,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wederom hartelijk dank voor je assistentie. Ik zat bijna goed, qua scherm dan, ik zat op scherm Network, NAT, Advanced. Hier specificeer je de Port Triggering Rules, terwijl het goede scherm moest zijn Network, NAT, Application.

Dit werkt nu, ik heb dit uitgeprobeerd met behulp van EMule want daar kun je o.a. poorten testen.

Mijn dank dus nogmaals, nog één vraag op dit moment: kun je in gewoon nederlands uitleggen wat de functie is van het scherm waar je de Port Triggering Rules kunt definiëren, want ik heb het nu drie keer overgelezen en ik snap het maar gedeeltelijk. :thumb:

Port triggering is het gebruik van portforwarding op 'tijdelijke' basis, gebaseerd op een computer op je eigen netwerk die op een in de porttriggering regels ingestelde uitgaande poort van de router een verbinding naar buiten maakt.

Dus stel dat je 2 thuiscomputers hebt die beiden hetzelfde zijn ingericht voor Emule. Een van de 2 computers verbind met het Emule netwerk over de standaardpoort. De router merkt dat, en forward dan binnenkomend Emule verkeer naar de pc die die verbinding naar buiten had gemaakt. Zolang er verbinding is over die ene uitgaande poort blijft ook de portforwarding actief. [Ook kan een vaste tijdlengte ingesteld worden en hoelang de verbinding open blijft als er géén verkeer meer over die uitgaande poort gaat etc.]
Hierbij kan nog steeds maar 1x portforwarding tegelijk actief zijn over die binnenkomende poorten. Wel is het zo dat het ip-adres waarnaar wordt geforward dan dynamisch gestuurd kan worden op basis van "Wie het eerst komt, die het eerst maalt".

Mooi dat je eruit gekomen bent. Graag nog de vraag op opgelost zetten als je dat nog niet had gedaan: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Dank. Ik begrijp uit jouw commentaar dat ik me daar in ieder geval (voorlopig) nog geen zorgen over hoef te maken. :D

Port triggering is iets wat ik zelf liefst helemaal niet gebruik. In speciale gevallen heeft het (enige) zin, maar dat zijn er zodanig weinig... Voor thuisgebruik zijn er bijna altijd wel manier omheen, dat het niet gebruikt hoeft te worden.
Bijv.: Download-programma's zijn gemiddeld gesproken zo flexibel dat je de poortinstellingen zo kunt maken dat ze verschillen van die van andere pc's in je netwerk, dus dat portforwarding ook geen probleem oplevert.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan