Printen DOS naar USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

jagert

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2004
Berichten
116
Ik heb Exact voor DOS, waar ik momenteel niet zonder kan.
Die kan alleen printen naar LPT1, LPT2 of LPT3.
Mijn nieuwe printer heeft echter alleen USB.
(Hoe) kan ik een printopdracht naar LPT in windows omleiden naar een USB-poort?
 
Ik ben er niet zeker van maar ik dacht dat er speciale stekkers in de handel zijn om een usb kabel aan een kabel voor lpt in te pluggen.
Is er op die printer geen mogelijkheid om ook met een kabel voor een lpt te werken?? Die kabels kan je ook krijgen of kopen.
 
DOS? :shocked: Oei..... wordt het niet hoog tijd voor een update dan? Sinds de laatste versie van MS-DOS (v6.22 uit 1994 als ik het me goed herinner) hebben we inmiddels Windows 95, Windows 98, Windows ME en Windows XP versleten.
Het lijkt me dat Exact in de tussentijd ook wel een nieuwe versie heeft uitgebracht... :p

Maar goed, kijk eens even HIER, dat moet het probleem oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens even HIER, dat moet het probleem oplossen.[/QUOTE]


Hij heeft winxp???
 
Reactie

Het gaat hier om een hoog bejaarde boekhouder, die nog met veel plezier als vrijwilliger de boekhouding doet voor een aantal verenigingen. Hij is goed thuis in zijn Exact voor DOS. We hebben met hem naar Exact voor Windows gekeken, maar dat blijkt dermate anders te zijn dat hem dat wegens zijn hoge leeftijd niet meer lukt om onder de knie te krijgen, dus zoek ik nu naar een creatieve oplossing om hem aan het werk te houden.
Hij werkt met XP Prof. NL.
Ik ga de eerder genoemde url onderzoeken.
 
Kijk eens even HIER, dat moet het probleem oplossen.


Hij heeft winxp???[/QUOTE]

Jean, dit werkt ook in XP.
Waar het op neerkomt is dat de printer wordt geïnstalleerd op de normale manier, dan (via Bestands- en Printerdeling van Windows) wordt gedeeld, en dat dan de lpt1: poort wordt 'omgeleid' naar de gedeelde printer.

Tijs.
 
Vervolg ...

Ik ben weer bij hem langs geweest, maar het lukt nog niet.
De PC heeft een netwerkkaart, die goed is geïnstalleerd.
De PC werkt stand-alone, hangt dus niet in een netwerk.
De printer werkt correct onder Windows. Vervolgens heb ik hem gedeeld.
Als ik vervolgens browse met de verkenner zie ik in de netwerkomgeving de PC niet, dus ook de daaronder hangende printer niet.

NET USE LPT1: \\<pc-naam>\<printer-naam> /persistent:yes
geeft als foutmelding dat de computer niet gevonden kan worden, terwijl de daar ingevulde pc-naam klopt met de werkelijke naam van die pc.

Wie weet raad?
 
Test eerst even het volgende:
stel dat de printer gedeeld wordt onder de naam: Brother
gebruik dan:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net use LPT1: \\127.0.0.1\Brother /Persistent:Yes

Om te zien wat er gedeeld wordt op de lokale computer:

Start -> Uitvoeren -> cmd /k net view \\127.0.0.1
EDIT: Alternatief:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net share

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
usb naar lpt

normaal geen probleem maak een bat file aan in dos scherm en laat dit 1x opstarten als ge de pc laat ostarten in windows
in de bat file zet je : net use lpt1:\\naam pc\naam printer /yes
ge moet wel bij printers de printer delen en die naam moet hierboven ingegeven worden.
noemt die bat file bevoorbeeld : verbind.bat en ge moet alleen maar verbind aanklikken op bureaublad (als ge een snelkppeling hebt gemaakt)
om te verbreken maak je een andere bat fil, bevoorbeeld verbreek.bat
daar zet je in : net use lpt1: /delete
dit werkt bij mij prima
succes ermee
 
Reactie

Dat met die batchfile is helder.
Maar wat ik niet snap, dat is dat ik bij het browsen op die PC de PC en dus ook de Printer niet kan zien in de netwerkomgeving, terwijl dat volgens mij wel zou moeten.
Dat is ook de foutmelding, dat bij het uitvoeren van NET USE enz de pc niet gevonden wordt. De printer is correct geshared.
 
Probeer het eerst eens werkend te krijgen d.m.v. deze link.

Per slot van rekening meen ik me te kunnen herinneren dat je doel niet is om je spullen te sharen voor iedereen, maar alleen het sharen wilt 'gebruiken' om dat lpt1: doorverwijs verhaal rond te krijgen.

Succes,

Tijs.
 
Reactie

Ok, ik ga het testen, maar het resultaat kan even op zich laten wachten, want het is een uur rijden hiervandaan, en zo vaak kom ik er ook weer niet.

Inmiddels heb ik een workaround toegepast, d.m.v. het printen naar een bestand en dat vervolgens openen in Kladblok en dat lukt het uiteraard wel.
 
Je kunt ook kijken of je door hem Hulp op Afstand te laten vragen de zaak op afstand kunt afhandelen, door toetsenbord en muis over te nemen:

Hulp op Afstand is te vragen via:
1. MSN Messenger (7.x): Acties -> Hulp op Afstand vragen
2. Help en ondersteuning (Start - Uitvoeren -> helpctr.exe): Nodig een vriend uit om via Hulp op afstand verbinding met uw computer te maken
3. Windows Messenger (Start -> Uitvoeren -> msmsgs.exe): Acties -> Hulp op Afstand vragen

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan