prefetch werkt niet ?1?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

lowie1

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2009
ik heb het gevoel dat mijn Prefetch niet meer werkt. In de map gekeken en er staat bijna niets in. Mijn programma's starten erg traag op. Weet iemand een oplossing.

L.

op pchelper vond ik het volgende:

Prefetch optimaliseren en periodiek cleanen:

Optimaliseren
1. start "regedit";
2. navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters\EnablePrefetcher
3. Zet de waarde naar 0 (=Disable), 1 (=App start prefetch), 2 (=Boot Prefetch) of 3 (=Beide )
("3" is aanbevolen).
4.Herstart je computer.
De prefetch ingesteld met waarde 3 zal de opstarttijd en het laden van programma's verkorten.

Periodiek cleanen
Na een tijd bevat de prefetch folder verouderde en ongeldige links.
Het is daarom geen slecht idee om je prefetch elke maand manueel 1x te ontdoen van bestanden die ouder zijn dan b.v. 1 maand door het script te laten lopen.
Je kan dit proces eventueel automatiseren met volgend script bestandje. Open kladblok(notepad) en copiëer of plaats volgende code erin. Bewaar het tekstbestandje als “CleanPrefetch.vbs”

Dim fso, fldr, fc, f1 'fldname, usrname, srcFile set FSO = Wscript.CreateObject("scripting.FileSystemObject")
fldname = "C:\windows\prefetch\" '<--- de map waarin bestanden verwijderd moeten worden
Const DateofFile=-30 '<--- Leeftijd van de te verwijderen bestanden; hier 30 dagen

DeleteFiles = FSO.GetFolder(fldname)
Set fldr = fso.GetFolder(fldname)

Recurse fldr

Set fldr = Nothing
Set fso = Nothing
'<--- wscript.echo "Prefetch bestanden ouder dan 30 dagen succesvol verwijderd"
'<--- (Verwijder de '<--- vooraan de regel om een dialoogvenster te krijgen met die vermelding hierboven
Wscript.Quit

Public Sub Recurse( ByRef fldr)
dim subfolders,files,folder,file
Dim srcFile
Set subfolders = fldr.SubFolders
Set files = fldr.Files

For Each srcfile in files
If DateDiff("d", Now, srcFile.DateLastModified) < DateofFile Then
FSO.DeleteFile srcFile, True
End If
Next
End Sub

Opmerking bij de code. Wat je eventueel mag aanpassen in de code is de foldernaam
(fldname = "C:\windows\prefetch\") Maak hier geen fouten!
en de leeftijd van de te verwijderen bestanden (Const DateofFile=-30)
Dat kan b.v. nodig zijn als windows op een andere locatie is geïnstalleerd dan voorzien in dit script.
Wat je ook mag aanpassen is het al dan niet tonen van het dialoogvenster als het script zijn job gedaan heeft.
'<--- wscript.echo "Prefetch bestanden ouder dan 30 dagen succesvol verwijderd"

Cleaning prefetch automatiseren
Eens je dit script hebt gemaakt hebt, kan je dit eenvoudig eens per week automatisch laten starten door dit in te stellen als een taak in de taakplanner in windows. (Eens per week i.p.v. eens per maand zoals ik hiervoor reeds zei omdat het volledig automatisch cleanen toch geen moeite en discipline kost).

Misschien heb je hier wat aan. Kijk vooral eens in het register

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Ga het gauw proberen

hartelijke groeten

Als je Ccleaner gebruikt wordt de map prefetch opgeschoond (indien aangevinkt) van verouderde prefetchdata (cleaner/geavanceerd/verouderde prefetchdata)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan