• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Power BI en SQL Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik zou me een beetje willen verdiepen in Power Bi.

Ik schafte me het boek van Peter ter Braake aan, en deed een download van een evaluatieversie van SQL Server.(https://www.microsoft.com/nl-be/sql-server/sql-server-2017)

Ik ben absoluut niet vertrouwd met SQL Server

Bij het hoofdstuk over Power Pivot moet je al direct connecteren met een DB van SQL Server.

Als Server Name probeerde ik mijn PC naam, en een punt (vond dit op Internet) maar het lukt me niet.

Wat is de oorzaak hiervan? Die server name of iets anders?

SQLServer.JPG
 
Je hebt de SQL server neem ik aan wel volgens de regeltjes geïnstalleerd? Alleen downloaden is niet genoeg :).
 
Ik neem niet aan dat je in een domein zit?
Gebruik dan eens gebruikersnaam en wachtwoord (SQL Server authenticatie) in plaats van Windows authenticatie.
Heb je ook SQL Server Management Studio geïnstalleerd?
Gebruik die dan eerst om e.e.a. na te kijken qua databasenaam, servernaam en instance.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat kan.
 
Windows firewall ook juist aangepast?

Servernaam RenéeLenovo vindt ik ook verdacht. Speciale tekens mogen niet in de naam zitten, dus is dit wel de juiste computernaam?

Werkt
Code:
ping RenéeLaptop
?
 
Voor de firewall gaat het om poort 1433.
 
Ik heb gewoon met de computernaam geprobeerd. En ja, die "é" geeft overal problemen.

Wat bedoel je met ping....

En met die firewall? Heb nergens een boodschap in verband daarmee gezien?


Nu eens zien of ik die manager aan de praat krijg
 
Je kan je PC uiteraard ook een andere naam geven.

Ping:
Ping.jpg

Dat moet het IP adres van die PC terug geven.
 
Hoe start ik die SQL Server Management Studio? Werd blijkbaar geïnstalleerd in Program Files 86 maar dat zijn massa's bestanden...
 
Klik op Start (Windows logo) en tik in: SQL
Dan komt 'ie vanzelf tevoorschijn.
 
Dan is 'ie nog niet geïndexeerd. Even geduld dus.
Of zoeken naar ssms.exe in C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server

Dan kan je er ook een snelkoppeling voor maken.
 
Ik heb mijn PC naam gewijzigd, "é" eruit gehaald.
Nu krijg ik de fout niet meer.
Maar ik krijg de databasenaam niet. Zou, volgens het vb van het boek, AdventureWorksDW2014 moeten zijn.
Op de site https://github.com/Microsoft/sql-server-samples/releases/tag/adventureworks zou je de voorbeeld databases kunnen downloaden.
Ik deed dat en zie een heleboel AdventureWorks bestanden, veel jpg en pdf
In het vak voor de databasenaam zie ik enkel master, model, msdb een tempdb. Welk bestand moet ik dan invullen? Welke extensie heeft dat bestand AdventureWorksDW2014?
 
Dat kan je dus zien met die SQL Server Management Studio.
Die kan je ook gebruiken om die AdventureWorks database in SQL Server te importeren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Jammer genoeg nu geen tijd om er verder mee te doen, hoop er op een later moment mee aan de slag te kunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan