De voorkeur voor css ben ik helemaal met je eens. Over de performace, voor de website bezoeker is css beslist veel prettiger vanwege de snelle response. Google kijkt er anders tegenaan, pagina's met weinig css en dan de scripts vlak boven </body> zijn voor Google snelle pagina's. Het is hiertussen balanceren.
Cross browser. Het hangt er vanaf waar je de datumgrens legt. Vaak wordt IE/Edge als referentie genomen. Leg je de datumgrens bij IE9 of bij IE11 of bij Edge 12? Of leg je eenvoudig de datumgrens bij de laatste versie van elke browser?
Bijvoorbeeld bij calc wat dingetjes die niet in elke versie of op elk platform goed werken.
Een element met calc en transform of transitioning werkt in IE11 niet goed.
Alle Android 4 browsers supporten geen calc met vermenigvuldigen of delen.
De prefix -moz-calc en -webkit-calc (datumlijn IE10) zijn nodig in je css.
Logisch is de veronderstelling dat iemand dan maar zijn/haar browser up-to-date moet houden. Echter, websites die het gebruik van versies bijhouden laten zien dt een groot deel van de browsers niet up-to-date is en helaas moeten wij met die mensen rekening houden.
Google kijkt er anders tegenaan, pagina's met weinig css en dan de scripts vlak boven </body> zijn voor Google snelle pagina's. -> Is dat zo? Dat wist ik niet, weer iets geleerd haha.
Leg je de datumgrens bij IE9 of bij IE11 of bij Edge 12? Of leg je eenvoudig de datumgrens bij de laatste versie van elke browser? -> Zoals ik al in mijn reactie aangaf, vind ik ~3 jaar wel te veel. 2 jaar oud gaat nog, maar dat vind ik persoonlijk ook al te oud. Niet alleen omdat je bepaalde functionaliteiten mist, maar ook simpelweg vanwege de veiligheid.
Een element met calc en transform of transitioning werkt in IE11 niet goed. -> Komt uit 2013, mensen die deze browserversie nog gebruiken mogen er wat mij betreft best aan herinnerd worden dat hun browser erg is verouderd. Wanneer alles nog prima werkt is er natuurlijk weinig reden om over te stappen. Wij kunnen ook nog tags als <center> en <font> gebruiken, maar dit doen wij toch ook niet meer ( hoop ik

)? Daarbij is een browser uit 2013
mogelijk ook schadelijk. Ik kan trouwens niet vinden dat een element als calc niet goed werkt in IE11, heb je hier voorbeelden van? Transform, tja hierover heb je inderdaad wel gelijk. Transition is niet verplicht, dat is gewoon om het mooier te maken.
Alle Android 4 browsers supporten geen calc met vermenigvuldigen of delen. -> Android 4
komt uit 2011. Moet ik nog meer zeggen?..
De calc functie wordt ondersteund sinds:
Versie 26.0 van Chrome ( versie 19.0 met -webkit- ). Chrome 26.0 komt uit 2013.
Versie 9.0 van Internet Explorer. Internet Explorer 9 komt uit 2009.
Versie 16.0 van Firefox ( versie 4.0 met -moz- ). Firefox 16.0 komt uit 2012.
Versie 7.0 van Safari ( versie 6.0 met -webkit- ). Versie 7.0 van Safari komt uit 2013.
Versie 15.0 van Opera. Versie 15.0 van Opera komt uit 2013.
helaas moeten wij met die mensen rekening houden. -> Ik ben het wel met je eens hoor, ondanks mijn enorm tegensprekende verhaal hierboven :$ Niet iedereen is zo vaardig met een computer als wij, maar om het maar even in vergelijking te zetten: je mag ook niet zonder rijbewijs rijden, maar iedere persoon mag wel van alles online doen. Wanneer je verouderde versies gebruikt, die vatbaar zijn voor aanvallen of backdoors o.i.d. hebben breng je niet alleen je eigen privé data in gevaar, maar ook die van andere mensen. Ik geloof namelijk niet dat er veel mensen staan die enkel en alleen data van zichzelf op de PC hebben staan. Ook kan je gebruikt worden in een botnet, hiertegen zijn ze nu ook actie aan het ondernemen ( ik heb het dan over IOT ), maar eerst mochten deze apparaten gewoon gemaakt worden zonder minimale beveiligingsregels. Het is misschien redelijk overdreven, maar het is jammer dat wij niet het beste kunnen neerzetten omdat mensen die er simpelweg niet voldoende van begrijpen het internet ook gebruiken. Toch vind ik dat er ergens een lijn moet zitten. 2 jaar terug wil ik nog wel ondersteunen, maar 3+ jaar vind ik persoonlijk echt te gek worden, dan belemmer ik mijzelf teveel.