Postcode koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

a.schijndel3

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2003
Ik heb een database met een tabel van een voetbalvereniging met de gebruikelijke velden zoals N.A.W. contributiecode en een wijkindeling voor de bezorging van een clubblad.Nu zou ik om fouten te voorkomen na invoering van de postcode automatisch de desbetreffende wijk aan willen vinken.Een andere mogelijkheid zou zijn na invoering van het huisnummer en de postcode automatisch de straatnaam in te vullen.Weet iemand aan een volslagen leek in klare Jip en Janneke taal uit te leggen hoe en of dit is te verwezenlijken,??

Koppelen database gegevens

Allereerst zou ik de alleen postcode koppelen aan een straatnaam. Als je ook huisnummers wilt koppelen maak je het m.i. te gecompliceerd...

Ik zou het zelf zo doen, maar ben eerlijk gezegd geen database expert... :o

• In de eerste tabel kun je alle NAW-gegevens opnemen, zonder straatnaam, want die gaan we opzoeken met behulp van de postcode (als datatype Text). Voeg een userID als veld toe (als autonumber) en maak die de primary key
  • In de tweede tabel koppelen we de postcode (als datatype Text) aan de bijbehorende straatnaam, en maken we de postcode de primary key
  • Als derde koppel je de postcodes van de eerste en tweede tabel aan elkaar viade menuoptie 'Tools, Relationships...'. Klik rechtermuisknop en selecteer 'Show All'. Sleep het veld Postcode van de eerste tabel op het veld Postcode in de tweede tabel. In het volgende scherm vink je de optie 'Enforce Referential Integrity' aan en klik op OK.

Als je nu een formulier aanmaakt met daarin de velden van beide tabellen (postcode natuurlijk maar 1 keer opnemen!) dan verschijnt bij het invullen van de postcode automatisch de straatnaam.

Enig nadeel (maar wel vervelend?) is dat alle straatnamen met postcodes bekend moeten zijn in deze oplossing. Je kunt niet in het zelfde formulier een ontbrekende combinatie opgeven... :(

Hallo a.schijndel,

heb je een postcodetabel in je toepassing zitten?
Hoe stel je je wijken samen, en heb je een link tussen wijken en postcodes?

@etri,

jouw aanpak gaat niet werken, aangezien een postcode bij meerdere adressen kan horen, dat kunnen dus verschillende straten zijn ;)
Een adres wordt uniek gekenmerkt door de kombinatie van postcode en huisnummer.
Invullen cq opzoeken die je dan ook via huisnummer en postcode.

Groet,

Tardis

een postcode staat voor 1 straat in nederland.

(er zijn volgens mij 2 uitzonderingen in nederland)

daarvoor is voor de TPG de postcode en huisnummer genoeg

als het niet zo is even laten weten want dan kan ik mijn leraren ermee pesten:D

persoonlijk zou ik het zo doen.

1 tabel met de lidgegevens behalve straat

1 tabel met de postcode, straat en wijk (listbox met vooraf ingevoegde waardes)

2 formulieren maken 1 van lidgegevens

1 van postcode/straat/wijk

forumlier van postcode invoegen in formulier lidgegevens en postcodes koppelen.

even een knopje erbij waar je eventuele postcodes kunt invoeren als ze nog niet bestaan (als je eerst het formulier zou opslaan, kan je de ingevoerde postcode als standaard waarde invoegen)

daarna een query met daarin de tabel lidgegevens en de tabel postcode.

waar alle gegevens van lidgegevens worden gebruikt, en alleen voor de gerelateerde velden in postcode

Da's pertinent onjuist.
Zie bijvoorbeeld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Postcode

Groet,

Tardis

Begin 1978 is de postcode in Nederland ingevoerd. De code bestaat uit vier cijfers en twee letters. De eerste 2 cijfers geven de regio aan, de laatste 2 cijfers de wijk. De twee letters geven de buurt en straat aan. De lettercombinaties 'SA', 'SD' en 'SS' worden niet gebruikt. In de loop van 2005 zijn nieuwe postcodecombinaties geïntroduceerd, waarbij ook de eerder niet gebruikte letters F, I, O, Q, U en Y gebruikt worden. Voorheen werden deze letters niet gebruikt omdat er voldoende combinaties te maken waren en vanwege mogelijke verwarring met andere letters. In 2005 waren alle beschikbare combinaties echter op, en het gebruik van extra letters was daarom noodzakelijk.

Individuele straten hebben vaak verschillende postcodes voor de even en de oneven zijde; ook zijn veel straten verder verdeeld in stukken die voor de postbezorging een eenheid vormen. Samen met het huisnummer vormt de Nederlandse postcode een unieke code voor elk adres; deze unieke code wordt ook voor andere doelen dan alleen de post gebruikt. Zo wordt in sommige steden voor de bewegwijzering een wijknummering gebruikt die overeenkomt met de laatste een of twee cijfers van de postcode

het is dus dat een straat meerdere postcodes kan hebben. maar niet dat een postcode meerder straten kan hebben.

hoe kan je overgens een database posten

ik heb een werkend voorbeeld gemaakt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het is dus dat een straat meerdere postcodes kan hebben. maar niet dat een postcode meerder straten kan hebben.

Een postcode kan wel degelijk bij meerdere straten horen.
Lees de Wikipedia link nog maar eens goed door...

Groet,

Tardis

je hebt gelijk.

maar dan zou ik eerder daar rekening mee gaan houden, aangezien dit maar een zeer klein percentage is. en als het voorkomt het huisnummer laat bepalen in welke straat hij woont...

dus voor je start eerst uitzoeken of het in jou plaats voorkomt, zoniet dan is het geen probleem(bijvoorbeeld even informeren bij gemeente of TPG).

of denk ik nu te makkelijk/moeilijk

ik heb net een mailtje gestuurd naar tpg met de vraag of een postcode ook in meer dan 1 wijk kan bestaan.

als dat niet het geval is zou je een gedeelde sleutel met wijk kunnen maken. en hiernaast het veld straat naar lidgegevens kunnen zetten. al vraag ik me dan af welke toegevoegde waarde tabel postcode dan nog bezit.

Laatst bewerkt:
aangezien dit maar een zeer klein percentage is

Het gaat niet om het relatieve aantal maar om het feit dat het om duizenden straten gaat.
Adres wordt uniek gekenmerkt door de kombinatie van postcode en huisnummer.
Ergo is het niet meer dan logisch van die wetenschap gebruik te maken.

En ja, je maakt het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeels te moeilijk ;)
Postcodetabel, meer heb je niet nodig.

En ja, een postcode kan in meerdere wijken voorkomen, afhankelijk van hoe je wijken definieert ;)

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan