• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Poules extraheren uit Excellijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Byteknight

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2013
Berichten
24
Hallo Excel-genieën,

Onze vereniging krijgt elk jaar een gigantisch lange lijst voor de zaalvoetbalwedstrijden tijdens winterperiode. Nu is iemand er avonden zoet mee om voor alle eigen teams een overzicht te kopiëren en te plakken en hebben ze mij gevraagd om er eens naar te kijken.

Dat heb ik gedaan maar dat gaat hem niet worden, dus doe ik een beroep op jullie :confused:

Doel is om een wedstrijdenlijst samen te stellen van één geselecteerde poule, bijvoorbeeld poule D16. Bijkomende uitdaging is dat de datum en de locatie op aparte plekken staan.
Ik denk aan het samenstellen op een nieuw tabblad maar misschien is het ook mogelijk alle andere regels weg te gooien? Elke poule kan van lengte (aantal regels) verschillen, dit moet misschien ook worden gekozen samen met de poule?

Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand hier raad mee weet en me op het juiste spoor kan zetten.

twee bestanden toegevoegd:
programma 2013-2014 - ruwe data
Heeten D1 - voorbeeld van hoe het (ongeveer) moet worden
 

Bijlagen

  • Programma_2013-2014.xlsx
    166,4 KB · Weergaven: 48
  • Heeten D1.xls
    35 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
hallo,
is het mogelijk om gegevens steeds in 1 cel te zetten.
dus niet "sporthal huppelde pup" maar dit over 2 cellen te verdelen.
zo ook met datum en uitslag en Poule

in de ruwe data kwam ik sporthal, sportzaal en hal tegen
hoe wordt het ingevuld?
doet iedereen maar wat of krijgen ze een basis mee waarin het ingevuld wordt.

ps is er bezwaar tegen vba gebruik?
 
Laatst bewerkt:
@Sylvester:

VBA geen probleem.

Als er een mooie oplossing komt die enige verbouw van het databestand noodzakelijk maakt, denk ik wel dat ik dat bij de makende partij voor elkaar krijg. Dan hebben tenslotte alle teams er wat aan. benaming wordt sporthal, sportzaal en hal door elkaar gebruikt, heeft geen betekenis. Is onderdeel van de naam.
 
kun je ook vertellen hoe je de gegevens aangeleverd krijgt?
is dat per hal?
is dat op papier?
hoe????
 
Hoi Sylvester,

Het bestand programma krijg ik aangeleverd en daar moet ik dan mijn eigen teams (Heeten) uitvissen.


Fijn dat je me wilt helpen.

Met vriendelijke groet,
Marco
 
misschien heb je hier iets aan.
in het gele vakje vul je Heeten in en dan druk je op de knop

graag commentaar over wat er veranderd moet worden.

ps ik heb je bestand moeten inkorten want ik kan maar 100 kb uploaden.
wat doe jij om zo'n groot bestand te uploaden?
 

Bijlagen

  • Programma_2013-2014 _gehalveert.zip
    89,4 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Bedankt

Hoi Sylvester,

Ik ga er naar kijken.In ieder geval alvast bedankt.

Ik weet niet hoe, ik gebruik gewoon de optie bijlagen (via Ga geavanceerd)
 
WAUW!! fantastisch!

Het lijkt prachtig te werken. Wat ontzettend knap.

Twee vragen:

1 - Kan de selectie ook op een ander tabblad worden gezet die de specifieke naam krijgt van de zoekterm? Dan kan ik voor de verschillende teams (Heeten F1 t/m F5) eenvoudig de overzichten maken
2 - Kan ik de oorspronkelijke lijst gewoon in jouw bestand kopiëren of moet ik de macro overzetten naar het oorspronkelijke bestand?

Hoe kan ik op een afgeschermde wijze je mail adres krijgen? wil je graag bedanken met een doos Merci.
 
Hoi Sylvester,

Ik heb de smaak te pakken, nog één aanvullende vraag:

Is het mogelijk om van alle teamnamen een validatielijst/dropdown lijst te maken voor het gele vakje? Daarmee worden spelfouten vermeden waardoor de macro evt niet zou werken of wordt een spelfout zichtbaar die de samensteller van de lijst misschien heeft gemaakt.

Nogmaals hartelijk bedankt, ik kan er nog steeds niet over uit. Helemaal top!

Met vriendelijke groet,
Marco
 
1 - Kan de selectie ook op een ander tabblad worden gezet die de specifieke naam krijgt van de zoekterm? Dan kan ik voor de verschillende teams (Heeten F1 t/m F5) eenvoudig de overzichten maken
hoe moet ik dat zien?
geef eens aan wat je in de respectievelijke tabladen wilt hebben.


2 - Kan ik de oorspronkelijke lijst gewoon in jouw bestand kopiëren of moet ik de macro overzetten naar het oorspronkelijke bestand?
kan allebei, maar het is makkelijker om het oorspronkelijke bestand er in te zetten.


Is het mogelijk om van alle teamnamen een validatielijst/dropdown lijst te maken voor het gele vakje?
bedoelen we het zelfde met teamnamen? geef eens een paar voorbeelden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Ik heb jouw bestand aangepast met de voorbeelden:

vraag 1 : Ik wil graag het resultaat van de macro in een apart tabblad hebben die dezelfde naam heeft als de zoekopdracht (veld H1). (In mijn voorbeeld is dat Nieuwleusen F8). Nu komen de resultaten in kolom I t/m O in hetzelfde tabblad.


vraag 2 : is gelukt, dank je wel.

vraag 3: De teamnamen staan in kolom B en D, voorbeeld Nieuwleusen F8. In mijn excelsheet heb ik al een klein gedeelte gemaakt als voorbeeld, echter met doublures en hinderlijke lege regels.

Bekijk bijlage Programma_2013-2014 _gehalveert met wensen.zip
 
Laatst bewerkt:
er zijn in de korte versie van je gegevens al 272 teamnamen.
wil je straks ook zoveel tabbladen?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Even achtergrondinfo:

Het oorspronkelijke bestand wordt naar een groot aantal voetbalverenigingen gestuurd. Elke voetbalvereniging, bijvoorbeeld Heeten, haalt daar zijn eigen teams uit.
Ik wil jouw bestand terugsturen naar de maker, zodat deze de volgende keer jouw bestand verspreid. De verschillende verenigingen kunnen dan zelf hun teams kiezen. In het geval van Heeten worden er dan 12 tabbladen gegenereerd

Heeten D1a
Heeten D1b
Heeten D3Ga
Heeten D3Gb
Heeten E2
Heeten E4
Heeten F1
Heeten F2G
Heeten F3
Heeten F4G
Heeten F5
Heeten F6

Ik had in gedachten dat elke vereniging zelf dus 12 keer het gele veld invult met deze teamnamen en dan telkens een tabblad genereert. (Die kunnen ze dan opslaan als PDF en verspreiden naar de leiders van de diverse teams.)

Het wordt inderdaad wel een hele lange opzoeklijst om door te scrollen, in mijn Excel kan ik geen letters typen om snel naar bijvoorbeeld Heeten te springen. Je hebt gelijk dat dat niet gaat werken.

Het ging mij eigenlijk om de gegevensvalidatie dat er geen fout gemaakt kan worden met het invullen van een teamnaam (bijvoorbeeld HeetenD3Ga ipv Heeten D3Ga).

Het is geen hele belangrijke kwestie, het leek mij een mooie aanvulling om de werkwijze zo robuust en foolproof mogelijk te maken.

Het maken van de tabbladen is voor mij eigenlijk de hoofdprijs (naast natuurlijk de selctiemacro die je al gemaakt hebt :thumb:)

Ik hoop dat het duidelijk is zo.

Met vriendelijke groet,
Marco
 
Ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt in mijn voorbeeld Excel, het tabblad had Nieuwleusen F8 moeten heten, exact als de zoekterm (niet Nieuw Leusen F8). Sorry als dat verwarring heeft opgeroepen.
 
bij jou werkt het straks prima.
als je het gaat verspreiden onder de leden,
dan loop je het risico dan mensen het met een Appel (Mac) proberen te gebruiken.
waarschijnlijk werkt het dan niet.
en er zijn ook mensen die niet weten hoe ze macro's toe moeten laten.
 
Dat begrijp ik, maar al kan maar de helft van de mensen dit gebruiken, moet je nagaan hoeveel tijd dit gaat schelen!

Nu is iemand 2 of 3 avonden per vereniging ermee bezig! Straks hooguit 1 uurtje. MAC adepten (voetballen niet vaak :) en macro angsthazen/onwetenden zullen het op de ouderwetse manier moeten doen.
 
probeer deze een uit en vertel aub wat er eventueel verbeterd moet worden.
 

Bijlagen

  • 2013-2014 _gehalveert met wensen (1.zip
    67,3 KB · Weergaven: 26
Met een validatie filter de poule kiezen, controleer of alle gegevens correct terug keren op blad2 daar was het iets te laat voor.
 

Bijlagen

  • Programma_2013-2014(jpUpd).xls
    448,5 KB · Weergaven: 33
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan