• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

positie largescroll bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symphysodon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2012
Berichten
468
Beste forummers,

Is het mogelijk om vanuit bijvoorbeeld [1,1] de positie te bepalen van de zichtbare linkerbovenhoek, na een largescroll naar rechts?
Code:
ActiveWindow.LargeScroll ToRight:=1

Mvg,
Marco
 
Dit?
Code:
application.goto cells(1,columns.count).end(xltoleft), true
 
Nee. Wat ik graag zou willen is het plaatsen van een knop in de rechterbovenhoek van de 1e pagina. Het probleem waar ik mee zit is dat bij elk besturingssysteem die plek anders blijkt te zijn. Dat is ook het geval als ik de pagina-indeling vastleg en de kolombreedtes instel. Daarom dacht ik het te kunnen oplossen met largescroll naar rechts. De meest linkerkolom van de pagina rechts van de 1e pagina wordt dan zichtbaar. Het probleem is dat met de macro recorder de cel van de naastliggende pagina niet wordt geactiveerd. Terwijl dat met ALT+PageDown wel wordt gedaan. In het voorbeeld in de bijlage moet de zichtbare knop in mijn systeem op positie 919.8 komen te staan (ongeveer halverwege [T1]) .

Met goto.. ga je weer terug naar de 1e pagina.
 

Bijlagen

  • positie_knop_bepalen.xlsm
    24 KB · Weergaven: 45
Het lijkt me slimmer de knop in het lint te zetten.
 
Daar is geen lint. Alleen een aantal knoppen voor dataverwerking, opslaan , printen en een kruisje in de rechterbovenhoek voor het afsluiten van het bestand zonder het op te slaan.
 
Overal in Excel is er een lint.
 
Zo?
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
 ActiveWindow.LargeScroll ToRight:=1
 CommandButton1.Left = ActiveWindow.VisibleRange.Left
End Sub
 
Het is niet helemaal wat ik bedoel. Het is de bedoeling dat de knop na het openen van het bestand precies in de rechterbovenhoek komt te staan. Nu wordt de pagina rechts van 1e pagina geactiveerd en komt de knop in de linkerbovenhoek.

In de bijlage heb ik het bestand zonder lint met knop. Als ik de knop handmatig verplaats naar de rechterbovenhoek en het bestand opsla en open op een ander systeem, dan staat de knop niet meer precies in de hoek ook al heb ik de breedte van de kolommen vastgelegd in Workbook_Open.
 

Bijlagen

  • positie_knop_bepalen.xlsm
    40,2 KB · Weergaven: 47
De oplossing voor je 'probleem' heb je uitgeschakeld. :shocked:
 
Zou je zeggen. De knop die in de hoek moet is om af te sluiten zonder op te slaan, hiermee wordt ook het lint weer terug gezet. Met het kruisje van het lint kun je het bestand opslaan en het een andere naam geven en dat is juist niet bedoeling omdat er automatisch een bestandsnaam gegenereerd wordt.
 
Met een kruisje kun je geen bestand opslaan.
 
Niet direct maar na het klikken op het kruisje komt er wel een scherm met de melding of je de gegevens op wilt slaan ja of nee en door op ja te klikken wordt het originele bestand opgeslagen. Wat dus niet de bedoeling is.
 
Waarom denk je dat die melding komt dan ?
 
Het gaat me niet om die melding. Door het lint te disablen inclusief kruisje, heb ik een soort van formulier met de functionaliteit van Excel.
Dat lukt allemaal prima alleen krijg ik het niet voor mekaar om de 'afsluit' knop in de rechterbovenhoek van het scherm te zetten.

Een andere optie is misschien het Excel-kruisje niet te disablen maar de functionaliteit van de knop aan te passen en er een aflsuit zonder op te slaan knop van te maken.
 
Waarom is het bestand nog niet opgeslagen voordat er op het kruisje geklikt kan worden ?
 
Voor de knop naar de rechterkant.
Code:
CommandButton.Left = Windows(1).Width - CommandButton.Width * 2
 
@snb
Voor het opslaan heb ik een andere knop. Nadat het bestand is opgeslagen met een automatiscche gegenereerde naam is de 'opslaan'-knop verwijderd zodat het originele bestand niet kan worden gewijzigd.

@HSV
Wauw dit werkt. Hoe krijg ik de code werkend in een Workbook-open sub. In het klik event moet je eerst op de knop klikken voordat hij naar hoek verplaatst wordt.
Code:
 Private Sub Workbook_Open()
Dim cmdKnop As CommandButton
 Set cmdKnop = CommandButton1
 cmdKnop.Left = Windows(1).Width - cmdKnop.Width * 3
End Sub

Dit werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
with Sheets("Test")
 .commandbutton1.Left = Windows(1).Width - .commandbutton1.Width * 3
end with
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan