Postcode check

Status
Niet open voor verdere reacties.

USeagle

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2007
Berichten
42
Vraag: Op mijn formulier wil ik ook graag een controle op postcode hebben, mijn formulier kijkt nu wel of er iets in het veld is in gevuld maar controleerd niet op correctheid van deze informatie

Code:
 private boolean checkPostcode() {
        boolean b = true;
        if (this.txtpostcode.getText() == null || this.txtpostcode.getText().length() < 1) {
            JOptionPane.showMessageDialog(null, "Vul AUB uw postcode in!");
            b = false;
        }
        return b;
    }

door middel van deze code kijk ik of er iets is ingevuld.
Kan iemand mij mss helpen, met hoe ik kan kijken of het veld is ingevult met 4, een spatie en 2 cijfer (bv. 2222 GD) ???

Alvast bedankt
 
Dat kun je doen met een 'reguliere expressie', maar ik zou wel eerst eventuele spaties of koppeltekens weghalen. Of je moet een regex bouwen die controleert op [digi][digi][digi][digi][alpha][alpha], maar óók op [digi][digi][digi][digi][spatie][alpha][alpha].

Ik gebruik het liefst één soort postcode, en dat is die zonder spatie.
 
hhuum, heb je ook vb van hoe dat werkt,

ik kom er niet echt uit, heb beetje gegoogled, maar vind veel javascript en ik moet gewoon Java hebben.
 
hhuum, heb je ook vb van hoe dat werkt,

ik kom er niet echt uit, heb beetje gegoogled, maar vind veel javascript en ik moet gewoon Java hebben.

Je kunt met isdigit en isalpha controleren of het teken voldoet aan je eisen. (ik zou geen dubbele controle maken op met spatie en zonder spatie. Ik zou gewoon eerst de input doorlopen en eventuele spaties gewoon verwijderen. En dan controleren of de input voldoet aan je eisen)

Ik heb verder geen ervaring met Java dus kan je helaas geen voorbeeld geven. (regex zoals al aangegeven is natuurlijk ook een optie)
 
Zou het niet makkelijker zijn om 2 text veldjes te maken
1 waarin de 4 cijfers worden gezet en dan de andere waar de 2 letters in worden gezet

en dan voor het mooie (als het mogelijk is) dat hij na het invullen van de 4 cijfers automatische over gaat naar het veld voor de letters,

Maar dan, hoe doe ik dat
 
Dat kan, maar dan kan ik alsnog invullen wat ik wil, dus controleren moet je toch wel.
 
maar het is wel makkelijker controleren of maakt dat niet uit
 
Nee, dat maakt niet uit, tenzij je het op de 'smerige' manier wilt oplossen. Gewoon een regex gebruiken, wat is het probleem?
 
Ik heb je toch een link gegeven? Wat heb je al geprobeerd? Wat lukt er niet?
 
geprobeerd, ik snap niet eens wat er staat op die site

nog een keer proberen te lezen. ging wel wat beter.

maar weet niet hoe ik het moet aanmaken zo'n regex.
 
Laatst bewerkt:
Het is gewoon een functie, geeft een boolean terug. Het argument is de daadwerkelijke expressie, en de expressie die je moet gebruiken kun je overal op het internet vinden.
 
oke, en volgens mij is de functie en waar die te plaatsen nu precies het grootste probleem,
die expressie (ofzo) daar moet ik zelf uit kunnen komen
 
De expressie is het moeilijkst...


if(regex() == TRUE){
 
maar als ik het zo ik mijn code zet dat zou het moeten werken,als ik die expressie
goed zet.

die false dan, omdat hij bericht geeft als de postcode niet klopt (althans bestaat uit 4cijfer en 2 letters

Code:
private boolean checkPostcode() {
        boolean b = true;
        if(regex() == FALSE){
            JOptionPane.showMessageDialog(null, "Vul AUB uw postcode in!");
            b = false;
        }
        return b;
    }
 
Ik zou zeggen; probeer het.
 
dan denk ik dat de expressie als volgt moet zijn ([0-9]{4}-[a-z]{2})

en als ik dat in de code zet krijg ik een hoop erros (wanneer ik run)

eerste error illegal start of expression, bij if

Code:
private boolean checkPostcode() {
boolean b = true;
if(regex([0-9]{4}-[a-z]{2}) == false){
JOptionPane.showMessageDialog(null, "Vul AUB een correcte postcode (vb: 1111AA) in!");
            b = false;
        }
        return b;
    }

maar krijg dan een hoop errors
 
Je geeft in ieder geval niet door welke variabele hij moet controleren. Zie voor de verdere syntax van regex in JAVA de link uit m'n eerste post.
 
dus ik moet gaan uitzoeken hoe dat pattern en matcher werkt ofzo.

dat kom ik meer tegen op internet
 
nou ik houd het voor nu voor gezien,

probeer het later weer.

alle hints zijn welkom :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan