Postgresql + vsftpd op Ubuntu Server 7.04

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black80

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Hallo,

Gisteren heb ik Ubuntu Server geinstalleerd, en heb tijdens de installatie gekozen voor lamp server. Dit is ook allemaal goed gegaan. Ik heb toen vsftpd geinstalleerd via de commando 'sudo apt-get install vsftpd' , na een herstart is het correct geinstalleerd en het werkt ook gewoon. Alleen wil ik graag een useraccount toevoegen alleen weer ik niet hoe dat moet, is het dan ook mogelijk dat deze automatisch inlogd op de dir /var/www/ ? hier staan namelijk de bestanden van apache :)

Probleem 2: Postgresql, ik heb deze geinstalleerd volgens deze handleiding klik alleen kom ik er niet uit. Ik heb net als de handleiding zegt een gebruiker voor Postgresql toegevoed (in mijn geval administrator, deze is tijdens de installatie aangemaakt) alleen zodra ik van uit een andere pc via phpPgAdmin wil inloggen krijg ik de melding 'Login disallowed for security reasons'. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, ik heb wel iets verstand van linux maar niet erg veel :)

Black80

Alleen wil ik graag een useraccount toevoegen alleen weer ik niet hoe dat moet, is het dan ook mogelijk dat deze automatisch inlogd op de dir /var/www/ ? hier staan namelijk de bestanden van apache :)

Okay. Gebruikers voeg je toe als unix-gebruikers, dus met 'useradd <naam>'. Vervolgens moet je het wachtwoord instellen via 'passwd <naam>'.

Daarna is het het gemakkelijkste om als root het bestand /etc/passwd te openen, en de homedirectory van /home/<naam> te veranderen in /var/www. Verder is het aan te raden om /bin/login te veranderen in /sbin/nologin. Dan kan de gebruiker niet inloggen via SSH of de console.

Probleem 2: Postgresql, ik heb deze geinstalleerd volgens deze handleiding klik alleen kom ik er niet uit. Ik heb net als de handleiding zegt een gebruiker voor Postgresql toegevoed (in mijn geval administrator, deze is tijdens de installatie aangemaakt) alleen zodra ik van uit een andere pc via phpPgAdmin wil inloggen krijg ik de melding 'Login disallowed for security reasons'. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, ik heb wel iets verstand van linux maar niet erg veel :)
Black80

Dat had ik ook. In mijn geval hielp het om zgn. roles aan te maken, maar hoe dat exact moet weet ik niet meer. Zie de PostgreSQL-handleiding.

Ik hoop je zo weer wat verder te hebben geholpen. Linux is tamelijk lastig te configureren, vooral voor de eerste keer, maar als het werkt, werkt het :p.

Groet

Koos

Okay. Gebruikers voeg je toe als unix-gebruikers, dus met 'useradd <naam>'. Vervolgens moet je het wachtwoord instellen via 'passwd <naam>'.

Daarna is het het gemakkelijkste om als root het bestand /etc/passwd te openen, en de homedirectory van /home/<naam> te veranderen in /var/www. Verder is het aan te raden om /bin/login te veranderen in /sbin/nologin. Dan kan de gebruiker niet inloggen via SSH of de console.

Dit heb ik inmiddels gedaan en dat is gelukt :)

Dat had ik ook. In mijn geval hielp het om zgn. roles aan te maken, maar hoe dat exact moet weet ik niet meer. Zie de PostgreSQL-handleiding.

Dit ga ik opzoeken en dan kijken hoe dit opgelost moeten worden, maar messchien weten andere hier nog wel een oplossing voor :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan