Print Spooler bestand verwijderd. hoe krijg ik hem terug?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alecst

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2010
Bij het installeren van mijn nieuwe printer ontving ik aan het begin van de installatie constant de melding dat de Print Spooler Service wat gestopt. Nu kon ik hem wel weer aanzetten en ook op automatisch zetten, maar elke keer als ik de installatie weer uitvoerde gaf hij dezelfde melding.

Nu had ik via een ander Forum het volgende geprobeerd:
Ga naar Start - Uitvoeren en tik in: sc stop Spooler
Druk op Enter.
Ga naar Start - Uitvoeren en tik in: sc delete Spooler
Druk op Enter.

Nu was dus de Print spooler verwijderd. uit de 'services' lijst. Maar ik krijg hem nu dus helemaal niet meer terug. Dus het lijkt alsof ik nu nog verder van huis ben.

Ik zit op een windows7(x64) pc en heb een canon mg5250 printer.

Weet iemand hoe ik de Print spooler weer terug kan zetten en nog beter hoe ik kan zorgen dat mijn printer gaat werken???

Hoor het graag!

groet,

Alec

Service herstellen door een Windows Systeemherstelpunt terug te zetten van vóórdat je die actie hebt uitgevoerd.

En wat er met de spooler service aan de hand is kunnen we van hieruit zo niet bepalen:

a. Kijk (zodra je de spooler service weer werkend hebt) eerst in Logboeken -> Windows logboeken -> Systeem
rond het moment van opstarten, dus het moment dat de spooler service wordt geactiveerd. Kijk naar de Waarschuwingen en Fouten die betrekking hebben op het starten van de spooler service.
Eventueel kun je ook 'handmatig' de spooler service proberen te starten, zodat meldingen die problemen aangeven op dát moment worden gemaakt in dat logboek. [Niet vergeten het logboek te verversen, als je die al open had staan op dat moment.]

b. Geef ons (na reparatie van de spooler service) de volgende informatie:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k sc qc spooler
zodat we jouw informatie m.b.t. de service kunnen vergelijken met wat wij hier hebben staan. Kan handig zijn als blijkt dat bij a. wordt gemeld dat de service niet gestart kan worden omdat services waar spooler van afhankelijk is niet blijken te zijn gestart. Kan dan vergeleken worden met een goed werkend W7 systeem, voor (hopelijk) een verschil dat verklaart waarom het bij jou niet werkt.

We zien/horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hi dnties,

Alvast heel erg dank voor je hulp.

Ik heb het herstelpunt terug gezet, de print spooler service staat er weer.

Ik had gelijk ook even via microsoft het programma 'microsoft fix it' voor printerproblemen gedownload en gekeken of dat wat deed. daar kwam uiteindelijk de volgende foutmelding uit (zie bijlage)

Wat ik verder in de logboeken terug zie is het volgende:
De Print Spooler-service is onverwacht be�indigd. Dit is nu 4 keer gebeurd.

en wat ik zie als ik als ik de installatie opnieuw uitvoer, de foutmelding krijg en kijk in de logboeken kom ik naast de bovenstaande melding ook deze melding tegen: De WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service-service heeft nu de status wordt uitgevoerd. (dit is overigens geen 'fout' maar 'informatie' in t logboek)

Ik heb het zowel geprobeerd met de spooler service op 'automatisch' als op 'handmatig'.

Ik zie dat als ik de print spooler service heb gestart dat hij het gewoon blijft doen en het moment dat ik klik op start installatie(van de printer) dan zie ik (in het services scherm) dat de status van de print spooler service van status wijzigt van 'gestart' naar niets. dus hij schakelt hem duidelijk uit...

In de bijlage nog een voorbeeld van de melding die ik krijg aan het begin van de installatie van de printer en een screenshot van deze informatie cmd /k sc qc spooler

hoop dat je hier wat info uit kunt halen?

Ik hoor het graag!

gr,

Alec

Bijlagen

• microsoft-fix-it-screen.jpg
    microsoft-fix-it-screen.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 147
  • Spooler-Service.jpg
    Spooler-Service.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 138
  • begin-installatie.jpg
    begin-installatie.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 128
Is een lastige. Als je op Internet/Google zoekt op: 0x000006be vista
dan zie je staan dat er met de spooler service zelf niets iets mis lijkt te zijn (zie je sc qc uitvoer: Afhankelijkheden kloppen).

Waar het schijnt mis te lopen zijn andere printers die je al op je pc geïnstalleerd zou moeten hebben in een eerdere fase.

Meld eens terug welke printers je hebt toegevoegd in alle tijd, en hoe je die printers bereikte (dus danwel lokaal aangesloten danwel via het netwerk).

In principe zou het genoeg moeten zijn om (tijdelijk) alle andere printers (en de bijbehorende printerdrivers én printmonitor-programma's) te verwijderen, de pc opnieuw te starten en dan jouw driver installatie-programma te starten en te kijken of het dan wél lukt. Lukt het dan wel, dan kun je daarna de andere printers gaan toevoegen.
[Zie in je schermafdruk van Fix-It dat het erop lijkt dat er geen contact kan worden gemaakt met een reeds bestaande printer/printmonitor. Je komt dus niet eens toe aan de installatie van een nieuwe printer.]

Sorry dat ik niet specifieker kan zijn, maar vlgs. mij is het echt per situatie afhankelijk wat precies de schuldige is van het probleem.

Overigens begrijp je nu wel waarom ik zelf altijd de voorkeur geef aan 'zo kaal mogelijke' printerdrivers, juist om extra bronnen van ellende zoveel mogelijk buiten te houden. Denk hierbij aan het achterwege blijven van de installatie van printmonitor-programma's, die bij uitgebreide drivers vaak worden mee-geïnstalleerd. O.a. Lexmark, HP en Brother hebben er een handje van om printmonitor-programma's (+ andere software) mee te installeren bij de uitgebreide versies van hun drivers.

Tijs.

Even een toevoeging: Als je zoveel mogelijk controle wilt houden over het printerdriver toevoeg-proces (dus een zo 'kaal' mogelijke driver installeren):

Ga naar deze webpagina en download mg5200swin104ea24.exe.

Voer het gedownloade programma niet uit, maar pak het .exe bestand uit m.b.v. WinRar of 7-zip naar een aparte map.
Als ik het goed zie kun je dan de printer(-driver) toevoegen door te gaan naar de submap mg5200swin104ea24\Driver

De scanner-driver kun je (wat mij betreft) pas gaan installeren zodra je het probleem met de printerdriver hebt opgelost. De scanner-driver kun je ook installeren, maar dan via Configuratiescherm -> Scanners en faxapparaten -> Apparaat toevoegen en dan bladeren naar dezelfde map als hierboven aangeduid.

Ik ga er trouwens vanuit dat je Canon multi-functie apparaat lokaal op je pc is aangesloten.

Succes,

Tijs.

Hi Tijs,

Ik heb hiervoor ook heel even een canonprinter(lokaal) gehad die het ook niet deed. Hier doorliep hij wel de gehele installatie, maar gaf aan het einde aan dat er wat fout was gegaan en dat de installatie was mislukt (ben even de foutmelding kwijt). Maar daar heb ik ook uren voor het internet afgezocht. Die heeft het uiteindelijk dus niet gedaan op deze pc. (ik gebruikte mijn laptop om mee te printen, die werkte wel gewoon op XP). Kortom sinds ik win7 draai heeft er geen printer op deze pc gewerkt.:shocked:

Deze oude printer had ik overigens wel eerst verwijderd (uit 'apparaten en printers'). voor ik begon met de installatie van de nieuwe printer. Staan er nog ergens anders installatie bestanden die ik moet verwijderen?

En ja vreselijk al die rotzooi die ze mee willen installeren bij je printer. Ik probeer het ook zo minimaal te houden als mogelijk.

Ik probeer de nieuwe combi printer inderdaad lokaal te installeren.

Je laatste bericht waar ik direct de driver uit het installatie bestand probeer te installeren lukt ook niet, ik krijg direct dezefde melding dat de print spooler is gestopt.

Als ik mag aannemen dat je geen andere printer (meer) hebt nu:
Probeer de 'botte bijl' om de resten van de software van oude printer(s) te verwijderen. Maak liefst eerst even een herstelpunt, maar als die al gemaakt is eerder vandaag dan hoeft dat natuurlijk niet.
Zo een paar links:
deze, posting #7
deze, vanaf "Dit probleem zelf oplossen"
deze
deze

Succes,

Tijs.

Kijk we zijn al wat verder!

de eerste link die je gaf, heb ik het volgende van gedaan:

Je opent het register met regedit.exe en gaat dan naar het volgende pad:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors

Hier laat je alleen de volgende mappen staan:

Local Port
Microsoft Shared Fax Monitor
Standars TCP/IP Port
USB Monitor

Je verwijderd dus de twee andere mappen die er in staan (heb lekker handig niet de namen genoteerd en kan ze niet terughalen,
dus kan de mappen niet benoemen. )
Geloof dat het WSD monitor en Thinsoft oid was, maar aan de hand van de 4 genoemde mappen moet het lukken.

Sluit nu regedit en ga naar services, start daar Print Spooler service en als het goed is blijft hij nu draaien

En zowaar liep hij door het installatie proces heen! dus het probleem met de printspooler lijkt opgelost. MAAR helemaal aan het einde van de installatie gebeurd het volgende: Zie bijlage

Ik probeer hem nu overigens dus via het draadloos netwerk te installeren.

Bijlagen

• installatie-2.jpg
    installatie-2.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 105
  • installatie-1.jpg
    installatie-1.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 102
  • installatie-3.jpg
    installatie-3.jpg
    17,8 KB · Weergaven: 94
Even een belangrijke vraag hier: Heb je je eigen driversoftware gebruikt of de driver gebruikt die ik eerder had aangegeven (incl. uitpakken etc.)? Gegeven wat er allemaal aan schermafdrukken bij gekomen zijn zou ik vermoeden dat je de normale driverinstallatie hebt gebruikt, en dus niet 'mijn' driversoftware.

Als je 'jouw' driversoftware hebt gebruikt ipv. de mijne, dan moet je bij Canon gaan informeren wat er aan de hand is. Ik kan alleen enig vertrouwen uitspreken in 'mijn' driversoftware, alhoewel ik die natuurlijk niet hebben kunnen testen (ik heb jouw printer niet en ook geen W7).

Tijs.

Laatst bewerkt:
ehh ja ik had mn eigen meegeleverde software gebruikt...:o

Overigens heb ik die nu wel verwijderd en 'jouw' software geprobeerd, maar ik krijg aan het einde van de installatie de zelfde melding...

Probeer het even zo te doen: Koppel eerst de printer af van de computer. Installeer daarna de printer 'op mijn manier' als Lokale printer, maar zet het vinkje m.b.t. Plug 'n Play erbij UIT. Na de printer(driver-)installatie: Sluit de printer aan aan de computer. Kijk of die vanzelf verschijnt/wordt herkend, dan.

Succes,

Tijs.

Tijs je bent een held!

Ik kan in ieder geval nu gewoon via de usb kabel printen. ik heb dus de stappen die je aangaf doorlopen. Dus dat is al echt heel mooi.

Nou zou het errug mooi zijn als het ook nog draadloos zou lukken, maar ik weet niet wat er daar nou weer fout gaat...

In de bijlage nog 2 screens van als ik via Word een netwerkprinter wil bereiken en de andere als ik doe printer toevoegen en dan via netwerk kies.

Bijlagen

• wireless-installatie.png
    wireless-installatie.png
    59,4 KB · Weergaven: 95
  • printer-toevoegen.png
    printer-toevoegen.png
    82,5 KB · Weergaven: 92
Je hebt gekozen voor zoeken in Active Directory. Dat is niet beschikbaar, want je hebt geen Windows-server.

Eerste wat je moet doen is achterhalen welk ip-adres de printer heeft op het draadloze netwerk. Als ik je andere schermafdrukken goed interpreteer is dat 10.0.0.102.

Probeer eerst dit: Voeg een Netwerkprinter toe, en kies bij Met welke printer verbinding maken voor: Verbinding maken met deze printer
Vul in in het invulvakje: \\10.0.0.102
en druk Volgende. Kijk of je een printer kunt selecteren, dan.
(dat is in XP de middelste optie van de 3 opties bij netwerkprinter, kan in W7 een andere zijn).

Mocht dat niet lukken, dan wil ik (bij hoge uitzondering) wel even bij je meekijken. Klik dan op mijn schuilnaam links van dit bericht en kies voor Verstuur e-mail
Geef daarin telefoonnummer, MSN-naam (als je die hebt) en je e-mail adres. Programma dat we daarbij gebruiken is de Portable versie van Teamviewer die je hier kunt downloaden. Die moet je uitpakken en het uitgepakte programma opstarten, zodat je mij de Sessie ID en pincode kunt doorgeven.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ha Tijs,

Sorry voor de late reactie. Ik heb het vandaag weer opgepakt.
Maar als ik handmatig een printer toevoeg gaat het hele proces opzich goed. en na installatie geeft hij ook aan dat de nieuwe netwerkprinter goed is geinstalleerd. Maar zodra ik wil gaan printen krijg ik het "print menu" en staat er 'er wordt verbinding gemaakt met de printer'. Dat blijft dan eventjes staan en vervolgens 'Printer reageert niet'. en vervolgens veranderd de status van de printer van 'gereed' naar 'fout'.

Eventueel ga je nu gebruik maken van de bijgeleverde software. Verwijder wel eerst de printers die je al geïnstalleerd had.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan