Prijsverschil processoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muisje74

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2004
Ik heb een vraag.... Mijn pc was stuk en moest een nieuwe processor, moederboard en intern geheugen hebben.

Ik ben daarvoor naar Crazy Lions geweest. Ik heb voor de processor 159 euro betaald. Het is een AMD Athlon xp 2600+. Verder heb ik een moederboard QDI en intern geheugen gekocht daarzo. Ze waren ook al zo vriendelijk om de processor op het moederboard te zetten. Dus verpakking is open..........

Nu zat ik op internet verder te kijken en zag tot mijn grote verbazing dat dezelfde processor bij Maxilla en Com4 105 euro was. Een verschil dus van 55 euro......1/3 verschil dus!!!! :evil:

Nu ga ik maandag bellen naar die zaak om het verschil terug te krijgen..........maar wat zijn mijn rechten hier omtrent.

Het spul is al ingebouwd.

Er zit binnen de 2600+ processoren nogal wat verschil.
Je hebt de:
-Barton: werkelijke kloksnelheid 1917mhz met 512kb cache en FSB 166mhz
-Thoroughbred: werkelijke kloksnelheid 2083mhz met 256kb cache en FSB mhz
-Thoroughbred CPU ID 681: werkelijke kloksnelheid 2133 mhz met 256kb cache en FSB 133 mhz.

Tussen al deze modellen zit ook nogal wat prijsverschil, ze worden allemaal verkocht onder de naam 2600+. Je zal dus eerst de precieze specificaties van je processor moeten weten voordat je uberhaupt over reclameren kan nadenken.
Overigens denk ik dat je weinig kans maakt, ze zullen ongetwijfeld gaan schermen met termen als 'dagprijzen' 'service' enzovoort.

Nou, als ik nu in de eigenschappen kijk van de computer zie ik dat de kloksnelheid 1.26 is........... dat klopt dus ook niet..............

Dan staat de FSB waarschijnlijk niet goed ingesteld.
Die staat, als ik het zo bekijk, nog op 100mhz terwijl dit waarschijnlijk 166mhz moet zijn.

12,5×100mhz=1250mhz (afrondingsverschil)
12,5×166mhz=2075mhz

Laatst bewerkt:
En hoe stel ik dat in.......kun je me daarbij helpen?

Heb m'n vorige bericht aangepast.

Je kan dit in de bios instellen ergens onder 'FSB frequency' of iets dergelijks, dat ligt aan je bios hoe dat genoemd wordt.

Om even terug te komen op dat prijs verschil, je zult waarschijnlijk niet eens gehoord worden daarin, een zaak mag in theorie vragen wat hij wil, uiteraard moet hij opassen met zijn prijsen omdat anders niemand meer bij hem koopt. Er zijn geen wetten die hem voorschrijven wat hij moet vragen, helaas zijn dit harde leerlessen om altijd even om je heen te kijken voor goedkopere locaties.

Nou ik was dus in de bios geweest en kon de fsb frequency niet veranderen, maar wel iets anders veranderd.
Toen startte mijn pc dus niet meer op..........:rolleyes:
Ik moet de CMOS resetten om hem weer werkend te krijgen. Ik bel morgen de winkel wel om te vragen hoe ik dat kan veranderen...........en vraag dan ook gelijk hoe het met het prijsverschil zit..........

Ik heb ff op mijn moederboard gekeken en de jumper staat op 100 mhz, ik verzet de jumper nog ff niet, want dan moet ik de temperatuur ook aanpassen.........moet ff kijken met iemand erbij.
Hij staat dus op 100 mhz x 11,5 = 1.15 ghz...dat geeft ie nu ook aan.
Dus als ik hem op 166 mhz x 11,5 = 1,90..........dat is dan nog 300 mhz slomer dan dat ze in de winkel zeiden......

Ik heb een AMD 2600 Barton overigens..........

Als je mijn eerdere bericht nog even doorleest zie je dat de kloksnelheid van een Barton 1917mhz (oftewel 1,90 Ghz) moet zijn, dat klopt dus wel.

Ja, dat weet ik, maar dat neemt niet weg, dat ze me in de winkel verkeerd hebben voorgelicht. En dat ik dus net zo goed de AMD 2200 had kunnen nemen, want die is ook rond die snelheid..............

Je kijkt teveel alleen naar de kloksnelheid, de Barton van jou heeft een FSB van 166 (333)mhz en 512 kb cache. Een 'normale' (Thoroughbred) 2200 heeft een FSB van 133 (266) mhz en maar 256kb cache.
De Barton zal zeker behoorlijk wat sneller zijn dan de 'normale' 2200+. Sterker nog de Barton uitvoering zal ook nog sneller zijn dan de Thoroughbred in de 2600+ uitvoering omdat de Barton dus de dubbele hoeveelheid cache heeft ten op zichte van de Thoroughbred.

AMD diagram

Ja, dat is ook wel zo. Ik weet ook dat ik naar het Cache moet kijken en die is idd het dubbele van de andere 2600 +, maar in hoeverre merk ik dat dan met het gebruik van mijn pc?

Op de volgende link kun je zien dat een Barton 2500+ op alle fronten sneller is dan de T-bred 2600+
Dus jouw Barton 2600+ is nog weer iets sneller.

http://www.digital-daily.com/motherboard/amd-barton/index03.htm

Ook op onderstaand plaatje blijkt dat de barton 2500+ sneller is dan de T-bred 2600+ om over een T-bred 2200+ maar helemaal niet te spreken (daar zie je dan gelijk het grote verschil van de FSB)

BartonCPUMark2002.gif

Ook nog een belangrijk detail, een Barton 2600+ heeft 54 miljoen transistors tegen een T-bred 37,6 miljoen.
Conclusie de Barton is altijd superieur aan een T-bred

Laatst bewerkt:
Oké dan is de koop wellicht toch niet zo slecht geweest. Alleen het prijsverschil tussen de winkels, vind ik niet kloppen.
Bij de ene betaal je 106 (das ook de Barton) en die ik heb gekocht was 159 euro. Daar ga ik wel wat van zeggen en ook dat ik verkeerd ben voorgelicht, omdat ze zeiden dat de snelheid 2,2 zou zijn...........
Ik snap wel dat de Barton dan beter is dan de T-Bred, maar toch moeten ze dan de juiste info geven over de kloksnelheid.....

Het verschil qua snelheid en kracht zul je niet snel merken hoor, dat ligt uiteraard geheel aan de aplicaties die er gedraaid worden op de pc en uiteraard de snelheid qua rest van onderdelen.
Uiteraard moet je er wat van zeggen, mischien je weet maar nooit hoe ze reageren.
Kijk het verschil ga je merken als je zware aplicaties zoals beeldbewerking doet, film, foto, noem het maar op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan