printen op LPT1 printer via Wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonono

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Een lokale printer HP LaserJet 4L is gekoppeld aan een Compaq Deskpro PC (Ubuntu 9.10) via de LPT1 poort.
Zowel de pc als een laptop (Ubuntu 10.04) zijn verbonden met het internet via een lokaal netwerk (HP LaserJet 4L local.jpg).

Onder Windows XP: Start > Printers and Faxes > Rechtsklik Properties > Sharing en dan kan ik vanaf de laptop printen op de HP printer.

In Ubuntu zowel op de pc als laptop:
System > Administration > Printing > Server > Settings
aangevinkt: Show printers shared by other systems
Publish shared printers connected to this system

System > Administration > Printing > Rechtsklik HP printer > Properties
aangevinkt: Enabled
Shared

In System > Administration > Printing op de laptop zie ik geen gedeelde printer.

Volgens onderstaand artikel zou het moeten kunnen denk ik;
Enable Network Printer Sharing with Ubuntu Linux computers (http://blog.mypapit.net/2008/05/enable-printer-sharing-with-ubuntu-computers.html) :

At the computer with the printer
- First at the Desktop, go to System->Administration->Printing. A dialog will appear
- Go to Server Settings, and check the “Share published printers connected to this system” checkbox

At the client computer(s)
- From the Desktop, go to System->Administration->Printing. A dialog will appear
- Check “Show shared printers from other systems” checkbox.
- Click Apply Repeat the first step, this time click “ Refresh Printer Queues” button. You shall see the list of shared printer from the server computer

Aan beide zijden de nodige vinkjes geplaatst, maar de printer wordt niet getoond in de Printing box aan client zijde.

Wat zie ik over het hoofd?

HP LaserJet 4L local.jpg

Eerste stap die je zou kunnen zetten is de volgende:
a. Achterhaal het huidige ip-adres van je Linux computer/server. Voor het voorbeeld ga ik ervan uit dat het 192.168.1.33 is.
b. Ga in je Windows pc in Internet Explorer.
Type in in het Adresbalkje: ipp://<ip-adres van a.>/printers
Dus, als voorbeeld:
ipp://192.168.1.33/printers
c. Voeg de getoonde printer toe in Windows.

Succes,

Tijs.

....
ipp://192.168.1.33/printers

Tijs.

Wel met de \\ ipv de // anders maakt je PC er http van ;)

Edit: Excuses, niet goed gelezen, ik had geen idee dat het via IPP: kon (bij mij werkt het iig niet ?).

Je kan ook via de Windows Verkenner met \\IPnummer\ de printer benaderen, mocht het niet lukken ..

Laatst bewerkt:
De HP printer is dus op de Compaq geïnstalleerd. Zowel onder Windows als onder Ubuntu 9.10.

Compaq: ipp://192.168.1.64/printers geeft foutmelding in Firefox

Ik wil dus vanaf de laptop vanuit Ubuntu 10.04 via het netwerk op de HP printer kunnen afdrukken.

Probeer dan inderdaad op UNC-pad.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> \\192.168.1.64

Dat zou de gedeelde printer moeten vermelden (naast evt. gedeelde mappen etc.).
Rechtsklik op de getoonde gedeelde printer, en kies "Verbinding maken".

Tijs.

Dit gaat inderdaad goed. Klik op de gedeelde printer en “Connect”

Vervolgens op de laptop naar System > Administration > Printing , maar dan wordt de printer niet in het window getoond.

Zijn er op de laptop nog aanvullingen nodig?

Als er geen drivers voor die printer aanwezig waren geweest in Windows, dan had je daar een vraag over gehad moeten hebben. Probeer eens het volgende (natuurlijk ná die connect actie):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers

Kijk of je de gekoppelde printer daar dan terugziet.

Tijs.

De verschillende commando´s maar even op een rijtje gezet

Start > Printers and Faxes > HP LaserJet 4L (naam window: Printers and Faxes)
Hier heb ik uitgevoerd: Rechtsklik op de printer en vervolgens Share the Printer
Dan krijgt de printer de naam: HPLaserJ

Vervolgens:
cmd: \\192.168.1.64 (naam window: 192.168.1.64)
en in dit window staat dan de HPLaserJ vermeld
dan:
cmd: control printers
dit geeft dan het window Printers and Faxes met HP LaserJet 4L

Ik neem aan, dat op de laptap in het window System > Administration > Printing dan op een gegeven moment de naam HPLaserJ moet verschijnen.
Maar tot dusver nog niet.

Waar heb jij het over, nu? Ik begin het overzicht hier te verliezen:
a. Waarom deel je de printer ook op de Windows pc, terwijl je 'm al deelt vanaf de Linux computer (zie je eerste posting)?
b. Ik mag toch wel aannemen dat 192.168.1.64 verwijst naar die Linux computer, en dus niet naar de Windows-computer?

Tijs.

Ik heb het dus over de LPT1 printer, die rechtstreeks aan de Windows PC hangt. Dit had ik ook in de afbeelding aangegeven aan het begin van het topic.

Ik kan de printer niet op de laptop installeren, want de HP LaserJet 4L heeft geen USB-aansluiting. Daarom moet ik ook via het netwerk naar de LPT1 printer.

Als ik cmd: \\192.168.1.65 (laptop) ingeef, dan is er geen output.

a. Zie citaat uit je eerste posting: "Een lokale printer HP LaserJet 4L is gekoppeld aan een Compaq Deskpro PC (Ubuntu 9.10) via de LPT1 poort."
b. Er is geen plaatje gekoppeld bij je eerste posting die inzicht verschaft, ook al verwijs je er naar "(HP LaserJet 4L local.jpg)".

Tijs.

Als ik op HP LaserJet 4L local.jpg klik dan krijg ik wel een afbeelding te zien.

Prima, het blijft lekker verwarrend:
a. je pc lijkt dual-boot XP en ubuntu te draaien (dat stond niet in je startposting, daar was alleen sprake van Ubuntu). Mij is nu niet duidelijk welke andere pc's en/of laptops niet kunnen printen en welk besturingsysteem de delende pc op dat moment dan draait.
b. De ip-adressen van alle betrokken apparaten zou welkom zijn. Vermeld ook beide ip-adressen als de dual-boot pc onder Ubuntu een ander ip-adres heeft als onder XP.

Tijs.

De volgende situatie:

Compaq Deskpro PC: 198.168.1.64
Windows XP Pro
Ubuntu 9.10

Laptop: 192.168.1.65
Windows XP Pro
Ubuntu 10.04

HP LaserJet 4L geïnstalleerd op Compaq
Geen ip-adres; rechtstreeks aangesloten op Compaq

Compaq: printen op HP LaserJet is mogelijk onder
Windows XP Pro
Ubuntu 9.10

Laptop: printen op HP LaserJet is niet mogelijk onder
Ubuntu 9.10

Probeer eens het volgende: Op de laptop (onder Ubuntu): Start een browser (firefox o.i.d.) en vul in als adres:
smb://192.168.1.64

Wat zie je daar dan? en kun je er iets mee?

Tijs.

smb://192.168.1.64

Dit is het resultaat : smb 192.168.1.64.png

PS. De Compaq heeft 2 HDD’s

Ok, dus je ziet alleen gedeelde schijven.

Kijk eens hier, daar staan de mogelijkheden om te printen naar een Windows (XP) printer vanuit Ubuntu/Linux.

Zie dat de basisinstructie daar anders is als in jouw startposting (dik gedrukt het belangrijke verschil):

Choose System > Administration > Printing.
Click New.
Expand Network Printer and choose Windows Printer via SAMBA.
Click the Browse button and browse to the printer share. Alternatively, enter the path to the share manually using the syntax specified.
Verify the connection to the share by clicking the Verify button. Enter your Windows username and password if prompted.
Click Forward and continue through the wizard. Choose an appropriate driver for the printer and apply changes once done.

Verder de suggestie die aansluit bij mijn vorige posting als het gaat hoe de printer in het toevoeg-gebeuren aan te duiden ("the path to share manually" in bovenstaand citaat) om met de juiste printer te verbinden:
smb://IP_Address_of_Windows_PC/Printer_Name

Zou in jouw geval dus zijn (als ik je postings goed begrijp, en je de printer gedeeld hebt onder de naam HPLaserJ):
smb://192.168.1.64/HPLaserJ

Andere instructie (zelfde basisprincipe/werking, alleen anders opgeschreven):
Go to System -> Administration -> Printing
Click "New Printer" in the upper right. In the next menu select "Windows Printer via SAMBA". Now enter your Ubuntu Samba Print Server (set up as above) IP address in the box on the left titled "smb://". Click the "Browse" button.
Select the printer in the "SMB Browser" window (Click on the little arrows). Once you have selected your printer, check the "Authentication required" and enter your samba user name and password. Then click the "Verify" button. You should see confirmation that the share is available.
Click the "Forward" button and install the drivers for your printer as you would for any other printer.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tot zover alvast bedankt voor je ondersteuing. Ik ga hiermee aan de slag en hoop, dat het inderdaad tot succes leidt. Dat laat ik uiteraard weten.

Bedankt :)

Het is dus gelukt!
Bij System > Administration > Printing : Add > Windows Printer via SAMBA > Browse
En dan kan ik in de SMB Browser onder Compaq de HPLaserJ printer kiezen.

En nu staat de HP printer in het window: System > Administration > Printing

Nogmaals bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan