prestatie boost

Status
Niet open voor verdere reacties.

fred_3202

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2002
Hallo,

Wat is de beste manier om de prestaties van mijn pc te boosten?

Ik zou graag mijn CPU overclocken en mijn grafische kaart ook. Maar denk dat ik daarvoor extra cooling moet voor installeren want bij dit weer is de temperatuur hoog in mijn pc.

Hoe kan ik het beste de CPU overclocken?

Is een extra fan of zo nodig?

Mijn Grafische kaart wil ik ook overclocken. Kan dit zonder cooling te installeren of is het beter extra hardware te installeren.

Hoe kan ik de grafische kaart het best overclocken?

Doorverwijzingen naar andere threads zijn welkom en natuurlijk ook je eigen mening.

specs:
Pentium 4 2.26Ghz 533 frontbus
Abit BG7 moederbord
Creative Geforce 4 ti4400 128MB

512MB DDR RAM
.................

GEEN EXTRA HARDWARE geïnstalleerd (GEEN modding dus)

Over de CPU:
Een goede "overclock koeler" aanschaffen zal zeker noodzakelijk zijn.

En extra case fans plaatsen natuurlijk ook zodat de airflow in de kast goed is.

Een intake fan (voorkant van de kast) die koude lucht naar binnen blaast. En een outtake van (achterkant vd kast) die de warme lucht eruit blaast.

VGA kaart zou ik niet echt weten... je moet stoppen met overclocken zodra je rare strepen oid krijgt tijdens een game.

Kan je me een bepaald merk van fan aanraden?

De fan die nu op de CPU staat is standaard van intel.

Ik heb 1 fan achteraan aan de voeding.
Als ik meer fans wil zetten moet ik zeker een nieuwe case kopen niet?

over de CPU overclocken:
Ga naar Bios en zoek de FSB op. Die staat op 133mHz QDR. Die moet je stapsgewijs verhogen tot je vastlopers krijgt. Als de zaak vastloopt moet je een stapje terug. Zorg ervoor dat zowel je CPU als je northbridge goed gekoeld zijn. Zoek eerst eens in je Bios naar alles waar 'Divider' bij staat en post de opties die je daar hebt even hier.

Over je videokaart overclocken:
Download GTU of Rivatuner of Powerstrip. Daarmee kun je overclocken. Het wijst zich allemaal vanzelf. Verhogen tot je vastlopers krijgt in 3dmark, en dan een stapje terug. Ben voorzichtig met het verhogen van je memspeeds. (evenredig met de clockspeed gaat niet lukken) Zorg ervoor dat het zaakje goed gekoeld is. (Ramsinks zijn aan te raden)

Je zou om de performance wat op te krikken ook met de timings van je geheugen aan de gang kunnen gaan. Wat voor geheugen heb je nu? (DDR, oké, maar welke snelheid)

Wat voor fan je neemt maakt niet echt veel uit. Die paar graden koeler zorgen er niet voor dat je pc een hogere fsb aankan. Zorg wel voor een goede airflow in je kast en een gode koeling van je Northbridge. Maak je IDE kabels rond en zorg dat stroomkabels niet teveel midden door de kast hangen. Installeer voorin de kast aan de onderkant een fan.

Er is hier trouwens een speciale sectie voor overclocken. Daar vond ikdeze handleiding...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan