• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Postcode landkaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

namliam

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2007
Hoort niet helemaal in het excel forum, maar ik "voorzie" een oplossing in excel.... Omdat je hier mooi het e.a. kan combineren

Ik ben aan het zoeken naar een soort kaart van Nederland met de postcodes er op, bijvoorkeur op 3 of 4 cijferig niveau. Ik wil daarbij de diverse postcode gebieden kleuren in Zwart/rood/oranje/etc
Ik het wel een werkbare kaart gevonden met 2 cijferig, maar dat is mij iets the grof....

Als iemand een idee heeft in excel of anderszins (zat nog te denken aan google maps bijvoorbeeld) dan zou ik dat zeer waarderen

Heb het even opgezocht voor je. De 4, 5 of 6 positie kaarten zijn in de regel alleen tegen betaling te koop, vandaar dat je alleen de 2 cijfer versie vind. Voor de 4 positie kaart zijn er momenteel 4039 postcode gebieden. Die zou je dus allemaal met de hand moeten gaan opzoeken en invoeren. Vraag is hoe je aan de data wilt komen van deze postcode gebieden. Daar komt nog bij dat de kaart aan verandering onderhevig is en regelmatig wordt bijgewerkt.

Waar is het precies voor? Bij benadering kan je veel van deze informatie gewoon vinden / on-the-spot ophalen bij google. Basisinformatie over waar een postcodegebied zich bevind is er ook, maar als je een exacte outline wil van het gebied is dat heel anders

Het gaat om een visuele representatie van Nederland, waarbij er een mate van drukte moet worden weergegeven...
Ik heb i.d.d. nog gister het e.a. met google geprobeerd, die laat 2500 verzoeken per dag (per IP?) toe en ik heb helaas met mijn tests iets te willekeurig gewerkt waardoor ik tegen die limiet aan liep... Hopelijk kan ik later vandaag voor de postcode 3 cijferig een run doen, ik heb ongeveer 750 drie cijferige postcodes met een min en een max postcode geeft 1500 queries naar google... misschien nog een "midden punt" voor 2250 queries

Hopelijk geven de coordinaten van die 2 postcodes totaal 4 punten (2 x Breedte graad, 2 x Lengte graad) me redelijke vierkanten die "enigszins" nederland beanderen, niet perfect, maar "close enough" in ieder geval voor nu.
Mogelijk met een paar dagen kan ik die 3 cijferige postcodes "afbakenen" met meerdere punten en er hexagonen of iets dergelijks van maken.

Ben wel weer een stapje verder al duurt het nog even om alles "te pakken" te krijgen.

@Wampier,
Wat bedoel je met "Waar een postcode gebied zich bevind"?
Bedoel je de stad oid, of ook iets met positionele coordinaten als lengte en breedte graden?

Wampier,

Dank je voor de link, is in iedergeval enigszins bruikbaar.
Jammer dat de GPS per plaats is en niet per postcode, bovendien ook erg onnauwkeurig lijkt te zijn. Amsterdam bijvoorbeeld zou op 52.35 / 4.916667 liggen.
Terwijl de Dam in amsterdam, wat ik eerder als middel punt zou gebruiken, op 52.373045 / 4.892564 zou liggen, maar het helpt mij een heel eind op weg :)
Edit: Voor sommige postcodes is het niet helemaal algemeen... ik moet eens zien wat ik er mee kan.

ben al eerder bij Decentralize wezen "shoppen", zelfs nu dat ik weet dat het er staat, kan ik niet die download vinden voor die CSV

Laatst bewerkt:
Ook zit er de nodige vervuiling in dat bestand, bijvoorbeeld postcode 9909, bijvoorbeeld zijnde Spijk, Groningen heeft de coordinaten 51.85 / 5.0166667
Welke ook overeenkomen met een Spijk maar dan nabij Gorinchem

Nou is dit er een die half nederland bedekt, maar anderen lijken ook misplaatst en/of misformt...
Mag natuurlijk niet al te veel kritiek hebben, een gegeven paart niet in de bek kijken enzo.... maar... holy crap

Postcode 4284 Rijswijk (Zuid holland ipv Noord brabant)
Postcode 8469 Nieuwebrug (de camping ten oosten van zwolle ipv het dorpje in Friesland)
Postcode 5851 Afferden (dorpje ten NW van Nijmegen, ipv het dorpje in Limburg)
Zo zijn er nog flink wat die "raar" or afwijkend zijn.

316 postcodes zijn 0 bij 0 groot
95 een Breedte afwijking van meer dan 0.15 graad
30 een latitude afwijking van meer dan 0.15
Hou ik er 380 over die "acceptabel" lijken.

Laatst bewerkt:
Er is een kadaster kaart met alle postcodes (vrij beschikbaar) maar dat ding is iets van 1,2G groot en moet je zelf aan elkaar stikken. Niet ondoenlijk, maar ook niet direct eenvoudig. Overigens is er wel een kaart die 95% van de regio's dekt, maar die heeft weer geen postcodes. jammer genoeg is postcode informatie niet "publiek" en dus afhankelijk van pogingen van derde partijen.

@snb
intressant die link, nooit geweten dat dit met word kan :/
Hoe doe je dat en waar staat die "database" verstopt? Het lijkt een leeg word doc.
Daarnaast, ben ik primair geintresseerd in coordinaten, niet zo zeer straat namen, staat dat er ook in?

@Wampier
Kadastrale kaart, 1.2 gig, klinkt intressant... maar kan het met wat gegoogle niet zomaar vinden.
Heb je toevallig een link?

Ik ben het zelf aan het oplossen, duurt nog even, maar we komen er

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan