PRIMARY of SECONDARY

Status
Niet open voor verdere reacties.

DISKDRIVE

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2002
Heb al eens vraag gesteld onder format,maar was iets vergeten,en ja ik ben van het zekere type,liever 2x vragen dan 1 complete crash!!
Hello,
mijn huidige schijf
Model Number:ST340016A
Capacity:40 GB
Speed:7200 rpm
Seek time:9 ms avg
Interface:Ultra ATA/100
krijgt een groot broertje bij
WD Caviar® .
Rotational Speed: 7200 RPM Capacities: 80Gb
Interface: Ultra ATA/100 Average Read Seek Time: 8.9 ms
Buffer Size: 8 MB
Moederbord =INTEL 845WN processor P4 1,5GHZ 512ram OS xp pro
De bedoeling is deze uit de verpakking te halen,aan te sluiten aan stroom en IDE-kabel,bios op auto-detect zetten,reboot en dan via GHOST-CLONE oude naar nieuwe te kopieren.
(Ben ik tot hiertoe iets vergeten?)Als ik terug opstart,van welke schijf gebeurd dat?(de oude waarsch?)
Hoe maak ik nu alles(hoop ik toch)netjes is overgezet.de oude schijf volledig leeg?Om daar in de toekomst images en bepaalde bestanden op te zetten.En als ze leeg is word er dan automatisch opgestart v/d nieuwe??,
waar kan ik best die nieuwe schijf aanhangen?
PRIM. IDE M=DVD-rom
PRIM. IDE SL=VRIJ
SEC.IDE M=HUIDIGE HD
SEC.IDE SL=CDRW
kan ik de nieuwe gewoon aan de primary ide slave hangen.Of moet ik alles gaan versteken en heeft dat invloed op de software of biosinstellingen voor deze apparaten??

alvast bedankt

Ik zou HD1 (Systeemschijf) op ide1 als Master aansluiten, en HD2 als slave.
Dan vervolgens op Ide2 als master je DVD-rom aanluiten en je cd-rw als slave.

Groet!

Het is überhaupt vreemd dat je de DVD aan de prim. master hebt zitten en de HDD aan de sec. master, maar goed...

Ik zou het zo doen:
Prim. Master Seagate
Prim. Slave WD
Sec. Master CD-RW
Sec. Slave DVD
Dan idd. met clonedisk of wat dan ook overzetten. Dan de twee schijven omwisselen (zodat hij van de WD opstart), dan kan je in windows de Seagate gewoon snel formatteren. (dus in Deze Computer met rechter muisknop op de Seagate (dus d:, de c: is de WD natuurlijl), dan Formatteren en dan kiezen voor Snel Formatteren.

Het is altijd aan te raden een CD-brander op master te zetten.

Het is altijd aan te raden een CD-brander op master te zetten. [/B]

Bij het gebruik van een Cd-rom speler i.p.v. een Dvd-speler zou ik jou advies opvolgen.., maar omdat een Dvd-speler DMA (net als de huidige Cd-rw) ondersteuning gebruikt is het aan te raden om het andersom te doen.

Zo is het mij verteld..

Groet.

belangrijkste eerst..

ik doe altijd de belangrijkste eerst..

Bootdisk -> 2e Hdd -> Brander -> DVD..

Geplaatst door sabukid

Bij het gebruik van een Cd-rom speler i.p.v. een Dvd-speler zou ik jou advies opvolgen.., maar omdat een Dvd-speler DMA (net als de huidige Cd-rw) ondersteuning gebruikt is het aan te raden om het andersom te doen.

Zo is het mij verteld..

Groet.
Het heeft niets met DMA te maken, maar met het feit dat een master device voorrang heeft op de bus. Op die manier verklein je drastisch het risico op buffer underruns bij het branden als je de cd-brander als master instelt. De fabrikanten van cd-branders raden het zelf overigens ook aan.

Geplaatst door DISKDRIVE
Wat bedoel je met schijven wisselen??Fysiek wisselen of de jumperinstellingen wijzigen na de clone??En wat zijn de gevolge, voor software en bios als ik de apparaten verwissel van de huidige IDE aansluiting???
alvast bedankt voor de vorige snelle reaktie
:) ik ga gelijk hier maar door, scheelt jou moeite. Ik bedoel dus omwisselen qua master/slave, dus met de jumpers inderdaad. Je kan het beste in het BIOS beide schijven op Auto zetten, dan werkt het sowieso.

SOFTWARE

worden die toestellen nog herkend door de software als ze van plaats zijn verstoken??En de jumperinstellingen mag ik meteen wijzigen in functie van plaatsing in de ide configuratie of moet ik eerst clone uitvoeren???

Nee, je maakt eerst de WD slave, die zet je bij de seagate (die al master is), dan clone je de disk, dan zet je de jumpers om, zodat de WD master is en de Seagate slave, en dan start de pc gewoon van de WD alsof er niets gebeurt is. Als je Windows XP hebt, zal je wel zien dat hij de schijf detecteerd, maar alles werkt wel alsof er niets veranderd is.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Het heeft niets met DMA te maken, maar met het feit dat een master device voorrang heeft op de bus. Op die manier verklein je drastisch het risico op buffer underruns bij het branden als je de cd-brander als master instelt. De fabrikanten van cd-branders raden het zelf overigens ook aan.

Ik ga er geen welles niettes spelletje van maken.
Ik heb slechts aangegeven wat mij als advies is mee gegeven.
(Dit advies stond overigens ook in het installatieboekje van de Dvd-rom)

Groet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan