Print Spooler-service

Status
Niet open voor verdere reacties.

OceanMagic

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Beste,

Bij het installeren van mijn printer, HPpsc 1402 kreeg ik de foutmelding betreft Print Spooler..
Nu ben ik eerst naar windows Services gegaan om de spooler te starten dit was geen succes. Een waarschuwing window kwam in beeld met daarin gescheven:

Kan Print Spooler-service op lokale computer niet starten.
Fout 3: Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.

Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

Laatst bewerkt:
Zoals de foutmelding al zegt. De print spooler is afhankelijk van de RPC service. Draait deze???

Ik heb ze beide RPC gestart en kan Print Spooler nog steeds niet starten, krijg de zelfde melding.

Wel niet stiekem je melding aanpassen hè.

Kijk eens bij de services waar deze naar verwijst. c:\windows\system32\spoolsv is het juiste pad onder XP.

Het adres c:\windows\system32\spoolsv heb ik in de adresbalk geplakt en kan het pad niet vinden..

Ga naar de System32 submap onder je Windows map, en kijk of je het bestand spoolsv.exe kunt vinden
Bestaat dat bestand inderdaad niet (en je hebt XP), dan kun je 'm terugkopiëren via de volgende methode:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
copy %windir%\system32\dllcache\spoolsv.exe %windir%\system32\spoolsv.exe
exit

Krijg je ook dan een foutmelding (dus omdat het bestand niet gevonden is in de dllcache map), dan horen we dat wel.

Lukt de kopieer-actie, kijk dan of de Print Spooler service te starten is in Start -> Uitvoeren -> services.msc

Succes,

Tijs.

c:\windows\system32\spoolsv heb ik nu gevonden maar dan met .exe erachter.. en %windir%\system32\dllcache\spoolsv.exe is ook aanwezig

Probeer de Print Spooler service te starten nu via services.msc
Werkt dat niet, geef ons de foutmelding én kijk in Logboeken: Start -> Uitvoeren -> eventvwr.exe
in logboek Systeem en Toepassing welke meldingen rondom/betreffende dat (mislukte) starten van de Print Spooler service zijn vastgelegd.

Tijs.

De Print Spooler service heb ik proberen te starten, mislukt. Zie bijlage
Evenzo als het bekijken van het logboek, zie ook bijlage..

Bijlagen

• serveses_print spooler.jpg
    serveses_print spooler.jpg
    104,7 KB · Weergaven: 79
  • Logboeken.jpg
    Logboeken.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 80
Dat ziet er niet goed uit op die manier... :( Lijkt erop dat ook de "Event Log" service niet gestart is. Kijk dat eens na, als je wilt.

Wél weten we nu dat spoolsv.exe op je computer zou staan (dat meldde je tenminste). Kijk ook eens na van welke service die afhankelijk is (dus dubbelklikken op "Print Spooler" in services.msc en kijken in tabblad Afhankelijkheden.
Bij mij staat dat er niets afhankelijk is van de Print Spooler service (onderste deelvak) maar de Print Spooler service zelf afhankelijk is van de Remote Procedure Call (RPC) service. Kijk dus na wat bij jou de afhankelijkheden zijn en of de services waar de Print Spooler service van afhankelijk is wel gestart zijn.

Tijs.

En als je toch in het tabblad bent. Controleer dan meteen even of het pad bij jou ook verwijst naar c:\windows\system32\spoolsv.exe

Er gebeurt nog steeds niets :( Ik heb weer wat bijlagen er aan toe gevoegd:rolleyes:.

En het laatste bericht... weet niet waar ik hem, c:\windows\system32\spoolsv.exe moet plaatsen.

Cas.

Bijlagen

• RPC.jpg
    RPC.jpg
    85 KB · Weergaven: 80
  • Afhankelijkheden.jpg
    Afhankelijkheden.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 69
  • hpdj00.jpg
    hpdj00.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 72
  • Event Log.jpg
    Event Log.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 66
Cas,

Wat RogerS waarschijnlijk bedoelt is het volgende:
Als je dubbelklikt op Print Spooler in services.msc, staat daar bij "Pad naar uitvoerbaar bestand":
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
Als je dubbelklikt op Event Log in services.msc, staat daar bij "Pad naar uitvoerbaar bestand":
C:\WINDOWS\system32\services.exe

Als dat klopt, check dan nog eens na of beide bestanden echt bestaan en dat ze een bestandsgrootte hebben die correct zou kunnen zijn:
Start -> Uitvoeren ->
cmd /k dir %windir%\system32\spoolsv.exe;%windir%\system32\services.exe

Dat geeft bij mij (XP Home, Service Pack 3) de volgende uitvoer:
Code:
 De volumenaam van station C is XPHOME_C
 Het volumenummer is 0CBA-4817

Map van C:\WINDOWS\system32

[B]17-08-2010  15:17            58.880 spoolsv.exe[/B]

Map van C:\WINDOWS\system32

[B]09-02-2009  13:27           111.104 services.exe[/B]

2 bestand(en)          169.984 bytes
               0 map(pen)  11.087.994.880 bytes beschikbaar

C:\Documents and Settings\tijs>

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nog een toevoeging m.b.t. Print Spooler service (gehaald uit deze link:

The print spooler consists of

spoolsv.exe
spoolss.dll
localspl.dll
win32spl.dll
winspool.drv
tcpmon.dll
tcpmib.dll
usbmon.dll

Het kan dus zijn dat díe bestanden zoek zijn (of corrupt geraakt).
Ik heb even opgezocht welke grootte die hebben en in welke map ze moeten staan:
Code:
[b]17-08-2010  15:17            58.880   spoolsv.exe
14-04-2008  23:32            75.264   spoolss.dll
07-05-2009  17:34           347.136   localspl.dll
28-08-2008  09:53           105.472   win32spl.dll
14-04-2008  23:33           146.944   winspool.drv
14-04-2008  23:32            46.080   tcpmon.dll
14-04-2008  23:32            14.848   tcpmib.dll
14-04-2008  23:32            16.896   usbmon.dll[/b]

Al deze bestanden staan in C:\Windows\System32

Verder denk ik dat het van levensbelang is dat Event Log weer gaat werken, want ik vermoed dat in Logboeken specifiekere meldingen staan (bijv. aangave welke bestanden niet gevonden kunnen worden).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het verwijzend pad betreft Print Spool en Event Log zie bijlage.

win32spl.dll heeft bij mij een grootte van 102.400, de overigen hebben dezelfde waarden.

Ook geprobeerd in het logboek te kijken, zie bijlage.

Bijlagen

• Logboeken.jpg
    Logboeken.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 65
  • Print Spooler.jpg
    Print Spooler.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 73
  • Event Log2.jpg
    Event Log2.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 74
Zie je. De paden naar de betreffende bestanden zijn blanco. Deze zijn normaal gesproken gevuld met de eerder genoemde paden. Er zit dus iets goed fout in de registry. Ik zal even zoeken naar een oplossing.

Uiterst interessant: Er staat géén bestandspad naar c:\windows\system32\spoolsv.exe voor de Print Spooler service en ook geen bestandspad naar c:\windows\system32\services.exe voor de Event Log service in services.msc

Ik heb even wat voorbereid wat je kunt doen om het te fixen, hopelijk:

Start -> Uitvoeren ->
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Spooler" /v ImagePath /t REG_EXPAND_SZ /d "%SystemRoot%\system32\spoolsv.exe" /f
Start -> Uitvoeren ->
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Eventlog" /v ImagePath /t REG_EXPAND_SZ /d "%SystemRoot%\system32\services.exe" /f

Plak de reg.exe regels per stuk in zijn geheel in het Start -> Uitvoeren vakje en voer ze uit. Kijk of je daarna wél een padnaam aantreft in de eigenschappen van de Print Spooler en Event Log services, en zo ja, start die services dan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Een goede mededeling m'n printer software is geinstateerd en HIJ DOET HET :)

Bedankt voor de support Tijs en RogerS, super!:thumb:

Groet,
Cas

Graag gedaan, Cas.

Graag de vraag nog afmelden: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk (bijna) bovenaan deze webpagina [die met Zet status opgelost Onderwerp-opties etc.]

Tijs.

Cas, veel plezier

En Tijs. Goed teamwork, ik was nog niet toegekomen aan het posten van een fix.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan