postfix mail bij hotmail in spam

Status
Niet open voor verdere reacties.

wake

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
195
ik hoop dat er ergens een linux expert is die mij kan helpen. Ik ben namelijk al hele lange tijd en al heeel veel uren aan het vechten met dit probleem en heb nog steeds geen resultaat geboekt.

ik verstuur (via php) mail via postfix naar hotmail. De email komt daar rechtstreeks in de spam bak terecht. Ik heb lang gezocht om het probleem te vinden en ik heb een hoop dingen uitgesloten. Hier de mail header zoals hij bij mij in gmail (waar hij wel goed) aankomt:

Code:
Delivered-To: [email]mijnadres@gmail.com[/email]
Received: by 10.239.160.14 with SMTP id a14cs166339hbd;
        Mon, 14 Dec 2009 13:55:55 -0800 (PST)
Received: by 10.213.97.27 with SMTP id j27mr1537164ebn.64.1260827754707;
        Mon, 14 Dec 2009 13:55:54 -0800 (PST)
Return-Path: <[email]service@wuxweb.com[/email]>
Received: from tic.timob.nl ([85.17.200.212])
        by mx.google.com with ESMTP id 22si17836250ewy.39.2009.12.14.13.55.54;
        Mon, 14 Dec 2009 13:55:54 -0800 (PST)
Received-SPF: neutral (google.com: 85.17.200.212 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of [email]service@wuxweb.com[/email]) client-ip=85.17.200.212;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com: 85.17.200.212 is neither permitted nor denied by best guess record for domain of [email]service@wuxweb.com[/email]) smtp.mail=service@wuxweb.com
Received: by tic.timob.nl (Postfix, from userid 33)
	id 28F4233C33D; Mon, 14 Dec 2009 22:54:49 +0100 (CET)
Received: from wuxwebdevelopment.com [COLOR="Red"](localhost [127.0.0.1])[/COLOR]
	by tic.timob.nl (Postfix) with SMTP id 272EB33C32A
	for <[email]mijnemail@gmail.com[/email]>; Mon, 14 Dec 2009 22:54:49 +0100 (CET)
Sender: [email]service@wuxweb.com[/email]
Message-ID: <1260827689.4b26b42921a1a@wuxweb.com>
Date: Mon, 14 Dec 2009 22:54:49 +0100
Subject: en dit is test 2
From: Wux <[email]service@wuxweb.com[/email]>
To: [email]mijnadres@gmail.com[/email]
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

hoi ik ben een test<br>en ik ben testtiereirjr<br>testemailllll<br><br>gr de tester

ik denk dat het probleem in dat rode stuk zit 'localhost [127.0.0.1]' daar moet eigenlijk het domein van de afzender staan met het ip adres van mijn server. Maar ik heb al van alles geprobeerd, ik krijg het niet gewijzigd.

een spf record heb ik ook recent aangemaakt:
v=spf1 a mx ptr ip4:85.17.200.212 ptr:wuxwebdevelopment.nl include:wuxwebdevelopment.nl -all




extra info:
Debian Linux 4.0, Postfix version 2.3.8
hostname: ticserver
gebruik swift mailer
ligt niet aan de headers die ik met php mee geef
mailserver staat (als het goed is) nergens op een blacklist
 
Laatst bewerkt:
Waar je mee kunt beginnen is het juiste SPF record aan te geven in je posting.
Op dit moment is het namelijk voor wuxweb.com:
v=spf1 a mx ptr ip4:85.17.200.212 mx:mail.wuxweb.com mx:mail.wuxweb.com -all

Oftewel: Het deel ptr:wuxwebdevelopment.nl include:wuxwebdevelopment.nl is er nu niet in. Dat is ook goed, want aan wuxwebdevelopment.nl hangt géén spf record en kan dus ook niet geïnclude worden....

In de huidige vorm (zie boven) klopt het niet, want er zijn alleen mx records bekend van wuxweb.com, niet van mail.wuxweb.com. Zie ook dat je 2x mx:mail.wuxweb.com erin hebt staan; 1x zou m.i. genoeg zijn geweest (áls het geldig was geweest).

Wat wél correct is is:
v=spf1 a mx ptr ip4:85.17.200.212 mx:wuxweb.com -all

Hier heb ik de dubbele entry eruit gehaald en maildomein aangepast naar wuxweb.com.

Wat ík zou doen is in ieder geval ervoor zorgen dat de spf-records goed staan (zie aanwijzingen boven) en dan zo'n 6 uur na de DNS aanpassingen checken of de wijzigingen goed zijn doorgekomen en dan nog eens testen met de mailservers van hotmail.
Het zou namelijk kunnen dat hotmail erg kritisch is over 100% correcte spf-records.

Werkt dat niet, post dan eens een anoniem gemaakt mailtje die vanuit jouw postfix naar een @hotmail.com mail adres is gestuurd en aldaar in de spam mailmap is geland. Hierbij de volledige header laten zien: Via webbrowser te doen door Hotmail mailbox te openen en rechtsklikken op zo'n mailtje en te kiezen voor "Berichtbron weergeven". Hopelijk geeft dat informatie over het spam-beoordelingsproces van Hotmail en hoe jouw mailtje daar dan werd beoordeeld.


Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
alvast heel erg bedankt voor je reactie!


dat spf record had ik gemaakt met een of andere tool van microsoft.

Ik heb het spf record nu gewijzigd. Even kijken morgen hoe dat werkt.

ik heb nu zojuist wel met de oude instellingen nog een email ontvangen die niet in spam terecht komt.
Het zit namelijk zo: ik heb een cms gemaakt waar ik mijn websites bouw. cms.wuxweb.com. en daaraan hangen websites aan als bijvoorbeeld: www.wuxwebdevelopment.com.

nou moet het zo zijn, dat ik met php mailtjes kan versturen van af www.wuxwebdevelopment.com en vanuit mijn cms.wuxweb.com.

nu heb ik net gemekt dat als ik een mail van email@wuxwebdevelopment.com verstuur met een php script draaiende op de bij behorende site, dat hij het wel goed doet (dus niet in spam). Maar als ik stuur vanuit mijn cms (bijvoorbeeld voor een mailing of order bevestigingen) dan komt hij in de spam terecht.

nou moet je wuxwebdevelopment.com kunnen vervangen door willekeurig ander domein, en toch moet ik mailtjes kunnen versturen via mijn cms.wuxweb.com.

Werkt dat dalijk wel goed met het nieuwe spf record, of zeg je dat moet ik anders doen?
 
dat rDNS heb ik ook al onderzocht. Ik registreer mijn domeinen altijd bij webreus. En mijn server draait bij leaseweb.

als ik rDNS probeer op de website van de klant waarmee ik aan het testen ben met deze tool:
Warning - Reverse DNS does not match SMTP Banner

ik heb vanmiddag webreus (daar zit het dns beheer) al gemaild dat ik daar geen PTR record kan instellen. Hun zeggen dat dat bij de eigenaar van het ip adres moet. Dat ben ik dan bij leaseweb. Maar bij leaseweb heb ik geen dns. Is dat dan het dns ergens op de server zelf? Heb hier lang naar gezocht maar kon dat niet vinden.
En als ik dat dus op mijn server moet instellen, moet dat dan voor iedere virtuele-server/domein?
 
Of dat werkt dat is een kwestie van testen. Vergeet niet dat je alleen een werkend mailtje (incl. header) hebt gepost, niet eentje die in de spam terecht kwam bij hotmail....

Kortom: Dat je CMS-mail in de Spam terechtkomt kan nog van allerlei redenen hebben:
1. Inhoud van de mail / onderwerp van de mail etc.
2. Aantal geadresseerden
3. Maildomein van het aangegeven afzenderadres (is dat @wuxweb.com of @weerietsanders)
etc.
Dit sluit trouwens ook (minstens) gedeeltelijk aan op de link die PST zojuist gegeven heeft.

Dus zonder zo'n header van een 'spam-mail' kunnen we niets, en misschien hebben we zelfs de volledige inhoud van zo'n mailtje nodig (als het om aantal geadresseerden of de inhoud van de mail gaat).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hier de header van een mailtje dat in de spam komt bij hotmail:

Code:
X-Message-Delivery: Vj0xLjE7dXM9MDtsPTA7YT0wO0Q9MjtTQ0w9NA==

X-Message-Status: n:0

X-SID-PRA: service@wuxwebdevelopment.nl

X-Message-Info: 6sSXyD95QpW+Xwr8FkxtZRnzZTnWoulIyT5PF70nUCOoCO+FXvEHhCkrPzvdRfZi79jDafWZSi8Fuz3CNqSvKOA1TyXr5r0H

Received: from tic.timob.nl ([85.17.200.212]) by snt0-mc4-f26.Snt0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.3959);

	 Mon, 14 Dec 2009 16:22:47 -0800

Received: by tic.timob.nl (Postfix, from userid 33)

	id B5E3233C319; Tue, 15 Dec 2009 01:21:45 +0100 (CET)

Received: from cms.wuxweb.com (localhost [127.0.0.1])

	by tic.timob.nl (Postfix) with SMTP id B31E033C2DB

	for <mijnadres@hotmail.com>; Tue, 15 Dec 2009 01:21:45 +0100 (CET)

Sender: service@wuxwebdevelopment.nl

Message-ID: <1260836505.4b26d699ad67a@wuxwebdevelopment.nl>

Date: Tue, 15 Dec 2009 01:21:45 +0100

Subject: lala1

From: Wux Web <service@wuxwebdevelopment.nl>

To: mijnemail@hotmail.com

MIME-Version: 1.0

Content-Type: text/html; charset=utf-8

Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Return-Path: service@wuxwebdevelopment.nl

X-OriginalArrivalTime: 15 Dec 2009 00:22:47.0887 (UTC) FILETIME=[BABB3DF0:01CA7D1C]
 
Tsja, deze mails zijn niet verstuurd (afzender) vanaf het @wuxweb.com maildomein, maar vanaf @wuxwebdevelopment.nl

Van dát domein bestaan géén SPF-records én het ip-adres van de zender (85.17.200.212) komt niet overeen met de mx-records van dat maildomein.

wuxwebdevelopment.nl MX preference = 100, mail exchanger = mx-in-2.webreus.nl
wuxwebdevelopment.nl MX preference = 10, mail exchanger = mx-in-1.webreus.nl
[...]
mx-in-2.webreus.nl internet address = 212.61.252.240
mx-in-1.webreus.nl internet address = 212.61.10.240

Ik zou zelf zéker dergelijke mails als mogelijke spam markeren........

Natuurlijk kunnen er nog méér redenen zijn (inhoud van de mail o.a.) die ervoor zorgen dat het als spam wordt gezien.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dat komt omdat ik de website van mijn klant: onlineschoenenwinkel.nl had vervangen door wuxwebdevelopment.nl zodat die niet bekend zou worden. Maar dat maakt opzich niet veel uit.

Daar verwijst de mx wel naar hetzelfde ip, én heb ik nu een goed spf record aangemaakt. Dan zal ik morgen nog is testen.

Maar jij zegt dus dat het fout gaat omdat ik verstuur vanaf mijn cms.wuxweb.com met email adressen van mijn klanten?

of is dan de oplossing alle mx records van alle sites incl mijn cms naar één en hetzelfde a-record te wijzigen?
 
Laatst bewerkt:
Laten we niet gaan speculeren: Met de extra informatie die je gegeven hebt én de (SPF etc.) zaken die je recent hebt gedaan/aangepast zou ik gewoon even tot morgen wachten en nog een test doen. Wellicht hoef je dan verder niets meer te doen.

De header van het mailtje geeft helaas verder geen enkele directe hints over het spam-verwerkingsproces van Hotmail, dus houden we wat dat betreft alleen die link van PST over, mocht het morgen nóg problemen geven.

Welterusten, en succes.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan