ppdev

Status
Niet open voor verdere reacties.

lkedw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Hoe kan ik aan de instellingen van de mandrake 10.0 kernel komen? Met mandrake 9.1 was dat geen probleem maar die stap is er in het startmenu (Configure your desktop) bij mandrake 10.0 uitgevallen. Bij "insmod -k ppdev" antwoord het systeem dat "-k" haar onbekend is. Daarom zou ik "ppdev" ondersteuning willen inschakelen in de kernel. Wie kan mij helpen?
Dank bij voorbaat.

Dank U Supersnail, Dat is inderdaad een oplossing. Maar die PPDEV ondersteuning in de kernel vervalt als ik mijn PC afschakel. Bij het terug inschakelen moet ik weer als root (SU) "modprobe PPDEV" ingeven.
Is er geen oplossing voor die PPDEV ondersteuning in de kernel te behouden?

Er zijn drie manieren om ppdev-ondersteuning te 'behouden'.

De eerste is om je kernel opnieuw te compileren en dan ppdev ondersteuning in de kernel te bouwen i.p.v. als module.
Een andere mogelijkheid is om 'modprobe ppdev' in een opstart script te zetten (ik weet helaas niet welke dat is bij Mandrake).
Ook zou je kunnen proberen om de regel ' alias char-major-99 ppdev' toe te voegen aan je /etc/modules.conf (als je een 2.4.x kernel draait) of aan je /etc/modprobe.conf (als je een 2.6.x kernel draait). Daarna moet je als root 'depmod -a' draaien en als je geluk hebt wordt de ppdev module dan geladen als hij nodig is.
Door 'uname -r' in te typen kom je te weten welke kernel je draait.

Ik zou als eerste de laatste oplossing proberen (die alias toevoegen), als dat niet werkt de tweede (modprobe toevoegen aan een opstart script) en als laatste je kernel opnieuw compileren.

[edit]Een andere oplossing heb ik hier gevonden.[/edit]

Dank zij U is mijn probleem opgelost.
Ik heb namelijk in /etc/modprobe.preload, ppdev totgevoegd zoals beschreven in de door u opgegeven link.
Dat is ook een link die ik meer zal moeten gebruiken vooralleer vragen te stellen. Dank U

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan