• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Prijs bij klant zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marijn1983

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2015
Beste,

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een lijst met klantnummers, artikelnummers en voor de klant geldende prijs. Nu wil ik als ik in Excel het klantnummer invoer dat op basis van het artikelnummer de voor de klant juiste prijs gerekend wordt.

Klant 1236 koopt bij mij artikel 5566 en heeft daar een prijs voor gekregen van 3.99 euro.

Nu wil ik dus als ik op het blad "Rekenen" het klantnummer invul, dat excel de juiste prijs er bij zoekt.

Wie kan me hiermee helpen?

Bijlagen

Maak eens meer waarheidsgetrouw voorbeeld. (meer artikels)
ook zou ik opteren om per klant een vast percentage korting toe te kennen.

Wanneer er meerdere artikelnummers kunnen zijn per klant:
Code:
=VERT.ZOEKEN($A7;VERSCHUIVING(Prijslijst!$B$2;VERGELIJKEN($B$2;Prijslijst![COLOR="#FF0000"]$A$2:$A$6[/COLOR];0)-1;;AANTAL.ALS(Prijslijst![COLOR="#FF0000"]$A$2:$A$6[/COLOR];"="&$B$2);3);3;ONWAAR)
Wanneer er maar 1 artikelnummer kan zijn per klant:
Code:
=VERT.ZOEKEN($B$2;Prijslijst![COLOR="#FF0000"]$A$2:$D$6[/COLOR];4;ONWAAR)
Formule plaatsen in C7 en kan je door kopiëren.
Rode gedeelten het bereik groter van maken als er meer artikel-klant combinaties ontstaan.

Deze in B7
Code:
=VERT.ZOEKEN(A7;Prijslijst!B:C;2;ONWAAR)

en deze in C7
Code:
=SOMMEN.ALS(Prijslijst!D:D;Prijslijst!A:A;$B$2;Prijslijst!B:B;A7)

doet het ook

mvg
Leo

Hierbij het bestand maar dan even anoniem.

Wat ik graag wil is dat er in kolom H de juiste prijs gezocht wordt, deze staat in blad "Speciale prijzen"

Ik vul in veld B2 het klantnummer in, en in veld A11 het artikelnummer. Op basis hiervan moet hij de prijs bepalen uit de lijst "Speciale prijzen" dit artikelnummer 4636052598 zou moeten resulteren in prijs € 5,42

Bijlagen

dan wordt het in H11 deze

Code:
=SOMMEN.ALS('Speciale prijzen'!C:C;'Speciale prijzen'!A:A;$B$2;'Speciale prijzen'!B:B;A11)

mvg
Leo

Als je 'sommen.als' gebruikt mogen er geen dubbele waarden in staan.

Zoals bv
Klant nr : 10022996
Art Nr : 29868998

Deze combinatie staat er 3 maal in met 3 verschillende prijzen
De prijzen worden nu op geteld

Net om die dubbele waarden te vermijden zou ik werken met een artikel lijst met vaste prijs en een klantenlijst met hun kortingspercentage.
Nu is er wel een heel lange lijst met speciale prijzen.

Eventueel kun je nog de artikelen in verschillende categorieën verdelen elk met hun eigen kortingspercentage.

Ik heb helaas te maken met bestaande gegegens dus prijs en kortingspercentage is niet te doen. De hele berekening is voor eenmalig gebruik om een aantal correcties te kunnen maken.

De dubbele waardes zijn er inmiddels uit en werkt verder prima zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan