• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Power BI en sharepoint

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Omteleren

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Ik ben vandaag over naar office365, teams en sharepoint. Mijn PowerBI verbindingen werken niet meer.
Op mijn eigen onedrive kan ik wel mijn bronnen wijzigen, maar op sharepoint lukt het.
Ik wil nu de gegevens op gaan halen uit een share point map, maar ik kan de sharepoint directory niet vinden. Ik heb wel snelkoppelingen gemaakt en kom via teams en gedeelde bestanden wel in de directory, maar het sharePoint-pad kopieren wil niet echt lukken. Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik hoop dat ik mijn oude bestanden weer kan gebruiken, als de bronnen gewijzigd zijn.

Laatst bewerkt:
Jec, dank je wel. Ik krijg nu wel alle bestanden, maar ik moet dieper in de directory structuur en dat lukt op een of andere manier niet. Ik moet nog 3 directory's verder zien te komen.
Krijg nu veel te veel bestanden. Ik wil graag van 1 directory een jaaroverzicht maken via Power BI en deze bestanden staan in 1 directory. Het zijn XML bestanden met allemaal dezelfde structuur.
ik kan helaas niet bladeren. In de hoofddirectory kan ik de map nu wel combineren en laden.
Als ik verder ga (met de aanvullende directories), kom ik bij een voorrangsbord met een uitroepteken en de verbinding lukt niet. De URL is ongeldig.
Vanaf /Gedeelde documenten/ gaat het fout.

Laatst bewerkt:
Peter, dank je wel. Ga het morgen proberen. Wellicht kan ik het gemakkelijk oplossen via mijn eigen one drive. Vandaag over op teams, maar ik ben er even klaar mee. Ik heb nu een aantal zeer waardevolle Power BI bestanden en ik hoop dat ik deze kan blijven gebruiken. Ze ondersteunen me enorm. Ik moet nog wennen aan teams en ik hoop dat dit geen achteruitgang zal worden. Morgen weer verder aan de slag. Bedankt voor je link.

Je hebt de optie om te filteren in een van de laatste kolommen op directory. Dit zijn simpelweg alle bestanden

Ik zit nog met een probleem. Ik heb een selectie gemaakt van alle bestanden in sharepoint en heb deze Query1 genoemd. Daarna de bestanden uitgelezen en regels getransformeerd. Alle informatie is volledig, alleen krijg ik de regels 4x dubbel. Ik weet niet hoe ik dit moet openlossen. Ik denk dat de relatie gewijzigd moet worden, maar weet niet exact hoe. De regels krijg ik nu 4x in plaats van 1x. In Query1 zitten 4 bestanden met transactieregels.
In samenvoegen1 zijn de transactieregels uitgevouwen, echter 4x. Hopelijk kan iemand mij nog op het goede spoor krijgen.
Query1
Code:
let
    Bron = SharePoint.Files("https://naam.sharepoint.com/sites/Financileadministratie/", [ApiVersion = 15]),
    #"Rijen gesorteerd" = Table.Sort(Bron,{{"Date modified", Order.Ascending}}),
    #"Rijen gefilterd" = Table.SelectRows(#"Rijen gesorteerd", each ([Extension] = ".xml" or [Extension] = ".XML")),
    #"Rijen gesorteerd1" = Table.Sort(#"Rijen gefilterd",{{"Date modified", Order.Descending}}),
    #"Rijen gefilterd1" = Table.SelectRows(#"Rijen gesorteerd1", each Text.Contains([Name], "SDD")),
    #"Rijen gefilterd2" = Table.SelectRows(#"Rijen gefilterd1", each ([Extension] = ".XML")),
    #"Rijen gefilterd3" = Table.SelectRows(#"Rijen gefilterd2", each Text.Contains([Folder Path], "https://naam.sharepoint.com/sites/Financileadministratie/Gedeelde documenten/Algemeen/Mapnaam/2026/SDD Transacties/")),
    #"Rijen gesorteerd2" = Table.Sort(#"Rijen gefilterd3",{{"Name", Order.Ascending}})
in
    #"Rijen gesorteerd2"

Samenvoegen1
Code:
let
    Bron = Table.FuzzyNestedJoin(Query1, {"Name"}, Query1, {"Name"}, "Query1", JoinKind.LeftOuter, [IgnoreCase=true, IgnoreSpace=true]),
    #"Attributes uitgevouwen" = Table.ExpandRecordColumn(Bron, "Attributes", {"Size", "Content Type", "Kind"}, {"Attributes.Size", "Attributes.Content Type", "Attributes.Kind"}),
    #"Query1 uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Attributes uitgevouwen", "Query1", {"Content", "Name", "Extension", "Date accessed", "Date modified", "Date created", "Attributes", "Folder Path"}, {"Query1.Content", "Query1.Name", "Query1.Extension", "Query1.Date accessed", "Query1.Date modified", "Query1.Date created", "Query1.Attributes", "Query1.Folder Path"}),
    #"Query1.Attributes uitgevouwen" = Table.ExpandRecordColumn(#"Query1 uitgevouwen", "Query1.Attributes", {"Size", "Content Type", "Kind"}, {"Query1.Attributes.Size", "Query1.Attributes.Content Type", "Query1.Attributes.Kind"}),
    #"Gefilterde verborgen bestanden1" = Table.SelectRows(#"Query1.Attributes uitgevouwen", each [Attributes]?[Hidden]? <> true),
    #"Aangepaste functie aanroepen1" = Table.AddColumn(#"Gefilterde verborgen bestanden1", "Bestand transformeren", each #"Bestand transformeren"([Query1.Content])),
    #"Andere kolommen verwijderd1" = Table.SelectColumns(#"Aangepaste functie aanroepen1", {"Bestand transformeren"}),
    #"Tabelkolom uitgevouwen1" = Table.ExpandTableColumn(#"Andere kolommen verwijderd1", "Bestand transformeren", Table.ColumnNames(#"Bestand transformeren"(Voorbeeldbestand))),
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(#"Tabelkolom uitgevouwen1",{{"Name", type text}, {"Table", type any}}),
    #"Table uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Type gewijzigd", "Table", {"MsgId", "CreDtTm", "NbOfTxs", "CtrlSum", "InitgPty", "PmtInfId", "PmtMtd", "PmtTpInf", "ReqdColltnDt", "Cdtr", "CdtrAcct", "CdtrAgt", "ChrgBr", "CdtrSchmeId", "DrctDbtTxInf"}, {"Table.MsgId", "Table.CreDtTm", "Table.NbOfTxs", "Table.CtrlSum", "Table.InitgPty", "Table.PmtInfId", "Table.PmtMtd", "Table.PmtTpInf", "Table.ReqdColltnDt", "Table.Cdtr", "Table.CdtrAcct", "Table.CdtrAgt", "Table.ChrgBr", "Table.CdtrSchmeId", "Table.DrctDbtTxInf"}),
    #"Table.InitgPty uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table uitgevouwen", "Table.InitgPty", {"Nm"}, {"Table.InitgPty.Nm"}),
    #"Table.PmtTpInf uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.InitgPty uitgevouwen", "Table.PmtTpInf", {"SvcLvl", "LclInstrm", "SeqTp"}, {"Table.PmtTpInf.SvcLvl", "Table.PmtTpInf.LclInstrm", "Table.PmtTpInf.SeqTp"}),
    #"Table.PmtTpInf.SvcLvl uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.PmtTpInf uitgevouwen", "Table.PmtTpInf.SvcLvl", {"Cd"}, {"Table.PmtTpInf.SvcLvl.Cd"}),
    #"Table.PmtTpInf.LclInstrm uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.PmtTpInf.SvcLvl uitgevouwen", "Table.PmtTpInf.LclInstrm", {"Cd"}, {"Table.PmtTpInf.LclInstrm.Cd"}),
    #"Table.Cdtr uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.PmtTpInf.LclInstrm uitgevouwen", "Table.Cdtr", {"Nm"}, {"Table.Cdtr.Nm"}),
    #"Table.CdtrAcct uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.Cdtr uitgevouwen", "Table.CdtrAcct", {"Id"}, {"Table.CdtrAcct.Id"}),
    #"Table.CdtrAgt uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrAcct uitgevouwen", "Table.CdtrAgt", {"FinInstnId"}, {"Table.CdtrAgt.FinInstnId"}),
    #"Table.CdtrAcct.Id uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrAgt uitgevouwen", "Table.CdtrAcct.Id", {"IBAN"}, {"Table.CdtrAcct.Id.IBAN"}),
    #"Table.CdtrAgt.FinInstnId uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrAcct.Id uitgevouwen", "Table.CdtrAgt.FinInstnId", {"BIC"}, {"Table.CdtrAgt.FinInstnId.BIC"}),
    #"Table.CdtrSchmeId uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrAgt.FinInstnId uitgevouwen", "Table.CdtrSchmeId", {"Id"}, {"Table.CdtrSchmeId.Id"}),
    #"Table.CdtrSchmeId.Id uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrSchmeId uitgevouwen", "Table.CdtrSchmeId.Id", {"PrvtId"}, {"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId"}),
    #"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrSchmeId.Id uitgevouwen", "Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId", {"Othr"}, {"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr"}),
    #"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId uitgevouwen", "Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr", {"Id", "SchmeNm"}, {"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.Id", "Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.SchmeNm"}),
    #"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.SchmeNm uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr uitgevouwen", "Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.SchmeNm", {"Prtry"}, {"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.SchmeNm.Prtry"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.CdtrSchmeId.Id.PrvtId.Othr.SchmeNm uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf", {"PmtId", "InstdAmt", "DrctDbtTx", "DbtrAgt", "Dbtr", "DbtrAcct", "RmtInf"}, {"Table.DrctDbtTxInf.PmtId", "Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt", "Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct", "Table.DrctDbtTxInf.RmtInf"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.PmtId uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.PmtId", {"EndToEndId"}, {"Table.DrctDbtTxInf.PmtId.EndToEndId"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.PmtId uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt", {"Element:Text", "Attribute:Ccy"}, {"Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt.Element:Text", "Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt.Attribute:Ccy"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.InstdAmt uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx", {"MndtRltdInf"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf", {"MndtId", "DtOfSgntr"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf.MndtId", "Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf.DtOfSgntr"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DrctDbtTx.MndtRltdInf uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt", {"FinInstnId"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId", {"Othr"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId.Othr"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId.Othr uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId.Othr", {"Id"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId.Othr.Id"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAgt.FinInstnId.Othr uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr", {"Nm", "PstlAdr"}, {"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.Nm", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr", {"StrtNm", "BldgNb", "PstCd", "TwnNm", "Ctry"}, {"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr.StrtNm", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr.BldgNb", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr.PstCd", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr.TwnNm", "Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr.Ctry"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.Dbtr.PstlAdr uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct", {"Id"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct.Id"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct.Id uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct.Id", {"IBAN"}, {"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct.Id.IBAN"}),
    #"Table.DrctDbtTxInf.RmtInf uitgevouwen" = Table.ExpandTableColumn(#"Table.DrctDbtTxInf.DbtrAcct.Id uitgevouwen", "Table.DrctDbtTxInf.RmtInf", {"Ustrd"}, {"Table.DrctDbtTxInf.RmtInf.Ustrd"}),
  in
    #"Type gewijzigd3"

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat je query 2 helemaal niet nodig hebt want query 1 bevat al de 4 bestanden.
In query Samnenvoegen 1 doe niets anders dan query 1 "Name" dupliceren en dan deze uitvouwen wat resulteert in 4 gelijke bestanden.

Ja, dat is goed mogelijk. Heb nu een samenvoeg bestand gemaakt. Het is eens sepa bestand waarin de gegevens meerdere keren uitgevouwen moet worden. Ik heb alles weer opnieuw opgebouwd. Ben hiermee de fout in gegaan. Met Copilot kom ik een heel eind. Met sharepoint (gedeelde bestanden zijn toegevoegd) heb je nu meer werk en er komt ineens veel tegelijk in een drukker periode. Op de oude manier kon je gemakkelijker met directory's omgaan. Ik ben niet blij met de overgang naar teams. Ik heb een goed oud voorbeeld, maar er werkt nu niets meer. Peter bedankt voor de terugkoppeling.
De code was:

Code:
Bron = Folder.Files("Pad"),

Laatst bewerkt:
Uit een map halen lijkt het beste te werken. Via Onedrive
Bron = Folder.Files("C:\Users\gebruikersnaam\OneDrive - Naam\Financiële administratie - Algemeen\Jaarrekening\Jaarrekening 2025\Map1\map2")
in
Bron[/CODE]

Via sharePoint

Code:
let
    Bron = SharePoint.Files("https://naam.sharepoint.com/sites/Financileadministratie/", [ApiVersion = 15]),
    #"Rijen gesorteerd" = Table.Sort(Bron,{{"Date modified", Order.Descending}}),
    #"Rijen gefilterd" = Table.SelectRows(#"Rijen gesorteerd", each ([Folder Path] = "https://naam.sharepoint.com/sites/Financileadministratie/Gedeelde documenten/Map1/Map2/Map3/"))
in
    #"Rijen gefilterd"

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan