Print-problemen zowel binnen DOSBox0.74 als XP Mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heino7

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
10
Hallo,

Ik heb geprobeerd om op 2 manieren een aantal Dos-programma's te laten printen op een Windows 7 pc.

Eén keer onder de DOSBox0.74 en één keer onder de XP Mode van Windows 7.
Beide keren kan ik wel werken met de programma's, maar iets printen lukt mij niet.

Voor de XP Mode geldt dat ik de printer onder W7 al heb gedeeld; echter zonder resultaat.

Voor de DOSBox0.74 geldt dat ik het programma Printfil heb geïnstalleerd. Ook zonder resultaat (hoewel ik overigens niet weet welke opties ik moet aanvinken tijdens de installatie).

Ik heb het idee dat ik op de goede weg ben, maar nog ver van het doel af ben.

Wie kan mij echter verder op weg helpen?
 
Wellicht komt het omdat de printer een USB printer is en DOS hiermee geen raad weet?

Je zou eens kunnen kijken of dit tooltje (Dos2USB) soelaas biedt.

PAS OP : ik heb deze tool middels Googlen gevonden. Ik heb er geen ervaring mee, laat staan dat ik weet of de tool vrij is van spyware (of erger). Voor de installatie dus GOED scannen op spyware en / of virussen.
 
Het delen van de printer onder Windows is niet genoeg. Je moet ook nog een verbinding maken onder DOS met die gedeelde printer.
Voorbeeld: op computer MIJNPC met ip-adres 192.168.1.100 is een printer gedeeld, onder de naam PRINTER
[let erop dat er geen spaties in de gedeelde naam mogen staan en dat het aantal karakter beperkt blijft, liefst tot max. 8.]
Dan in DOS (ik ga ervan uit dat het beter werkt in XP mode dan in DosBox):
net use lpt1: \\192.168.1.100\PRINTER /persistent:no
Je zou dan in het DOS programma moeten printen via LPT1: printerpoort, én natuurlijk een compatible driver aan moeten geven.

Succes,

Tijs.
 
Dat is ongeveer wat Dos2USB ook doet.
Beter geef je in die NET USE opdracht de naam op van de betreffende pc in plaats van het IP adres omdat het IP adres niet altijd gelijk hoeft te blijven.
Als je dat doet kun je ook /persistent=yes gebruiken, dan hoef je dat commando maar 1 keer uit te voeren en weet de pc het na een herstart ook nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan