• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Positieve en negatieve bedragen wegstrepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

apanatska

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Hallo allen,

Ik heb een uitdaging ;-)

In de bijlage een excelbestand dat ik vaker heb. Bepaalde regels worden in mijn excelbestand later weer tegengeboekt (zie geel en oranje gekleurde).
Echter wordt niet alles tegengeboekt. Periodiek wil ik graag weten wat niet wordt tegengeboekt (dit moet dan nog gebeuren),
om dat restant te kunnen zien lijkt het me handig om alle gele en oranje regels gemarkeerd te krijgen of weggestreept worden.
Voor dit bestand dat ik nu heb, is het nog handmatig te doen, maar ik heb de files ook tig keer zo groot.

Dus weet iemand hoe ik die regels tegen elkaar wegstreep zodat ik kan zien welke posten het saldo vormen dat onderaan de streep overblijft?

Alvast dank.

Bijlagen

Zie eens of dit iets bruikbaars oplevert, er zal nog wel een andere benadering zijn maar voorlopig werkt dit wel.
Er zijn 2 verborgen kolommen (M & N)

De rode cellen strepen tegen elkaar weg.

Bijlagen

Wanneer horen bedragen bij elkaar?
Bijvoorbeeld:
1. Altijd als bij een positief bedrag hetzelfde negatieve bedrag gevonden wordt (en vice versa en uiteraard 1 set van 2).
2. Als 1, maar ook projectnummer gelijk.
3. Als 1 (en eventueel 2), maar ook grootboekrekeningnummer aan elkaar gelijk.
4. Etcetera?

Edit: deze oplossing is nog niet helemaal foutloos ingeval van meerdere identieke boekingen (bijv. rij 11/12 en 14/15). Zie post #6 voor de gecorrigeerde oplossing.

Ik heb de oplossing van Cobbe aangepast - nogal grondig, maar toch credits voor Cobbe :thumb: - met verborgen kolommen L en M, waarbij ik ervan uitgegaan ben dat bedragen tegengesteld moeten zijn en verder het grootboeknummer en projectnummer aan elkaar moeten zijn.
In kolom L staan de rijnummers van de bijbehorende boeking.
Bedragen met een bijbehorende boeking heb ik met voorwaardelijke opmaak gekleurd, met verschillende kleuren voor positieve en negatieve bedragen.
Controle: als je in kolom I filtert op kleur - geen opvulling, dan heb je nog steeds hetzelfde totaalbedrag in cel I439.

Vreemd: de getallen hebben 2 decimalen, maar worden weergegeven als gehele getallen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb de oplossing in post #5 uitgebreid met 2 extra hulpkolommen t.b.v. een volgnummer voor identieke boekingen.
In de bijlage heb ik hulpkolommen L t/m O even zichtbaar gelaten.

Bijlagen

Dank allen!

Ik merk dat ik nog niet duidelijk was.

Even wat meer informatie. De gegevens die ik heb gestuurd komen al uit een draaitabel en zijn allen van 1 project.
Bedragen kunnen tegen elkaar weggestreept worden wanneer ze bij hetzelfde project horen (horen ze dus want had ik al op gefilterd) en de bedragen opgeteld 0 zijn.

Al met al moet ik dus uitkomen op het lijstje dat de 42k vormt.

De draaitabel van Gijsbert voldoet niet helemaal omdat hier ook bedragen instaan die later negatief of positief terugkomen.

De excelfile van MB (de 1e versie) voldoet redelijk goed, nu even kijken of ik die formule kan doorzetten op andere projecten.
Snel gezien komt MB 2 ook op het juiste antwoord uit.

Ik ga er even verder induiken om te zien wat het meest handig is.

Iedereen bedankt voor de aandacht en hulp! :cool:

Tja, mijn oplossing streept alleen tegengestelde bedragen weg.
Dan blijven er nog combinaties over van n positieve bedragen waarvan de som gelijk is aan die van m negatieve bedragen.
Gezien het grote aantal mogelijke combinaties, is dat redelijkerwijs niet te automatiseren.
Om het handmatig te doen, is het wel handig om de positieve en negatieve bedragen in aparte kolommen te zetten. En met decimalen.
Zo zie je in de bijlage dat de 2 blokken van 4 positieve bedragen kunnen worden weggestreept tegen het laatste blok van 4 negatieve bedragen.

Maar het is natuurlijk veel zuiverder om in je brongegevens vast te leggen welke bedragen bij elkaar horen.

Bijlagen

Maar het is natuurlijk veel zuiverder om in je brongegevens vast te leggen welke bedragen bij elkaar horen.
Sluit ik mij bij aan.

Om hier op verder te gaan heb ik het bestand even anders bekeken. De documentnummers hebben een prefix van 2 letters: PR voor de negatieve bedragen (niet geheel waar maar zal wel een foute invoer zijn) en PI voor de positieve bedragen.

Door deze prefix en het documentnummer in aparte kolommen te zetten kan je een match proberen te vinden tussen de twee documenten. Dit heb ik in de tab 'Dt_Data' gedaan. Dit kan je verder verfijnen door ook het aantal volgnummers per document te vergelijken. Je hebt een beetje corrupte data in jouw bestand staan waardoor het soms fout gaat.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan