Opgelost Preinstall windows 11

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Hallo mensen,

Wie weet een vitrual machine voor windows 11 waarbij je programma's kan installeren en dan de windows kan exporteren als een iso met alles erin zodat je een kant en klare windows hebt liggen voor als je pc/laptop een frisse installatie nodig heeft.

Alvast bedankt!

Eh, dat klinkt volgens mij als een system + data backup op een externe medium.

Vrougah zeiden ze, wat je in je kop hebt.....
Hoe kom je aan dit bizarre idee?
Een Windows installatie is makkelijk schoon te houden zonder verse installatie, daarnaast een goede back-up tool gebruiken, kun je op elke datum weer terug.
En Microsoft heeft ook opties gemaakt.

Microsoft heeft de MDT, Microsoft Deployment Kit daarvoor:

Microsoft Deployment Toolkit (MDT) is a powerful tool to manage Windows deployment. Although intended for corporate use, it can also make administrating a small home network easy. If you have few computers to take care off, or if you are an enthusiastic virtual machine user, MDT for sure is for you.

Windows 10 en 11 hebben een optie aan boord om een herinstallatie te doen, al dan niet met behoud van bepaalde data, alle software moet je dan alsnog installeren en opnieuw configureren.

Heb je een hele schone installatie met je software erbij, kan je beter gelijk een image maken van je schijf en die altijd terug zetten. Deze moet je tussentijds wel updaten naar gelang je verder uitbreid en die ook wilt behouden.

hey mensen. Sorry voor mijn late reactie. Ik heb helemaal geen mail gekregen dat ik nieuwe berichten heb. Ga er binnenkort naar kijken. Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Was vroeger een leuk idee. Tegenwoordig niet meer zo. Met al die constante updates is je keurige image binnen een paar weken verouderd en eigenlijk niet meer bruikbaar. Zorg beter voor een paar goede backups.

@RogerS hoe maak je die iso. Ik hoeft niet elke keer de nieuwste update te hebben. Welk programma raad je mij aan?

@jdex Daar heb ik niks aan. Ik wil een preinstall windows maken zodat alle programma's die ik installeer na een nieuwe install weer keurig geinstalleerd zijn met mijn instellingen.

@jackall die image wil ik wel maken.

Aomei backupper zie ik vaker langs komen. Maar zoals gezegd. Ik ben er jaren geleden al mee gestopt.

Ach, lees #3, paarlen voor de zwijnen...

Ik heb altijd een werkende W10 in de back-up, gemaakt met Disk Master free in de incrementele uitvoering.

Ik werk ongeveer zoals Lange Pier.
Op een nieuwe PC installeer ik altijd Windows en daarna de software met alle beschikbare updates (OS en software).
Dan maak ik een backup van het hele systeem (OS en software).
Dan zet ik indien nodig, een backup van de data terug op het systeem.
De data worden op geregelde tijden in een afzonderlijke (incrementele) backup geplaatst.
Als er dan eens wat ernstigs scheelt, eerst nieuwe data backup maken (als dat nog kan).
Dan systeem backup terugzetten.
Vervolgens de recentste data backup terugzetten.
Daarna updates laten lopen.

Ik heb het programma van lange pier gebruikt en ik krijg 4 bestanden. 3x fvd en 1x dvg. Maar dit is geen bootable iso wat ik wil. Kan iemand mij verder helpen?

wat bedoel je lange pier? Het programma uit post 3, de bovenste. Ik wil een bootable iso maken. Dus een vlledige backup van windows en de programma's met alle instellen enzo.

Dat is een backup tool, als je dan een image hebt gemaakt kun je met Rufus of Imgburn een ISO maken, maar daar kun je verder niets mee, alleen weer een image van maken.

Snap niet waar je mee bezig bent, maak met die tool een incrementele backup die je elke dag op een bepaalde tijd laat bijwerken, heb je altijd een werkende Windows achter de hand, je dient wel een boot medium te maken.

Ik kan dit allemaal niet volgen. Een Virtual Machine? Volgens mij is dat heel wat anders. Een schone installatie is Windows zonder programma's geïnstalleerd en dus zonder registerwijzigingen, firewallinstellingen e.d.

Na een schone installatie van Windows moet je de programma's opnieuw installeren. Echter > post 5 >Windows 10 en 11 hebben een optie aan boord om een herinstallatie te doen, al dan niet met behoud van bepaalde data, alle software moet je dan alsnog installeren en opnieuw configureren. Lees post 5 nog eens goed.

Als je snel het besturingssysteem wilt herstellen dan is een recente systeemkopie noodzakelijk. Gaat er wat fout en je kunt het niet vinden dan wordt het besturingssysteem hersteld naar de situatie dat alles nog wel goed werkte! Wat na de datum van de systeemkopie is geüpdatet en gewijzigd gaat verloren.

Maak regelmatig herstelpunten, systeemkopieën, een bootmedium en label de schijven.

Maak regelmatig back-ups, reservekopieën van jouw belangrijkste data op meerdere opslagmedia! Als één back-up beschadigd of vernietigd is, moet u nog steeds het origineel en één extra kopie van uw gegevens bezitten.

Laatst bewerkt:
@Lange Pier . Als een ISO nooit bootable kan zijn, dan mag je mij eens uitleggen hoe ik tientallen Windows machines in een VMware omgeving heb geïnstalleerd.

De ISO is op zich niet bootable, de USB stick die je ermee vogelt wel.

Via Ventoy lijkt het wel zo maar dan wordt er eerst uitgepakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan