Presentielijst in MS Access

• Onderwerp starter Onderwerp starter SA3
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SA3

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2016
Ik wil een presentielijst (report) maken in MS Access met links de namen (uit de database) en bovenin de datum voor iedere dinsdag over een periode van 3 maanden. De persoon in kwestie kan dan in het betreffende vakje een kruisje voor aanwezigheid zetten.
De data-kolommen moeten smal zijn en daarom de datum per kolom verticaal weergegeven.
De datum-reeks moet starten op een in te geven datum.
Wie helpt mij?

Ik zou zeggen: maak dat in Word of in Excel, want Access is daar totaal niet geschikt voor.

In Excel is dat simpel maar ik wil dit binnen MS Access zelf oplossen. Waarom zou dat niet kunnen?
Ik kan een kolom met namen aanmaken.
Ik kan ook een rij generen met in een aantal velden de datum van b.v. de dinsdag van een aantal opeenvolgende weken op basis van een in te geven startdatum.

Het is me nog niet gelukt ze in hetzelfde rapport te krijgen. Dus blijft mijn vraag nog open staan.

In Excel is dat simpel maar ik wil dit binnen MS Access zelf oplossen. Waarom zou dat niet kunnen?
Soep eten met een vork is ook simpel, maar toch niet aan te raden.... Net zo min als een spijker in een muur slaan met een schroevendraaier, wat ook ongetwijfeld mogelijk is. Wat ik er mee bedoel te zeggen: gebruik het juiste gereedschap voor de juiste klus. En je zegt het zelf al: in Excel is dit simpel. Ik herhaal het nog maar: in Access is het een rotklus. En for the record: je bent, databasetechnisch gezien, al helemaal verkeerd bezig...

Dat is te doen; met een calendar control heb ik zo iets gemaakt waarbij de gebruiker op de kalender een datum selecteert en dan wordt er in het "logboek" rapport gewoon stelselmatig een dag bijgeteld per kolom, je kan natuurlijk ervoor kiezen om een week, maand bij te tellen. We gebruiken dat rapport welk enkel maar om manueel met een stylo af te tekenen. In Access versie 2007 is dit nog een mooie overzichtelijke kalender, vanaf 2010 moet je dat kleine ding van Access zelf gebruiken. Helpt dit idee je een beetje op weg.

Bijlagen

• Knipsel6.JPG
    Knipsel6.JPG
    30,3 KB · Weergaven: 90
Volgens mij heb je de vraag niet helemaal goed gelezen, Johan. TS wil, als ik het wél goed begrijp, een lege kwartaal agenda afdrukken. En daar zijn, al kan het uiteraard best wel, databases niet voor bedoeld. En dan kijk ik toch weer naar mijn biefstuk, lepel en mes en vraag me dan weer af hoe ik die bief het beste kan snijden...

Mijn voorbeeldje was gewoon hoe je een rapport kan voorzien van de gepaste data door gewoon een kalender aan te klikken (zou in principe ook kunnen met een veldje) en dat is natuurlijk maar een heel klein onderdeeltje van onze bewonersdatabase, zou inderdaad beetje gek zijn om een database te beginnen voor louter dit doeleinde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan