Prijslijsten kunnen aanpassen en origineel behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jebre

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Voor mijn werk zou ik mijn prijslijsten in tabellen willen opslaan (ik maak per maand een 2 a 3 tal verschillende lijsten) .
Die zet ik nu in drie tabellen met een veel veel relatie: tblPrijslijst (1 kant); tblPrijslijstArtikelen (veel kant) ; tblprijslijst details (veel kant).

Deze prijslijsten moeten tijdens de loop van de werken kunnen aangepast worden ( meer of min werken).
Alsook wil ik mijn originele prijslijst kunnen behouden.
Maw voor 1 werk wil ik een originele prijslijst en de aangepaste prijslijst kunnen bewaren.

Hoe moet ik dit doen maak ik nog een of meerdere tabellen bij ? Welke velden moet ik linken ? Of is er een andere methode?

Wat bedoel je precies met 'originele prijslijst'? Is dat de prijslijst zoals je die de eerste keer gemaakt en ingevoerd hebt? Of is dat een prijslijst die wel wordt uitgebreid, maar waarvan je de eerste entry als startpunt wilt bewaren? En waarom zou je alleen de eerste invoer willen bewaren?
Ik kan mij goed voorstellen dat een prijslijst aan prijsschommelingen onderhevig is, en dat je de prijzen dus moet muteren. Daarbij kan ik mij in ieder geval twee uitgangspunten voorstellen: de prijzen bijhouden in de prijslijst zelf, of de prijzen bijhouden in een gekoppelde prijsmutatie tabel. In het eerste geval heb je geen historie (of ijkpunt op basis van originele gegevens), in het tweede maak je bij elke mutatie een nieuw record aan, waarbij je ook de datum van de prijsaanpassing (naast artikelID uiteraard) opslaat. In je rapportages zoek je een prijs dan op basis van de verkoop/factuurdatum op in die tabel. Dan heb je niet alleen de originele prijs (is het eerste record) maar ook alle volgende prijzen tot je beschikking.
Maar ik snap dus niet helemaal wat je precies wilt.

IK heb me waarschijnlijk verkeerd uigedrukt.

Ik werk in de bouwsector, daarvoor moet ik voor ieder project een prijslijst maken ahv een meetstaat geleverd door de architekt (Met artikelen , hoeveelheden, en eenheden)
Soms kan ik me baseren op een eerder project maar veelal moet ik die prijzen aanpassen omdat diezelfde artikelen soms anders worden uitgevoerd.

Dus voor ieder project heb ik een andere prijslijst.

Tot zover denk ik dat het lukt met mijn tabellen en relaties.

Als het project uitgevoerd wordt komen meestal artikelen of hoeveelheden bij of verminderen die (meer en min werken).
Die worden dan uitgevoerd volgens de prijzen per eenheid van mijn originele prijslijst van dat specifieke project.

Op de einddatum van ieder project zou ik dus een originele prijslijst en een aangepaste prijslijst moeten kunnen opslaan.

(vele projecten met elk één (specifieke) originele prijslijst en een aangepaste prijslijst ahv die originele prijslijst voor dat project.)

Ik hoop dat ik me iets heb kunnen verduidelijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan